• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nirvair Kaur de Ruiter – Sūnyatā de Droom van de Leegte

Nirvair Kaur de Ruiter – Sūnyatā de Droom van de Leegte

14 november 2024 door gastauteur

Toen ik ‘wonderen en toeval’ las in de 11 november editie van het BD, door Dharmapelgrim geschreven, realiseerde ik me de wonderlijke ervaringen gedurende mijn tijd in Australië. Ervaringen die vanuit ons westerse en routine denken als wonderen beschouwd worden.

Tekst Nirvair Kaur de Ruiter

Gedurende de vele jaren in verscheidene delen van Australië, woonde ik 5 jaar bij de ‘Warlpiri people’ een traditionele Aboriginal stam in de Australische Tanami woestijn. Een periode die dikwijls mijn zogenaamde  gezonde verstand testte, en waarin onverklaarbare fenomenen plaats vonden- soms wonderen genoemd.

De oude vrouw was een van de meest succesvolle artiesten in Lajamanu, bekend om haar nu kostbare schilderijen.

Hun begrip van ruimte en tijd en hun leven daarin, neemt plaats binnen het idee van wat zij ‘Jurkurrpa’ noemen de Droomtijd, een lege ruimte waarin alles wat was, is, en komen gaat, aanwezig is. Een tijdloze ruimte in energetische vorm, onzichtbaar en niet tastbaar, echter een ruimte van waaruit de materie zich kan manifesteren.

Carl Jung zou dit wellicht het ‘collectieve onbewuste’ noemen, ‘Akasha’ in het hindoeïsme, in taoïsme Wu Wei, in het boeddhisme Sūnyatā. De niet fysieke ruimte die inherent is aan alles wat in potentie aanwezig is.

Het eerste jaar dat we er woonden stopte op een gegeven moment alle klokken in ons huis, en ook in de school waar we werkten, zelfs onze horloges stonden van het het ene moment op het andere stil en begonnen op onverklaarbare wijze opeens weer te werken. Hoe kunnen digitale klokken stilstaan, we konden het niet verklaren, het enige wat anders was, was dat er initiatie ceremoniën plaatsvonden.

Initiaties waar twee of drie jongens bij hun moeders weggehaald werden en door de stamouders door een reeks rituelen werden geleid, om vervolgens als man naar de stam terug te keren. Ceremoniën waar tijdens sommige rituelen voor uren, dagen en nachten de hele stam danste, mannen, vrouwen en kinderen opgingen in het hier en nu, waar het geluid van chanting, en het stampen van voeten op de aarde te horen was, en het leek alsof we in een soort van hypnose leefde. Zo onverklaarbaar als het begon, zo keerde alles weer terug naar dezelfde (voor ons) tijd routine toen de initiaties voorbij waren. De klok liep weer, en ons horloge liep weer gelijk.

Het was 2 jaar daarna, toen mijn pleegzoon als eerste blanke jongen door de initiatie ging en we fysiek deelnamen aan de verschillende ceremoniën, dat ik eindelijk beter begon te begrijpen wat tijd en ruimte voor hen betekende.  Het betekende niets…ze keken geen klok, er waren geen fysieke aanwijzingen in het kamp wat tijd aanduidde, ze hadden geen begrip van blijven- ze vroegen in het begin altijd aan ons hoelang we zouden stoppen in hun kamp, het woord blijven komt niet in hun woordenschat voor. Ze leefde met het licht en de zon… en soms met de routine van de Kardyas (wij, de niet Aboriginals)

De ceremoniën konden 14 dagen duren, maar even zo goed een maand. Als er iemand van de stam overleed was het alsof een onhoorbare megafoon het overlijdensbericht had rond gebazuind en verdwenen alle kinderen in 30 seconden uit de school en zagen we hen soms voor weken niet terug, werd de naam van de overledenen niet meer genoemd, en alle bezittingen en wat er ook maar aan de persoon herinnerde verbrand. Die persoon niet langer daar, maar op de terugreis naar de ‘Droomtijd’ het niet zichtbare, voor dagen werden de fysieke sporen van de overledene uitgewist door halfnaakte, met as bedekte, vrouwen die met boomtakken door het hele kamp in het zand de energetische sporen uitwiste.

En het niet zichtbare verband tussen denken en voelen was altijd daar want niemand leek iets aan te kondigen of te organiseren, de hele stam begaf zich naar de plek waar de ‘sorry business’ zou plaatsvinden. Tijdens de ‘sorry business’- de rituelen voor de overledene, kon de klok ook gewoon stoppen of volkomen van slag zijn. Als bij een wonder leek de tijd gerekt, en niet langer van essentie.

Het onverklaarbare, het wonder, is als een brug tussen wat wij mensen als tijd en ruimte ervaren, datgene waar het denken geen referenties voor heeft… het magische, welke ons geloof op de proef stelt.

Het geloof en de overtuiging van een wereld waarin ieder aspect van het leven verklaard kan worden door de wetenschap, die tijd en bepaalde gebeurtenissen in dit leven heeft kunnen meten, die formules ervoor creëerde en schreven om verder bewijs te kunnen leveren.

Toch zijn er nog steeds krachten en gebeurtenissen die zelfs de wetenschap niet heeft kunnen verklaren.

De wonderen, die als onmeetbare gebeurtenissen, de eeuwigheid ofwel de leegte ‘Sūnyatā’ of ‘Jurkurrpa als the Aboriginal Dreamtime’ in onze tijdelijke wereld aan het licht brengt.

Note: de Warlpiri Aboriginals waren tot 1960 nomadisch (nu semi-nomadisch) en zwierven voor eeuwenlang door de woestijngebieden van Centraal-Australië
Ze leefde in semi-isolatie en hun religieuze overtuigingen en gebruiken kende tot het midden van de vorige eeuw weinig invloed van buitenaf.
Ze leven dicht bij het rijk van de geesten. In de Europese/ westerse cultuur is er een demarcatielijn tussen dat wat heilig of spiritueel is, en wat materieel of fysiek is. 
De Warlpiri hebben geen dergelijke demarcatielijn. Voor hen zijn de spirituele wereld en de fysieke wereld één. Niets is puur spiritueel of puur materieel; zelfs vandaag nog overlappen de fysieke en geestelijk wereld elkaar en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alles in hun leven heeft een heilige of spirituele waarde betekenis, evenals een materiële of fysieke waarde betekenis.
Zo’n 3000 Warlpiri spreken nog steeds hun eigen taal wat belangrijk is voor hun cultuur en het overdragen van hun tradities en ceremoniën. 
De Australische Aboriginals, het oudste en nog levende volk en cultuur op deze planeet, zal zo hopen wij nog lang blijven voortbestaan. Zij bestond lang voor de wereldreligies ontstonden en zijn van onschatbare waarde voor onze toekomst als mensheid.

Onze verontschuldiging en waarschuwing aan eventuele Aboriginal lezers dat dit artikel afbeeldingen van een overleden persoon kan bevatten.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Natuur, Nirvair Kaur de Ruiter Tags: Aboriginal Dreamtime, Akasha, Australië, dharmapelgrim, droomtijd, Initiaties, Jurkurrpa, Nirvair Kaur de Ruiter, sorry business, sunyata, Warlpiri Aboriginals, wu-wei

Lees ook:

  1. ‘A Sitting down to Empty out’.
  2. HBO-opleiding meditatieleraar – geen meditatie-ervaring vereist
  3. Ajahn Brahm – boeddhistische kritische duizendpoot
  4. De natuurlijke gang van het leven (III)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Pijls zegt

    16 november 2024 om 11:34

    Gedeeld, met permissie, op mijn Facebooktijdlijn.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.