Het wordt steeds slechter gesteld met onze privacy op internet. Zo gaat Facebook- waarschijnlijk per 30 januari, de gebruikersvoorwaarden veranderen, zodat het voor deze gigant, die allang het karakter van een sociaal en vriendelijk netwerk heeft verloren en alleen maar belust is op meer omzet en winst, mogelijk wordt om foto’s, filmpjes, muziek, teksten of ”likes” te verkopen of in te zetten voor advertenties. Het delen krijgt dan een wel heel erg eenzijdig karakter.
Er zijn al Facebookgebruiker die hun profiel hebben verwijderd omdat hun privacy wordt aangetast. Is het nieuw wat Facebook gaat doen. Eigenlijk niet. Het is zo simpel als wat. Door Facebook te gebruiken gaf je al automatisch toestemming aan dit ‘sociale medium’ om met ons geplaatste materiaal te doen en te laten wat ze wil. Het beleid wordt alleen geformaliseerd en breder bekend gemaakt.
Elk ‘vind ik leuk’ op berichten op Facebook-bijvoorbeeld over een bezoek aan een café, schimmige instituten, een boeddhistisch centrum of gewoon een bezoek aan de dierentuin, kan door Facebook worden gebruikt om een advertentie over deze locaties aan je vrienden te tonen en erbij te zetten dat je dit leuk vindt. Veel mensen zullen nu zeggen: is dat erg? Ja, privacy is een groot goed. Of vind je dat een ander rijk mag worden door jouw privacy te schenden en te schaden?
Je kunt Facebook misleiden door je geboortedatum te veranderen. Als je je zelf voorstelt als een honderdjarige loop je minder kans op ‘aantrekkelijke’ aanbiedingen over lifestyle producten en dat soort zaken. Nog beter is het om je account op te heffen, als je niet wilt dat jouw informatie in verkeerde handen komt. Je kunt je account ook schonen en oude content verwijderen. Facebook mag dat materiaal dan niet meer gebruiken. Je kunt ook de advertentiemogelijkheden op Facebook beïnvloeden. Ga daarvoor onder instellingen naar ”advertenties” en klik op bewerken. De Consumentenbond geeft op zijn site een overzicht van mogelijke aanpassingen.
Verder kun je op de site van de Digital Advertising Alliance voorkomen dat Facebook je surfgedrag bijhoudt. Via de smartphone –besturingssystemen iOS en Android– kun je ook je appgebruik en je locatie veiligstellen voor Facebook.
Bron RD.
Paul van Buuren zegt
Een uur niet op Facebook, is een uur om een boek te lezen.
Ik heb een nogal tweeslachtige houding ten opzichte van Facebook. Een belangrijk deel van het bezoek aan de websites die ik beheer, is afkomstig van Facebook. Dat geldt ook voor het BD. Aan de andere kant wil ik niet dat wij van het BD informatie over onze bezoekers aan Facebook vrijgeven als ze daar niet om gevraagd hebben. Dat is ook de reden dat we van de like-knoppen onder de berichten zijn afgestapt.
Inmiddels zou ik het liefst alles wat met sociale media te maken heeft van de site afhalen. Maar daar doe ik onze bezoekers geen plezier mee.
Sjoerd Windemuller zegt
Wat mij betreft geen koppelingen met sociale media die niet van de info van de gebruikers kunnen afblijven.
Ik ben dus geen gebruiker van facebook, linkedin en heb whats app van mijn smartphone verwijderd.