• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vipassana » Enquête wijst uit: Vipassana beoefenaars los van religie op zoek naar innerlijke rust

Enquête wijst uit: Vipassana beoefenaars los van religie op zoek naar innerlijke rust

7 februari 2015 door gastauteur

Gerben Hieminga.
Tekst Gerben Hieminga.

Objectieve data over vipassana beoefenaars in Nederland is heel erg schaars. Daarom was ik blij verrast toen een middelbare scholier mij vroeg een enquête in te vullen over vipassanameditatie. Blijkbaar was ik niet de enige want 260 Nederlandse vipassana beoefenaars vulden de enquête in. Uit de resultaten blijkt dat twee derde van de respondenten vrouw is en ouder dan 50 jaar. Het merendeel mediteert om innerlijke rust te vinden, slechts 13% heeft het bereiken van nibbana als hoogste doel. Religie speelt bij de meeste respondenten geen rol in de beoefening die zowel in groepsverband als individueel goed tot zijn recht komt.

Een paar maanden geleden kreeg de stichting die zich bezig houdt met de realisatie van een permanent Vipassana Meditatie en Studiecentrum in Nederland een email van een kloeke middelbare scholier. Voor het vak maatschappijleer moest hij met twee klasgenoten een onderzoek doen naar een maatschappelijk relevant thema. Zijn groepje koos voor meditatie. Na wat ´gegoogle´ kozen ze voor vipassanameditatie, maar waarom konden ze niet goed uitleggen. Ze waren op zoek naar vijf tot tien mensen die de enquête wilde invullen. Ik deed dat met veel plezier en was getroffen door de relevantie van de vragen[1]. Na overleg is besloten de enquête onder diverse vipassana sangha’s in Nederland te verspreiden. Ik schat in dat de enquête naar zo´n 1.500 beoefenaars gestuurd is waarvan het overgrote deel ervaring heeft met vipassana retraites van één tot meerdere dagen. In drie weken tijd vulden maar liefst 260 beoefenaars de enquête in. Omdat we veel positieve reacties ontvingen en het naar mijn weten de grootste enquête onder vipassana beoefenaars in Nederland is, deel ik in dit artikel graag de uitkomsten.

Profiel respondenten

Het overgrote deel van de respondenten is vrouw (66%) en ouder dan 50 jaar (67%, zie figuur 1). De meeste respondenten zijn tussen de 56 en 60 jaar oud (21%). Slechts 1 op de 8 respondenten is jonger dan 40 jaar (12%). Mensen die wel eens een vipassana retraite bij de SIM of Sangha Metta gevolgd hebben, zullen zich wel in dit beeld herkennen, met uitzondering van de schaarse retraites die specifiek voor jongeren georganiseerd worden of door sangha’s als ‘Tegen de Stroom In’ die een heel eigen publiek weten aan te spreken.

Figuur 1: Leeftijd respondenten.
Figuur 1: Leeftijd respondenten.

Het eerste contact met vipassana

De meeste respondenten zijn via een meditatiecursus of introductieles met vipassanameditatie in aanraking gekomen (38%, zie figuur 2). Leuk om te vermelden is het feit dat de scholieren naar aanleiding van dit project zelf ook een introductieles gevolgd hebben. Hoe het ze vergaan is, is mij niet bekend, maar het is prijzenswaardig dat ze zelf wilden ervaren wat vipassanameditatie is.

Ongeveer één derde van de respondenten (28%) kwam via familie of vrienden in aanraking met vipassanameditatie. Religie of geloof speelt bijna geen rol als initiële motivatie om vipassanaeditatie te gaan beoefenen. Voor slechts 2% was dat de reden om vipassanameditatie te gaan beoefenen. De meeste respondenten (31%) maakten gebruik van de mogelijkheid om een open antwoord in te vullen.

De open antwoorden geven een mooi beeld van hoe mensen in aanraking komen met vipassana. Het internet, een televisieprogramma, boeken, een psycholoog of therapeut, een reis (al dan niet naar Azië) of een cursus mindfulness worden veelvuldig genoemd. En sommigen gaven aan dat vipassanameditatie per toeval op hun pad terecht kwam.

Figuur 2: Hoe kwam u in contact met vipassana meditatie?
Figuur 2: Hoe kwam u in contact met vipassana meditatie?

Redenen om te mediteren

Het vinden van innerlijke rust en ontspanning zijn voor bijna de helft van de respondenten (47%, zie figuur 3) de reden om vipassanameditatie te beoefenen. Dit kwam ook duidelijk naar voren in de workshops voor het opstellen van een gezamenlijke visie op een permanent Vipassana Meditatie en Studiecentrum in Nederland. Blijkbaar zijn innerlijke rust en ontspanning schaarse goederen in ons dagelijkse leven en zet dit mensen aan tot meditatie. Eén op de tien respondenten wil via vipassanameditatie zijn of haar problemen overwinnen. En één op de acht respondenten (13%) streeft naar het hoogste doel van de boeddhistische beoefening en wil met vipassanameditatie nibbana of verlichting bereiken.

Figuur 3: Waarom beoefent u vipassanameditatie?
Figuur 3: Waarom beoefent u vipassanameditatie?

Ook deze vraag bevatte de mogelijkheid tot open antwoorden wat een interessante lijst van drijfveren en motivaties opleverde. De volgende drijfveren werden – vrij vertaald – vaker genoemd: het verkrijgen van inzicht in de werking van lichaam en geest, verdieping en zelfonderzoek, zingeving, nieuwsgierigheid, ontwikkelen van gelijkmoedigheid en mededogen, ontwikkelen van wijsheid, beter functioneren in het dagelijks leven, beter met stress omgaan, bewuster in het leven staan, bevrijding van aangeleerde patronen, om zo vrij mogelijk te leven en meer tot leven komen, omdat het goed is voor mij en de wereld, en tot slot: om te leren de dingen te aanvaarden zoals ze zijn. Uit deze vraag komt duidelijk naar voren dat de reden om te mediteren per persoon sterk kan verschillen.

Beoefening en religie

De enquête bevatte een vraag naar de religieuze achtergrond van de beoefenaars (zie figuur 4). Helaas zijn de antwoordcategorieën niet goed gedefinieerd. Zo zijn katholicisme en protestantisme stromingen binnen het christelijke geloof en is katholicisme niet, maar protestantisme wel als religieuze stroming opgenomen. In de open vraag (categorie anders) wordt dan ook vaak verwezen naar het katholicisme en ook naar andere stromingen zoals humanisme, soefisme en het theosofisme. Idealiter waren deze religieuze stromingen apart in de antwoordcategorieën opgenomen.

vipassanaAls we werken binnen het beperkte kader van de vraag dan ontstaat het volgende beeld. Het merendeel van de beoefenaars (39%) behoort niet tot een bepaalde religie of geloof. Als we de mensen meenemen die in de open vraag aangeven katholiek te zijn, dan is naar schatting één derde van de respondenten christen. Opvallend is dat vrijwel geen van de respondenten aanhanger is van het joodse, islamitische of hindoeïstische geloof. Tot slot noemt slechts 15% van de respondenten zich boeddhist. Het overgrote deel van de vipassana beoefenaars noemt zichzelf dus geen boeddhist. Dit doet mij denken aan een uitspraak van de Boeddha die hij zijn monniken meegaf toen hij ze de wereld in stuurde om onderricht te gaan geven: “Monks, go make the people happy. Don’t make them Buddhists.”

In de open vraag wordt door veel mensen aangegeven dat zij opgegroeid zijn binnen het christelijke geloof, maar dat zelf niet meer praktiseren. Een paar mensen geven aan dat zij in verschillende fasen van hun leven tot verschillende religies behoorden, terwijl anderen aangeven zich juist nu geïnspireerd te voelen door meerdere religies.

Figuur 4: Behoort u tot een bepaalde religie?
Figuur 4: Behoort u tot een bepaalde religie?

Religie blijkt voor de meerderheid van de respondenten (69%) geen rol te spelen in hun beoefening van vipassana meditatie (zie figuur 5). Slechts 12% geeft aan dat religie wel een rol speelt, hetzij omdat het een belangrijk rol speelt binnen de religie (lees het boeddhisme), dan wel omdat het een middel is om het ‘Goddelijke’ te ervaren.

Uit de antwoorden op de open vraag komen wat mij betreft drie zaken naar voren. Ten eerste wijzen respondenten erop dat vipassana meditatie niet gebonden is aan een religie maar gekoppeld is aan het mens zijn en daardoor in de woorden van één respondent ‘dwars door de religies heengaat’. Ten tweede wijzen respondenten op het belang van innerlijke ervaring in plaats van geloof in de vipassanameditatie. Vipassanameditatie is volgens sommigen meer wetenschap dan geloof of religie. Tot slot geven enkele respondenten aan dat de term God door verschillende religies een lading heeft gekregen die begrippen als nibbana, verlichting of ´Het Goddelijke´ niet (meer) dekt.

Figuur 5: Speelt religie een rol bij uw beoefening van vipassana meditatie?
Figuur 5: Speelt religie een rol bij uw beoefening van vipassana meditatie?

Tot slot vindt de meerderheid van de respondenten dat vipassanameditatie zowel in groepsverband als individueel goed beoefend kan worden. Eén op de vier respondenten (27%, zie figuur 6) vindt echter dat vipassanamediatie het best in groepsverband beoefend kan worden. Slecht 6% is de mening toegedaan dat vipassana meditatie het beste individueel beoefend kan worden.

Figuur 6: Kan vipassana meditatie het beste individueel of in groepsverband beoefend worden?
Figuur 6: Kan vipassana meditatie het beste individueel of in groepsverband beoefend worden?

Nawoord

Hoewel deze enquête zeker zijn beperkingen heeft, vind ik het altijd leuk om mee te werken aan goede initiatieven van scholieren en studenten. Ondanks de beperkingen vind ik de uitkomsten interessant en ben ik zelf voorstander van meer geobjectiveerde data en informatie over vipassanameditatie en hun beoefenaars. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je de vruchten van de beoefening zelf eigen maakt en vervolgens nuttig inzet. Daar draagt meer geobjectiveerde data niet heel veel aan bij. De waarde ligt wat mij betreft dan ook vooral in het voor een breder publiek aantoonbaar maken van nut en noodzaak van vipassanameditatie. Ook kan het een zinvolle bijdrage leveren aan de veelzijdige discussies die van tijd tot tijd de kop opsteken binnen sangha´s en de maatschappij over (vipassana) meditatie, hun beoefenaars en het boeddhisme. Ik hoop dan ook dat dit soort initiatieven vaker navolging krijgen. En oh ja….de leerkracht was onder de indruk van het feit dat ´zijn scholieren´ 260 mensen hadden geënquêteerd en heeft ze een hoog cijfer gegeven! Namens leerkracht en scholieren dank aan een ieder die de enquête heeft ingevuld.

  1. Hoewel ik zelf graag vragen anders gesteld had, antwoordcategorieën wilde aanpassen en enkele vragen wilde toevoegen, was daar binnen de tijdslijnen van de school helaas geen tijd voor. Om die reden is de enquête van de scholieren in ongewijzigde vorm door diverse sangha´s verspreid.

 

Bron SIMsara

 Gerben Hieminga is econoom, bouwkundige en vipassana beoefenaar. Voorheen was hij penningmeester bij stichting Sangha Metta en stichting Meditatie- en Studie Centrum Vipassana Nederland. Hij schrijft dit artikel op persoonlijke titel.

Categorie: Achtergronden, Vipassana Tags: enquete, Gerben Hieminga, Vipassana

Lees ook:

  1. Eigen centrum biedt meer mogelijkheden om de Dhamma te bestuderen.
  2. Zachte discipline
  3. Ina Fisher – zitzak, yoga en mindfulness
  4. Vipassana en Pasen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Frank Uyttebroeck zegt

    7 februari 2015 om 15:48

    Dag Gerben,

    Ik had mijn leesbril moeten opzetten. Dan had ik wellicht het woordje “OF” zien staan (daar waar je het over Tegen de Stroom In hebt).
    Ik reageerde op ‘leeftijd’, daar waar jij TdSI ‘een eigen publiek’ toedicht. Dat laatste zal wel waar zijn .. .
    Hoewel mijn reactie inhoudelijk wel klopt (TdSI richt zich niet tot een specifieke leeftijdsgroep … en ook niet tot een specifiek publiek), is zij niet correct als reactie op wat jij schreef. Excuus daarvoor.
    Ik heb gevraagd om mijn eerdere reactie te laten verwijderen.

    Warme groet,

    Frank Uyttebroeck
    dharmaleraar ‘Tegen de Stroom In’

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.