• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Buiten de lijntjes durven kleuren’

‘Buiten de lijntjes durven kleuren’

7 januari 2024 door Kees Moerbeek

Volgens een woordvoerder van Extinction Rebellion put deze organisatie van de A12- demonstratie in Den Haag, de stad van Recht en Vrede, haar inspiratie uit succesvolle bewegingen van burgerlijke ongehoorzaamheid. Amnesty International sprak haar ongerustheid erover uit dat de lokale overheid deze vreedzame demonstranten criminaliseert in plaats van hen te zien als bezorgde burgers. Redenen te over om in dit korte artikel over het essay Burgerlijke ongehoorzaamheid te rade te gaan bij de filosofe Hannah Arendt.

Burgerlijke ongehoorzaamheid (Civil Disobedience) van Hannah Arendt verscheen voor het eerst in september 1970 en werd in 1972 opgenomen in de bundel Het waagstuk van de politiek (Crises of the Republic). Ongetwijfeld was de politieke en maatschappelijke onrust in de Verenigde Staten destijds een aanleiding.

Beloftes over en weer

Hannah Arendt wijst er in haar essay op dat iedere menselijke organisatie, sociaal of politiek, steunt op het menselijke vermogen om beloftes te doen en om deze na te komen. De enige strikt morele plicht van de burger hierbij is de dubbele zekerheid te geven over zijn toekomstig gedrag en betrouwbaarheid. Het is ‘de enige menselijke manier om de toekomst te ordenen.’ De instemming die hieruit voortvloeit steunt op wat de filosofe de horizontale versie van het sociaal contract noemt en ‘niet op beslissingen van de meerderheid.’ Elke nieuwgeborene stemt stilzwijgend in met dit contract.  Echter, de voorspelbaarheid van de toekomst kan nooit absoluut zijn. We zijn immers gehouden aan het nakomen van onze beloftes, op voorwaarde dat er zich geen onverwachte gebeurtenissen voordoen. Bovendien is er de voorwaarde van wederkerigheid, die eigen is aan alle beloftes.

Het Nexus Instituut schrijft hierover: ‘De burgerlijk ongehoorzame maakt gebruik van de mogelijkheid om niet in te stemmen met de wet. De mogelijkheid van niet-instemmen veronderstelt dat, wanneer van die mogelijkheid geen gebruik wordt gemaakt, er impliciet instemming plaatsvindt.’

Falende overheid

‘Burgerlijke ongehoorzaamheid ontstaat op het moment dat een aanzienlijk aantal burgers ofwel van mening is dat verandering niet langer via de gebruikelijke wegen tot stand komt en dat klachten noch gehoord noch behandeld worden, ofwel dat integendeel de regering op het punt staat van koers te veranderen, maar kiest voor en volhardt in handelingswijzen waarvan de (grond)wettelijkheid ernstig ter discussie staat’, bladzijde 125 Waagstuk. Relevant hierbij is dat de gevestigde autoriteiten erin falen zich te houden aan de oorspronkelijke voorwaarden en de wederkerigheid en hun belofte ten opzichte van de burgers schenden.

Geweldloosheid is het tweede algemeen aanvaarde, noodzakelijke kenmerk van burgerlijke ongehoorzaamheid en is dus iets anders is dan revolutie. ‘De burgerlijk ongehoorzame aanvaardt het kader van de gevestigde autoriteit en de legitimiteit van het wettelijk systeem, terwijl de revolutionair die verwerpt’, bladzijde 128. De ongehoorzame en de revolutionair hebben gemeen dat ze de wereld willen veranderen. Dit kan zeer ingrijpend zijn zoals het geval van Gandhi, een voorbeeld van geweldloosheid, aangeeft.

Meer dan gewetensbezwaar

Vanuit het standpunt van de jurist overtreden zowel de burgerlijke ongehoorzame als de crimineel de wet, maar Arendt wijst erop dat burgerlijke ongehoorzaamheid niet crimineel is. De crimineel schuwt immers de openbaarheid en is uit op zijn eigen voordeel. Burgerlijk ongehoorzamen komen in alle openheid in opstand en doen dit omwille van een groep. De crimineel weigert zich neer te leggen bij de eensgezindheid van alle anderen en zal alleen buigen voor het geweld van de ordehandhavers.

Burgerlijke ongehoorzaamheid is voor Arendt politiek en geen morele of gewetenskwestie. Zij was daarom kritisch over de Amerikaanse 19de-eeuws essayist Henry David Thoreau. De plicht tot burgerlijke ongehoorzaamheid maakte hem de pleitbezorger van burgerlijke ongehoorzaamheid. Hij inspireerde onder andere Mahatma Gandhi en Martin Luther King.

Thoreau bracht één nacht in de gevangenis door, omdat hij door een beroep op zijn geweten jarenlang weigerde belasting te betalen aan een in zijn ogen onrechtmatig handelende overheid die de slavernij gedoogde en oorlog voerde tegen Mexico. Hij verliet de gevangenis, omdat iemand anders zich in de kwestie had gemengd en de belasting betaalde. Een mens is niet gehouden zich te wijden aan het uitroeien van elk kwaad, stelde Thoreau, maar ‘is wel verplicht er zijn handen vanaf te houden, en als hij er niet langer bij stilstaat, het kwaad op geen enkele manier praktisch te ondersteunen.’

Volgens de filosofe is een beroep op het geweten onpolitiek, omdat het geweten bezorgd is over het individuele zelf en over diens integriteit. Het zegt: ‘hoed je ervoor iets te doen waarmee je niet zal kunnen leven’, bladzijde 116. Bovendien geven de adviezen van het individuele geweten eerder iemands opvattingen weer, dan dat ze bezorgdheid uitspreken over algemene rechtvaardigheid. Politiek gezien echter, is van belang dat er sprake is van onrecht en voor de wet maakt het niet uit wie dan beter af is, de dader of het slachtoffer. Het Hannah Arendt Instituut merkt op dat deze twee benaderingen van burgerlijke ongehoorzaamheid elkaar eigenlijk aanvullen, in plaats van dan dat ze tegenstrijdig zijn.

Buiten de lijntjes

Politiek filosoof Matthijs van de Sande signaleert in zijn artikel uit 2018 dat burgerlijke ongehoorzaamheid steeds vaker lijkt voor te komen. Tegelijkertijd neemt volgens hem ook het maatschappelijke en politieke begrip voor de ongehoorzame burger zienderogen af. Zie bijvoorbeeld de link van PowNed. Dit onbegrip vindt hij onterecht, omdat iedere democratische samenleving een beetje ongehoorzaamheid moet kunnen hebben. Hij schrijft: ‘Sterker nog: de democratie heeft juist groot belang bij burgers die buiten de lijntjes durven te kleuren – zelfs wanneer ze daarbij de wet overtreden.’

Gronden voor rechtvaardiging

Rechtsfilosofisch zijn er verschillende gronden waarop burgerlijke ongehoorzaamheid gelegitimeerd kan worden. Een voorbeeld daarvan is een achterhaalde specifieke wet of achterhaald beleid, danwel dat dit onverenigbaar is met de fundamentele waarden van (een groot deel van) de samenleving. Vaak volgt dit inzicht pas achteraf, zoals in het geval van de Amerikaanse burgerrechtenactiviste Rosa Parks. Toen zij in 1955 terecht weigerde in de bus op te staan voor een witte passagier was dit op dat moment echter illegaal.

Ook op democratische gronden kan burgerlijke ongehoorzaamheid worden gerechtvaardigd. Iedereen in onze liberaal-democratische rechtsstaat geldt formeel als de gelijke van ieder ander, maar de werkelijkheid is anders. Wat betekent ‘iedereen’? Wanneer telt men als ‘burger’ mee en wat zijn de gevolgen voor iemands dagelijks leven? Ook verblijven er in onze samenleving mensen die formeel geen ‘burger’ zijn en geen politieke invloed hebben. De betekenis van ‘burgerschap’ verandert voortdurend en is grotendeels contextafhankelijk, maar gaat altijd over een specifieke politieke gemeenschap. Het begrip trekt een grens tussen wie wél deel uitmaakt van een politieke gemeenschap en wie niet. Het sluit mensen in- en uit. Juist dit stond en staat bij burgerlijke ongehoorzaamheid op het spel.

Zij die zich erover beklagen dat ongehoorzame burgers zich niet aan de democratische spelregels houden, dreigen dus iets elementairs uit het oog te verliezen. ‘Punt is dat men zich in veel gevallen helemaal niet aan deze spelregels kan houden: niet zozeer omdat ze onrechtvaardig zijn, maar omdat men door die regels wordt uitgesloten. Of omdat deze spelregels aan sommige mensen helemaal geen ruimte bieden om zich überhaupt zicht- en hoorbaar te maken.’ Klimaatactivisten zijn bijvoorbeeld burgers met stemrecht en hebben hierdoor vaak wél politieke invloed. Van de Sande schrijft: ‘Wat heb je daaraan als je het beleid van grote, milieuvervuilende multinationals wilt veranderen? Want hoewel dat beleid een enorme impact heeft op onze leefwereld, hebben we er als burgers nagenoeg geen directe invloed op.’ Zie voor juridische aspecten van de A12-tunnelbakblokkade het artikel van de Rechtenfaculteit van de Universiteit van Amsterdam.

Overpeinzing

Van de Sande schrijft aan het slot van zijn artikel: ‘De democratie’ bestaat niet slechts uit gevestigde instituties of procedures, maar net zo goed uit de pogingen van uitgesloten of onder-gerepresenteerde groepen om hun plek daarbinnen te veroveren. In plaats van hun ongehoorzaamheid te verfoeien of te criminaliseren, zouden we het daarom moeten koesteren.’ Hannah Arendt had het niet beter kunnen formuleren.

Bronnen
Arendt, H. Het waagstuk van de politiek. Klement, Utrecht, 2018
Thoreau, H.D. Walden en De plicht tot burgerlijke ongehoorzaamheid. De Bezige Bij, Amsterdam, 2023
Van de Sande, M. Burgerlijke ongehoorzaamheid is belangrijk voor democratie. Sociale Vraagstukken, dec. 2018.
Hannah Arendt: politiek dier in de 21e eeuw. Hannah Arendt Instituut.
Een blijvende blikvanger: Hannah Arendt en burgerlijke ongehoorzaamheid. Aardewerk, juni 2020
Houben, L. Het waagstuk van de politiek. Nexus Instituut
Frankhuisen, J. Extinction Rebellion wil vanaf morgen elke dag A12 in Den Haag blokkeren. NOS Nieuws, sept. 2023
Een week klimaatdemonstraties: vijf opvallende zaken. Amnesty International, sept. 2023
Onze mensen over … demonstraties op de A12. Universiteit van Amsterdam, sept. 2023
https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-rechtsgeleerdheid/nieuws/2023/09/onze-mensen-over-…-demonstreren-op-de-a12.html
Civil Disobedience
https://www.youtube.com/watch?v=elrTpoY6AYQ
12th March 1930: Gandhi begins the Salt March of 240-miles to the coastal village of Dandi
https://www.youtube.com/watch?v=CV3ixOudYpc
Martin Luther King Jr. Speech Civil Disobedience and obeying Just vs. Unjust laws (Closed Captioned)
https://www.youtube.com/watch?v=jBkgdGIBv00
Haagse Chris viraal na enorme tirade tegen Extinction-wappies! Omroep PowNed
https://www.youtube.com/watch?v=6qU12–4fKY

Categorie: Achtergronden, Geluk, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rechtspraak Tags: beloftes, Burgerlijke ongehoorzaamheid, falende overheid, geweldloosheid, geweten, Hannah Arendt, Henry David Thoreau, Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Matthijs van de Sande, Nexus Instituut, Rosa Parks, VS, XR

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (6)
  2. Boeken – Rosa Parks – protest tegen racisme
  3. Portret van een moordenaar
  4. Boeddha of Karl Marx

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.