• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Bhutan: respect voor monniken neemt af

Bhutan: respect voor monniken neemt af

9 augustus 2013 door de redactie

Het boeddhistisch koninkrijk Bhutan moderniseert in hoog tempo. Mobiele telefoons, iPads en televisie (sinds 1990)  zijn gemeengoed geworden. Het land democratiseert. Of het er mee te maken heeft is de vraag, maar het respect voor monniken en het kloosterleven is aan het afnemen. Niet in de laatste plaats door een heus misbruikschandaal waarbij monniken betrokken zijn.

Bhutan — genesteld in de Himalaya en geflankeerd door zowel India als China — staat bekend om haar rijke boeddhistische cultuur en dorpen waar tradities in ere worden gehouden. Het zijn de pijlers van Bhutans ‘bruto nationaal geluk’. Met de invoering van de televisie in Bhutan zijn mensen zelfstandiger geworden en minder goedgelovig. Ze kunnen kennis nemen van wat er in de wereld gebeurt, op allerlei gebied. Ze zijn minder godvrezend, minder bijgelovig. En sinds het invoeren van het seculier onderwijs in 1960, is het wereldbeeld van de Bhutanezen drastisch veranderd. De kloosterscholen, die het eeuwenlang voor het zeggen hadden, zagen hun invloed afnemen. Ze zijn zo langzamerhand een herinnering geworden aan de verwevenheid tussen religie en politiek

Met de invoering van de democratie, zo’n vijf jaar geleden, daalde de invloed van de kloosterlingen op de samenleving nog sterker.  De monniken, nonnen en leken-kloosterlingen zijn nu uitgesloten van het democratiseringsproces, om politiek en religie te scheiden. Maar dit is niet de enige oorzaak van de vermindering van de macht van de kloosters. De spirituele invloed werd ook aangetast door ordinaire hebzucht, het materialisme nam de plaats in van de spiritualiteit. Er zijn monniken met grote, dure auto’s en andere bezittingen. Wat niet verandert is is dat de kloosters nog wel een belangrijke sociale rol vervullen door kinderen op te nemen waarvan de ouders zijn gestorven of niet in staat zijn die kinderen op te voeden. Naar schatting zijn het er tussen de negen en elfduizend. Meer dan de ongeveer zevenduizend monniken die als zodanig in Bhutan zijn geregistreerd.

Zoveel kinderen met celibatair levende monniken  in kloosters moet wel tot incidenten leiden. In een recent rapport van The Raven, een Bhutanees tijdschrift, werd het relaas weergegeven van twee jonge jongens, die zeiden dat ze uit hun klooster waren ontsnapt, na seksueel te zijn misbruikt door twee van de oudere monniken, die geacht werden celibatair te leven. Hun aanklacht werd bevestigd door de nationale commissie voor (de bescherming van) vrouwen en kinderen.

Een van de daders is door de kloosterleiding berispt, de andere monnik mag zijn pij niet meer dragen en is uit het klooster gezet. Ook onder elkaar bedrijven monniken seks. Populair is de ‘dij-seks’, maar de monniken zoeken en vinden ook hun vertier buiten de kloosters. Gevolg: besmetting met seksueel overdraagbare aandoeningen. Maar ook stress komt steeds meer voor, onder met name de jonge kloosterlingen. Ze voelen zich het slachtoffer van een zeer gedisciplineerde levensstijl. Hun intrek in het klooster was geen spontane eigen keuze.

Sommige kloosters zijn er al toe over gegaan om de moderne communicatieapparatuur in de gebouwen toe te staan. En voor jonge kloosterlingen die eraan onderdoor dreigen te gaan, is in mei een speciaal kantoor ‘voor het welzijn van het kind en jonge monniken’ geopend, waar ze in workshops kennis kunnen nemen van hun rechten. Echter, de grote uitdaging voor de kloosters is de hervorming van hun onderwijssysteem, dat sinds de zeventiende eeuw vrijwel onveranderd is gebleven. Daarmee kunnen ze een uitstroom van naar modernisering snakkende jonge monniken voorkomen.

Bron BDN.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven Tags: Bhutan, kloosterlingen, minder invloed, misbruik, modernisering, seculier onderwijs, seks

Lees ook:

  1. Ank Schravendeel – Verleidelijk verlangen
  2. Bisschop Lynn (USA) beschermde ‘monsters in habijt’
  3. Stokoude roshi Joshu Sasaki verdacht van vijftig jaar seksueel misbruik
  4. Sogyal op astrologische voorspelling – ‘obstakels verwacht de komende drie jaar’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.