• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Bewustzijn

Bewustzijn

7 augustus 2024 door Dharmapelgrim

Wat bewustzijn precies is, weten zelfs wetenschappers nog steeds niet. Duidelijk is echter dat het ene bewustzijn het andere niet is. Er zijn verschillende niveaus van bewustzijn. Hoeveel? Geen idee!

Stel je de verschillende niveaus voor als een glijdende schaal, van niveau ‘bijna niks’ tot niveau ‘universeel’, met daartussen ergens het menselijk bewustzijn.

Het laagste niveau is bewustzijn dat onmiddellijk uitdooft nadat het is ontstaan, te vergelijken met het weerkaatsen van het licht van een zaklamp op een spiegel. Zolang de zaklamp er op schijnt, wordt het licht weerkaatst. Zodra het licht van de zaklamp wegvalt, is de weerkaatsing weg.

Een gong is al een ander verhaal: na een klap op de gong, sterft het geluid langzaam weg tot er niks over blijft. Bewustzijn dat hiermee is te vergelijken, is alleen aanwezig als reactie op iets anders. Het kan zichzelf niet in stand houden! Het kan uit zichzelf geen bewustzijn bij andere zaken oproepen. Een spiegel brengt zelf geen licht voort, een gong slaat niet op zichzelf of op wat anders.

Het “hoogste niveau” van bewustzijn is universeel.

Het reflecteert/resoneert met alles wat is. Dat is niet zo gek, want het omvat alles wat is. En laten we wel zijn, dat is nogal wat. Er zijn veel mensen die dit universeel bewustzijn personificeren of er een allesdekkende naam aan geven, bijvoorbeeld: GOD

Behalve niveaus van bewustzijn zijn er schalen, van piepperdepiep klein tot zo groot als de kosmos.

Iedere lichaamscel van jouw lijf heeft een eigen celbewustzijn. Dat betekent niet dat zo’n cel zich bewust is van het feit dat het deel uitmaakt van jouw lijf. Een lichaamscel is zich waarschijnlijk niet eens van zichzelf bewust, maar reflecteert/resoneert wél met de directe omgeving: andere cellen, en alles wat er langs komt of zelfs doorheen gaat, bijvoorbeeld radiogolven.

In zekere zin ben jij – als individu – niet veel anders dan een “cel”. Hoe bewust ben jij je bijvoorbeeld van het feit dat je deel uitmaakt van grotere gehelen: de mensheid, de natuur, het zonnestelsel, de Melkweg?

Zelfbewustzijn ontstaat wanneer een lichaam op- en met de eigen grenzen gaat reflecteren / resoneren. Het houdt zichzelf daardoor in stand. Het is nogal arrogant om te denken dat alleen mensen over zelfbewustzijn beschikken. Laten we het erop houden dat mensen een menselijk bewustzijn hebben, zonder te oordelen over andere wezens. Weet een mier dat ie mier is? Iedere mier heeft een mierenbewustzijn, en dat vergelijken met het menselijk bewustzijn, komt neer op appels met peren vergelijken. Boeddhisten hebben het over “sentient beings” ofwel bewuste wezens en daarmee bedoelen ze alle levende wezens van aardpier tot adelaar, en van steekmug tot nijlpaard. Appels en peren zijn beide fruit, mieren en mensen zijn allebei “sentient beings”.

Alle cellen van jouw lichaam vormen samen jouw lijf. Alle mensen vormen samen de mensheid. Jouw lijf heeft een eigen bewustzijn, dat méér is dan de optelsom van alle cel-bewustzijns. De mensheid heeft als geheel óók een eigen bewustzijn, dat méér is dan de optelsom van alle individuele bewustzijns. Jij hebt zelfbewustzijn. De mensheid niet… of wel?

Voor veel westerse mensen is het door alles wat ze is ingeprent, erg moeilijk om aan het idee te wennen dat niet alleen mensen een bewustzijn hebben, maar honden, katten, koeien, schapen en varkens ook. Honden en katten houden we als huisdieren, de rest melken we, scheren we, of eten we op. Het zal voor menigeen nog meer wennen zijn dat niet alleen mensen, honden, katten, koeien, schapen en varkens een bewustzijn hebben, maar alles wat is. In ieder geval alles wat leeft! Want planten hebben ook bewustzijn, dat wil zeggen elk mosje en elk grassprietje, elke bloembol en elke reuzensequoia en alles daartussenin.

Zelfs elke stuifmeelkorrel heeft bewustzijn en elke pol in de lucht. Het stelt in de meeste gevallen weinig voor, maar daar gaat het nu niet om.

Sterker nog: stenen, bergen en complete planeten en manen hebben eveneens bewustzijn. Kortom, alles in de zichtbare werkelijkheid. Zijn we dan klaar?

Nee, natuurlijk niet. Behalve een zichtbare werkelijkheid is er nog een onzichtbare werkelijkheid.

Het is nogal naïef om te denken dat de werkelijkheid uitsluitend bestaat uit zaken die je als mens kunt zien, voelen, horen, proeven en ruiken. Ga er van uit dat de totale werkelijkheid méér omvat dan de zichtbare, voelbare, hoorbare, proefbare en ruikbare wereld om je heen. Het is niet alleen naïef maar ook onverstandig om ervan uit te gaan dat alles wat je niet kunt zien, voelen, horen, proeven en ruiken domweg niet bestaat! Of is het beter te spreken van onwijs? Je hebt er namelijk wél mee te maken, of je dat nu wilt, weet, begrijpt of gelooft … of niet! Hetzelfde geldt voor alles wat je (nog) niet kent, (nog) niet begrijpt of (nog) nooit hebt ervaren, maar wel bestaat.

Alles wat je niet kunt zien, horen, voelen, ruiken, proeven met de menselijke zintuigen, noemen wij de onzichtbare werkelijkheid. Dat deel van de totale werkelijkheid is waarschijnlijk véél omvangrijker dan de zichtbare. We weten en begrijpen weinig van dat deel van de totale werkelijkheid, althans, als je uitsluitend vertrouwt op wat je op school hebt geleerd.

Veel van wat zich in de onzichtbare werkelijkheid bevindt, hebben vooral moderne westerse mensen naar het rijk der fabelen verwezen. In fabeltjesland wonen onder anderen kabouters, elfen, dwergen, heksen, spoken, geesten, trollen, aardmannetjes, gnomen, eenhoorns, draken, orks, en sinds enkele decennia misschien hobbits. Er zijn allerlei namen voor deze fantasiefiguren. Elke taal heeft er meerdere.

Fabeltjesland is niet het enige oord in de onzichtbare werkelijkheid waar wezens wonen. Je hebt nog een hemel of zelf een heleboel hemelen, en een hel of heel rijtje hellen en andere sferen, die allemaal worden bevolkt door engelen, demonen, deva’s, duivels, goden en wat al niet meer. O, en vergeet de zielen van overleden voorouders niet. In de loop van eeuwen hebben mensen namen gegeven aan wezens die zij als werkelijk bestaand ervoeren, zonder dat zij deze entiteiten echt goed – of helemaal niet – konden zien, horen, voelen, ruiken of proeven. Ze beleefden iets, vernamen iets.. zonder te weten wie of wat daar de oorzaak van was. Zo ontstonden zowel de mooiste, de vreemdste en de gruwelijkste verhalen.

Inmiddels hebben we als mensheid ongelooflijk veel ontdekkingen gedaan, en daar is niks mis mee. We weten nu dat kaboutertjes nooit de troep in een kinderkamer opruimen; dat Sinterklaas niet echt bestaat; dat malaria niet door “slechte lucht” wordt veroorzaakt, enzovoorts. Helaas zijn we door alle ontdekkingen veel ervaringswijsheid kwijt geraakt, en dat is erg jammer. We zijn vooral het contact met de natuur verloren.

(wordt vervolgd)

De auteurs van het boekje ‘CAWI – Communiceren met Al Wat Is’ gaan ervan uit  dat alles bewustzijn heeft, en met alles wat bewustzijn heeft, is communicatie mogelijk.
Alles wat bewustzijn heeft omvat zowel de zichtbare als onzichtbare werkelijkheid, in jezelf en overal om je heen.
Het Boeddhistisch Dagblad publiceert in vier afleveringen een greep uit de tekst.
Auteurs zijn Menno Prins (Dharmapelgrim) en Mayke van Zon. Het boekje telt 88 pagina’s en komt in het najaar van 2024 uit onder ISBN 97890.77410.004.
Het is in voorverkoop te bestellen a € 10,- exclusief verzendkosten, via info@princedusoleil.nl

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boekbespreking, Columns, Dharmapelgrim Tags: bewustzijn, celbewustzijn, communicatie, onzichtbare werkelijkheid

Lees ook:

  1. Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend
  2. ‘A Sitting down to Empty out’.
  3. Een spirituele oorlog?
  4. Communiceren met een theepot

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Inge Veerkamp zegt

    7 augustus 2024 om 20:38

    Dharmapelgrim, is het mogelijk om de bron van dit stuk over ‘Bewustzijn’ te vermelden?

    Ondertussen zie ik dat er een boekje verschijnt: ‘CAWI – Communiceren met Al Wat Is’ en dit wordt vervolgd met: …”gaan ervan uit dat alles bewustzijn heeft, en met alles wat bewustzijn heeft, is communicatie mogelijk.
    Alles wat bewustzijn heeft omvat zowel de zichtbare als onzichtbare werkelijkheid, in jezelf en overal om je heen.”,,,

    Hierover zou ik graag contact hebben!

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.