• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Waarom teken ik eigenlijk?

Waarom teken ik eigenlijk?

16 augustus 2014 door de redactie

Arnold Vermeeren tekent regelmatig en leest veel over zenzientekenen. Over tekenen als meditatie worden naast concrete, ook nogal veel abstracte dingen verteld. Dat kan misschien ook niet anders. Maar soms wordt wat abstract was, ineens invoelbaar en levend.

Arnold Vermeeren- geheugentekening.
Arnold Vermeeren- geheugentekening.

Vermeeren: ‘Op de Zenzientekenpagina op Facebook schreef Leo van Veghel over een vertaald citaat dat hij onder ogen kreeg. Een citaat van John Ruskin, geciteerd in ‘The Art of Travel’ van Alain de Botton. Ik zocht de citaten via Google op en vertaalde ze zelf opnieuw. In eigen woorden, om ze beter te begrijpen. De laatste, ook uit hetzelfde boek, voegde ik zelf toe. Met dank aan Leo voor deze inspirerende citaten. Vooral de eerste twee citaten maakten me weer eens duidelijk waarom ik vaak de behoefte voel om te tekenen.

“Tekenen komt niet zozeer voort uit de behoefte om bekend te worden, of om iets goeds te doen voor anderen of jezelf, maar uit een soort instinctieve behoefte, zoals eten en drinken.”

“Wat deze drie dingen verbindt, is dat het bij alle drie gaat om het in jezelf opnemen van waardevolle elementen uit je omgeving; iets goeds dat zich buiten je bevindt breng je naar binnen.”

“Ik ging vaak in het gras liggen en tekende de grassprietjes zoals ze groeiden – totdat elke vierkante meter weide of oever, deel van mij werd.”

“Tekenen leert ons te zien: op te merken in plaats van alleen maar te kijken.”

Als ik teken raak ik vertrouwd met dat wat ik teken, met ‘de tienduizend dingen’ om me heen. Vanzelf ontstaat dan ook een soort waardering daarvoor. En dat is óók waar het me om gaat.

Een snelle schets terwijl ik wachtte op een vertraagde trein.
Een snelle schets terwijl ik wachtte op een vertraagde trein.
Geheugentekening.
Geheugentekening.

Tekenen van mensen op stations en in de treinen vond ik toch altijd wat ongemakkelijk. Je zit mensen aan te kijken met een schetsblokje op schoot. Dat probeer je dan ongemerkt te doen, zodat mensen zich niet opgelaten voelen en ik me niet betrapt voel. Toch is een treinritje of even wachten op een perron een van de weinige momenten dat ik rust en tijd heb om even te tekenen. Als oplossing heb ik een tijdje geëxperimenteerd met geheugentekeningen. Korte termijn geheugen, dat wel: Kijken naar iemand op het perron, tot de trein komt en ik instap. En dan tekenen.

Let wel: dit is niet echt zenzientekenen. Bij zenzientekenen probeer je  toch ‘het levende’ te vangen. Daarvoor moet het beeld zonder tussenkomst eigenlijk direct doorgestuurd worden van je ogen naar je vingers, zonder tussenkomst van geheugen of denken. Dit kan wel een oefening zijn om anders te leren kijken. In mijn geval bijvoorbeeld ook om ervoor te zorgen dat ik niet al te veel alleen maar bezig ben met priegelige details van contouren en meer let op de grote lijnen of het grotere gebaar.’

Meer informatie over Arnold Vermeeren

 

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Boeddhistisch leven, Zen Tags: Arnold Vermeeren, Leo van Veghel, tekenen, zenzientekenen

Lees ook:

  1. Zen-zien-tekenen, de oefening, niet het resultaat
  2. Boeken – Het Zen tekenboek, een vorm van meditatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnold Vermeeren zegt

    16 augustus 2014 om 21:07

    Voor wie meer wil weten over zenzientekenen als boeddhistische beoefening (tekenen als meditatie in de traditie van Frederick Franck) verwijs ik graag naar de site http://www.zenzientekenen.nl

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.