• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » AI zal de boeddhistische leraar niet snel vervangen

AI zal de boeddhistische leraar niet snel vervangen

21 september 2023 door de redactie

Aan het begin van deze zomer hielden robots preken voor ongeveer 300 gemeenteleden in de Pauluskerk in Beieren, Duitsland. Gemaakt door ChatGPT en Jonas Simmerlein, een theoloog en filosoof van de Universiteit van Wenen, trok de experimentele kerkdienst enorm veel belangstelling.

De preken brachten velen aan het twijfelen of AI echt priesters en pastorale instructies kan vervangen. Aan het einde van de dienst merkte een aanwezige op: ‘Er was geen hart en geen ziel.’

Maar het toenemende gebruik van AI kan meer kerken ertoe aanzetten om met AI gegenereerde erediensten te beginnen. Een kerk in Austin, Texas, heeft bijvoorbeeld een spandoek opgehangen voor een dienst met een door AI gegenereerde preek. De kerkdienst zal ook een door AI gegenereerde oproep tot aanbidding en pastoraal gebed bevatten. Toch heeft dit gebruik van AI tot bezorgdheid geleid, omdat deze technologieën de authentieke menselijke aanwezigheid en leiderschap in het religieuze leven zouden kunnen verstoren.

AI is vaak machine-gericht en gericht op extreem heldere of donkere uitkomsten. Het laat zien hoe religieuze leiders nog steeds degenen zijn die de nieuwste technologieën binnen hun organisaties beïnvloeden. AI kan mensen niet zomaar verdringen, want verhalen vertellen en programmeren blijven cruciaal voor de ontwikkeling en toepassing ervan.

Gezien de snelle veranderingen in opkomende technologieën, fungeren priesters van oudsher als poortwachters om nieuwe digitale toepassingen goed te keuren en erin te investeren. In 2015 werd in China de adoptie van Xian’er, de robotmonnik, gepromoot als een weg naar spirituele betrokkenheid door de meesterpriester van de boeddhistische Longquan Tempel in Peking.

De priester verwierp beweringen dat religieuze AI heiligschennis is en beschreef innovatie in AI als spiritueel compatibel met religieuze waarden. Hij moedigde de integratie van AI in religieuze praktijken aan om gelovigen te helpen spiritueel inzicht te verwerven en om de inspanningen van de tempel voor het verspreiden van boeddhistische leringen te vergroten.

Op dezelfde manier noemde de hoofdpriester van de Kodai-ji boeddhistische tempel in Kyoto, Japan, in 2019 een androïde van volwassen grootte ‘Kannon Mindar’, naar de vereerde Godin van de Barmhartigheid.

Deze robotachtige godheid, die de Hartsoetra kan prediken, een klassiek en populair boeddhistisch geschrift, werd opzettelijk gebouwd in samenwerking met de Universiteit van Osaka, voor een bedrag van ongeveer 1 miljoen dollar. Het idee erachter was om de publieke belangstelling te stimuleren en religieuze zoekers en beoefenaars in contact te brengen met de boeddhistische leer.

Door het gebruik van AI in het religieuze leven te benoemen en te bevestigen, treden religieuze leiders op als belangrijke beïnvloeders in de ontwikkeling en toepassing van robots in spirituele praktijken.

Bron BNN

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Geluk, Japans boeddhisme Tags: Hartsoetra

Lees ook:

  1. Wie geen hoofd heeft, kijkt niet scheel
  2. Guy – Gehechtheid aan regels en rituelen (P. silabbata paramasa ditthi)
  3. Hartsoetra met gitaar en drums
  4. Dick – Leegte die liefde is

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    21 september 2023 om 17:36

    O jee. Alsof dominee, priester, pater, dalai lama., pous, zen’meester’ en al die andere zelfbenoemde spirituele hoog- en laagwaardigheidsbekleders iets anders doen dan na-papegaaien wat ze uit hun database opdiepen. Ik voel wel iets voor wat Zeshin (zenleraar?) een paar dagen geleden hier liet weten dat hem terecht verweten wordt dat hij tegeltjeswijsheid na-papegaait. Moesten meer mensen doen. :-)

  2. Dharmapelgrim zegt

    22 september 2023 om 09:23

    Ik zie over een tijdje AI robotmonnikjes in een speciaal voor hen opgericht klooster zacht zoemend luisteren naar een AI robot-zenmeester tot de stroom uitvalt, de accu’s leeg raken en er een definitieve stilte neerdaalt voor een tijdloze sesshin. Leegte ten top!

  3. (De andere) Dick zegt

    22 september 2023 om 10:15

    1. Ga zitten in een comfortabele meditatiehouding, met een rechte rug en ontspannen schouders.
    2. Sluit zachtjes je ogen en begin met diep ademhalen. Adem in door je neus en adem uit door je mond. Laat alle spanning en afleiding los met elke uitademing.
    3. Breng je aandacht naar het centrum van je borst, waar je hart zich bevindt. Voel de warmte en het licht in dit gebied.
    4. Herhaal in gedachten de woorden van de Hartsoetra: “Gate gate paragate parasamgate bodhi svaha.” Dit betekent “Gegaan, gegaan, verder dan verder, volledig verlicht, zo zij het.”
    5. Terwijl je deze woorden herhaalt, laat alle gedachten, zorgen en verwachtingen los. Laat ze voorbijgaan, zoals wolken aan de hemel van je geest.
    6. Richt je aandacht op het woord “bodhi,” wat verlichting betekent. Stel je voor dat je innerlijke licht steeds helderder wordt naarmate je de woorden blijft herhalen.
    7. Blijf rustig ademen en laat de woorden en hun betekenis diep in je doordringen. Voel de vrede en sereniteit die voortkomt uit het begrip dat alles al volmaakt is zoals het is.
    8. Neem de tijd om in deze staat van meditatieve stilte te blijven, in verbinding met je hart en het universele begrip dat de Hartsoetra overdraagt.
    9. Wanneer je klaar bent, open je langzaam je ogen en keer je terug naar het hier en nu, met een gevoel van innerlijke rust en helderheid.

    Deze korte meditatie op basis van de Hartsoetra kan je helpen om dieper contact te maken met je innerlijke rust en begrip van de aard van de realiteit.

    Niet slecht toch?

    • G.J. Smeets zegt

      22 september 2023 om 21:31

      O jee, alweer geleur met een flesje Haarlemmer Olie tegen oppervlakkig contact met ‘innerlijke rust’ en voor ‘begrip van de ware aard van de realiteit’. Nee beste (De andere) Dick, we kopen niet aan de deur. :-)

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt
    • Amsterdam – Ruim 15.000 demonstranten tegen zondebokpolitiek van kabinet
    • Sodis – de virtuele denkster 529
    • Gaza – grootste kerkhof voor persvrijheid in de wereld
    • De stilte van de jhāna’s

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.