• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De Islamitische Staat

De Islamitische Staat

1 september 2014 door Paul de Blot

De wereld is in opschudding door de opkomst van het Islamitisch kalifaat. Het werkt aanstekelijk om ook in andere landen een Islamitische staat uit te roepen. Een kalifaat hoeft geen ramp te zijn, want in de zestiende eeuw was er in Europa ook een Islamitisch kalifaat in Spanje met als hoofdstad Cordoba. Cordoba was toen een bloeiend cultureel en economisch centrum. De IS in Irak is heel anders gericht en terecht vrezen veel landen, waaronder ook Islamitische, het ergste. Hoe is het mogelijk dat deze fanatieke beweging zo plotseling tot leven kwam?

Ik denk niet dat het puur om de Islam gaat, want in andere islamitische landen doet zich dit verschijnsel niet voor. Tijdens de kruistochten waren het de christenen die fel tegen de Islam streden.  Het gaat vaak het om een cultureel conflict, maar de belangrijkste reden is wellicht het verzet tegen macht en rijkdom.

Arme en machteloze groeperingen, die zich onderdrukt en vernederd voelen, komen vanzelf in verzet. Zonder wapens voelen ze zich machteloos. Het enige wapen dat nog werkt is de godsdienststrijd. De strijd tegen de onderdrukkers is dan een gevecht tegen de goddelozen. Het is dan eervol om voor God te sterven en gerechtvaardigd om uit naam van God de tegenstanders te doden.

Deze fanatiek religieuze groeperingen zijn niet te bestrijden met gewapend geweld, want dat versterkt juist hun strijdlust. Elke dode medestrijder motiveert hen om nog feller tekeer te gaan. Armen en rechtelozen ervaren dat ze toch niets meer te verliezen hebben. Ze offeren zich daarom op voor een goed doel, dat is de eer van hun God.

Daarom is het belangrijk om de spanning tussen rijk en arm, tussen macht en onmacht te verzachten. Op het persoonlijke vlak is het vaak niet moeilijk om door wederzijdse waardering vriendschap met elkaar te sluiten. Bijna alle oorlogen die we kennen waren godsdienstoorlogen die begonnen met een strijd tegen onrecht, tegen macht en tegen rijkdom. Deze strijd zal altijd bestaan. Armoedebestrijding en het tegengaan van machtsmisbruik is een moeizaam proces, maar als we er kleinschalig aan beginnen wordt het steeds sterker. Een godsdienststrijd kan zich snel als vuur verspreiden, maar menselijkheid en begrip kan dat ook.

Categorie: Achtergronden, Columns, Paul de Blot Tags: islam, rijkdom, strijd

Lees ook:

  1. ‘Een kop koffie, omdat ik van je hou’
  2. Respect voor anderen
  3. Paul de Blot – ‘Een tegenstrijdige economische ontwikkeling’
  4. Vrijheid als verovering

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. John Willemsens zegt

    1 september 2014 om 15:06

    Dit is een zeer kwalijke vergoelijking van het kwade. De IS(IS) is een kankergezwel dat als zodanig bestreden moet worden. John.

    • Bernard Faber zegt

      1 september 2014 om 17:40

      De oorlog tegen kanker heeft helaas nog niet geresulteerd in het verdwijnen van kanker.

      • John Willemsens zegt

        1 september 2014 om 17:50

        http://www.huffingtonpost.com/alastair-crooke/isis-wahhabism-saudi-arabia_b_5717157.html?utm_hp_ref=mostpopular

  2. kristof zegt

    1 september 2014 om 19:17

    IS(IS) is niet arm en zeker niet machteloos. Elke poging tot vergoelijking of enige vorm van begrip voor IS(IS) is hoogst ongepast.

  3. Robert Keurntjes zegt

    1 september 2014 om 19:56

    Ik begrijp niet goed hoe sommigen in dit artikel een vergoelijking zien. Het is een poging om het fenomeen IS te verklaren en begrijpen. Met een analyse kun je het oneens zijn en het fenomeen kun je onwenselijk vinden maar dat zijn twee verschillende dingen.

    Mijns inziens valt er wel wat af te dingen op de analyse van Paul Blot, maar het is wel zinvol om te begrijpen dat verzet of opstand voortkomt uit een beleving van onrecht. Je kunt ook, in plaats van te roepen dat ze verderfelijk zijn of ze als ‘kankergezwel’ te bestempelen je afvragen hoe dit ontstaan is.

    Dit soort extreme groeperingen die zich verzetten tegen alles wat niet Islamitisch genoeg is, kunnen alleen gedijen wanneer er mensen zijn die zich met de Islam identificeren en zich daarin bedreigd voelen. Je kunt dan proberen ze allemaal te vermoorden maar je hebt een grote kans dat je dan alleen nieuwe vijanden creëert. Je kunt je ook afvragen waarom ze zich bedreigd voelen en daar iets aan doen zodat de behoefte om zich aan te sluiten bij dit soort organisaties vermindert.

    Armoede kan een rol spelen. Ik vermoed echter dat de houding van het westen ten op zichte van de islamitische wereld een grotere rol speelt. Wellicht is IS slechts een nog extremere groep dan Al Qaida of Boko Haram. Een poging om IS met geweld uit te roeien zou goed tot nog extremere groeperingen kunnen leiden. Dus wees blij wanneer er iemand bereid is om zich af te vragen wat de wortel van dit fenomeen is en wat wel een zinvolle oplossing kan zijn.

    • Eric zegt

      2 september 2014 om 07:45

      “maar het is wel zinvol om te begrijpen dat verzet of opstand voortkomt uit een beleving van onrecht.”

      Dit is nu juist de grote vraag: is dit een opstand of verzet van IS(IS). Of is dit ideologisch. Ik ben geneigd te zeggen ideologisch: de ideologie die Islam heet, geeft de voedingsbodem voor een manier van leven die wordt nagestreefd door een niet onaanzienlijke groep. Dat er mensen aanhaken die een andere motivatie hebben, en zich onderdrukt voelen of iets dergelijks, is een ander verhaal.

      Kort gezegd: IS(IS) is niet ontstaan als een uiting van verzet tegen vermeend onrecht, maar van een ideologie. En dat is een heel ander verhaal.

      • Robert Keurntjes zegt

        2 september 2014 om 08:15

        Op zich een goed punt. Ik denk alleen niet dat je daarmee bij een heel ander verhaal komt, maar dat er dus minimaal twee verhalen zijn. Het ontstaan van IS, en het aansluiten bij IS. Er bestaan al heel lang radicale militante interpretaties van de Islam. Het maakt echter geen deel uit van de vijf pijlers. De jongeren van over de hele wereld die zich aansluiten bij Islamitische groeperingen die in Syrië strijden (waar IS er één van is) zijn niet met die radicale militante interpretatie opgevoed. Toch voelen ze zich geroepen om zich er bij aan te sluiten. En waarom is dat? Wat is de voedingsbodem voor de behoefte zich er bij aan te sluiten?
        Hoeveel strijders zou IS hebben als jongen mannen van over de hele wereld zich niet ertoe aan getrokken voelen?

        Ik weet niet hoe de samenstelling van de IS troepen er precies uit ziet, maar ik heb wel het vermoeden dat de gemiddelde moslim uit Azië en Afrika niet de middelen heeft om af te reizen naar Syrië en Irak.

  4. John Willemsens zegt

    2 september 2014 om 08:43

    http://www.amnesty.org/en/news/gruesome-evidence-ethnic-cleansing-northern-iraq-islamic-state-moves-wipe-out-minorities-2014-0

  5. Ujukarin zegt

    2 september 2014 om 09:03

    Het wordt wat te eenzijdig, dames en heren. Mag ik even de vrijwel even extremistische klups binnen de andere wereldreligies in memorie brengen:
    * In Christendom bijvoorbeeld Noord-Ieren die elkaar uitmoorden met de Bijbel verdedigen, of Amerikaanse extremisten die het doodschieten van abortusartsen of homo’s vergoelijken en soms zelfs aanmoedigen.
    * Bij Jodendom de rechtervleugel in Israel, die elke Arabier minimaal het land uit wil en zoniet dan kop eraf
    * Bij Hindoeïsme een aantal Indiase hardliners die elke niet-Hindoe (en vaak zelfs ook lagere kasten) in ieder geval bestaansrecht ontzegt en geregeld ook het leven
    * En ja, Boeddhisme, wat over die moorden door boeddhisten zeer recent in Myanmar en Sri Lanka?

    In alle gevallen ligt er gevoel van onrecht / slecht behandeld te zijn als deel van de voedingsbodem, en slaagt men erin de religie zo eng te interpreteren dat die voor het gewelddadige karretje gespannen wordt. Het is niet onmogelijk dat door diverse redenen Islam/Islamieten momenteel sterker gemotiveerd worden door ‘onrecht’ en makkelijker gehersenspoeld kunnen worden dan die andere religies, maar dan nog is alleen geweld met geweld bestrijden totaal onvoldoende. Je zult, zoals Paul terecht analyseert, aan de bronoorzaken moeten werken.

    With folded palms,

  6. Jacob zegt

    2 september 2014 om 12:23

    Mij dunkt dat ook de media bijdragen aan een eenzijdig(letterlijk) beeld van de hele kwestie. Was IS maar WAS.Dan was de wereld een stuk beter dan ie is. Want helaas,wat ooit barbaars was,is voor IS een heldendaad.Was dus een illusie,dat vroeger alles slechter was.Want we dachten dat IS iets was wat nooit meer iets zou zijn. Maar nu wat ooit was,toch weer iets is-en alles dus goed mis is-is de werkelijkheid dat IS er nu eenmaal is,voorlopig,en dus dat wat was, er daarom ook weer is. Was het maar waar,datIS al WAS was.(SdJ NRC)

  7. John Willemsens zegt

    2 september 2014 om 14:50

    Net terug van een bezoek aan Kamp Westerbork, waar ooit het kwade ook toesloeg.

  8. Ignaas Bongers zegt

    2 september 2014 om 14:53

    Volgens mij proberen we allemaal gelukkig te zijn. Het helpt mij in het klein om dat te blijven wensen en te beoefenen (voor een ieder). Ook als dat (extreem) moeilijk is. Begin klein en begin vooral bij jezelf; elkaar proberen te overtuigen helpt in deze discussie volgens mij niet zo veel.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.