• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nirvair over hippies, boeddhisme en het centrum in Hantum

Kaarten Hantum

Nirvair over hippies, boeddhisme en het centrum in Hantum

7 september 2014 door gastauteur

Nirvair Kaur Curtis de Ruiter woont sinds 1980 in Australië en volgt het boeddhistisch pad dankzij de inspiratie van hen die oorspronkelijk verantwoordelijk waren voor het ontstaan van het boeddhistisch centrum Karma Deleg Cho Phel Ling in Hantum. In 2012 vertelt Nirvair over het ontstaan van het centrum.

‘Ik herinner me de dag dat het centrum, toen een boerderij, deze naam kreeg. Het behoorde aan hippies, boeddhistische hippies weliswaar. George ( Sjors) en Ageeth Fransen om precies te zijn! Twee geweldige mensen die veel mensen /vrienden introduceerden in het boeddhisme. Ageeth woont nog steeds in Hantum, maar heeft zo geloof ik geen of nauwelijks kontakt met de mensen in het centrum. George zusje Sonam ( Nicolien) werd later een boeddistische non die vele jaren samen met lama Gawang in het centrum woonde.

Ik was een van die vrienden die samen met George en Ageeth in 1974 in de Kosmos in Amsterdam de eerste Black Crown ceremonie met HH.de 16de Gyalwa Karmapa bijwoonde. Een novice in het boeddhisme die gedurende de ceremonie in volkomen ongeloof een van de meest diepe ervaringen in m’n leven ervoer.

George overleed kort daarna na een auto-ongeluk en toen de Lama’s zijn geest voorbereidden voor de reis door de bardo’s, ervoeren velen van ons die daar bij waren voor een eerste keer een andere benadering naar de dood en stervensbegeleiding. Tot op heden is het dankzij die ervaring dat ik mijn familieleden, vrienden of patiënten (goed) heb kunnen bijstaan tijdens hun sterven. Elk jaar is de eerste retraite hier in het regenwoud van Australia de Death and Dying Retreat, indirect gebaseerd op die ervaring!

In de tijd voordat de boerderij veranderde in een boeddhistisch centrum, was het een plaats van geestelijke ontdekking, waar er altijd muziek klonk, vers brood werd gebakken en waar de kinderen van George en Ageeth, Laksmhi en Dhyana met bloemen in hun haar echte flower power kinderen waren. Laksmhi is getrouwd met Tharpen, de zoon van Gegen Lama, een van de beste Tibetaanse thangka schilders en stupa architecten in geschiedenis. ‘Van de grens van Tibet naar Suburbia Hantum’, zij beiden geven les in Tibetan Thangka painting. Ik zag Dhyana vele jaren geleden op een bijeenkomst in België (in Huy) in het Tibetaanse kasteel (van het Tibetaans Instituut), waar zij een lezing vertaalde van het Tibetaans naar ‘t Frans en Nederlands, voor de Dalai Lama! Dhyana was een van de eerste jonge mensen die vloeiend Tibetaans sprak,  geleerd als kleuter en kind, en vertaalde voor de lama’s die Nederland bezochten.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Nieuws Tags: boeddhistisch centrum, Friesland, Gawang Rinpoche, Hantum, hippes, Kosmos, Nirvair Kaur Curtis de Ruiter

Lees ook:

  1. ‘Wat voelde ik me ongelukkig in dat boeddhistisch centrum’
  2. De stoepa in Hantum, een bevorderaar van altruïsme, harmonie, welvaart en gezondheid
  3. Vera van Bruggen plotseling overleden
  4. Belangrijke periode na overlijden van Chödje Lama Gawang Rinpoche afgesloten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ageeth Fransen zegt

    12 september 2014 om 11:22

    Nu het artikel van Nirvair Kaur Curtis voor de tweede maal geplaatst wordt wil ik graag even een paar dingen aanvullen of rechtzetten.
    Nirvair heeft dit vol liefde geschreven uit haar warme hart. Maar sommige herinneringen van haar zijn iets anders in werkelijkheid en sommige zijn veranderd.

    Ageeth woont niet in Hantum maar in Dokkum al sinds lang.
    Ze heeft sinds langere tijd wel contact met de mensen in het Centrum en had dat ook met Lama Gawang maar ze staat volledig buiten de organisatie van het Centrum en heeft ook nooit een bestuursfunctie gehad.
    Georges overleed in mei 1977. Hij en Ageeth hadden toen twee maanden daarvoor toevlucht bij Lama Gawang genomen.
    Tharphen (nu zelf een gerenommeerd thankha schilder)is de zoon van Gega Lama.Hij geeft inderdaad les en werkt ook aan een nog niet uitgegeven script van z’n vader.
    Lakshmi geeft geen les maar zorgt voor inkomen als stewardess.
    Tenslotte, Diana heeft veel talenten maar heeft nooit voldoende kennis van de Tibetaanse taal gehad om er in te vertalen.

    Ageeth Fransen

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.