Als boeddhist die materiële verlangens wil uitbannen, kan het starten van een onderneming veel betekenen. Want hoe zorg je ervoor dat je succesvol wordt en toch bepaalde rust kunt bewaren?
Als je ondernemer bent, dan heb je daar vaak voor gekozen om meer controle te hebben. Als boeddhistisch ondernemer heb je er waarschijnlijk voor gekozen om te gaan ondernemen, zodat je kunt streven naar verlichting en een zekere rust kunt ervaren. Omdat je jouw eigen tijd kunt indelen bijvoorbeeld en daardoor ruimte creëert voor jezelf. We horen dit vaak als argument, maar eigenlijk zorgt het hebben van een eigen bedrijf desondanks ook heel vaak voor stress.
Bijvoorbeeld doordat er te weinig klanten of opdrachten zijn, maar juist ook als er te veel van is. Ongemerkt is er echter nog een groter probleem dat we steeds vaker horen en dat zeker voor boeddhisten ook erg belangrijk is.
Juist omdat boeddhisme bekend staat om zijn nadruk op spirituele waarden, betekent dit namelijk niet dat boeddhistische bedrijven of individuen geen commerciële of zakelijke belangen hebben en die je zo goed mogelijk wil waarborgen. Het registreren van een merk kan je helpen om als boeddhist jouw commerciële belangen te beschermen en te bevorderen, terwijl je tegelijkertijd jouw waarden en ethiek kan behouden.
Waar moet je op letten als je een bedrijf hebt?
Als je al een bedrijf hebt, maar zeker ook als je nog moet beginnen met je bedrijf, is het belangrijk om te bekijken wat je moet doen om dit tot een succes te maken of hoe je kunt zorgen dat je kunt blijven groeien, zonder dat iemand je daarin kan beperken.
Als je een bedrijf gaat starten, dan is het belangrijk dat je jouw idee of concept uitwerkt, een businessplan opstelt, financiering regelt, je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, maar zeker ook je merk registreert. Toch worden er vaak fouten gemaakt bij starten en groeien en dat geeft uiteindelijk onrust. Dit wil je vermijden als je wil streven naar verlichting.
Hoe kun je verlichting bereiken in jouw onderneming?
In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, geeft inschrijving bij de Kamer van Koophandel je namelijk geen bescherming. Je krijgt enkel handelsnaamrechten door gebruik van een bedrijfsnaam. Dit kan opvallend genoeg betekenen dat je geen bescherming krijgt op een naam die je hebt ingeschreven bij de KvK, omdat je deze niet gebruikt, maar wel bescherming kunt genieten op een bedrijfsnaam die niet is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar die je wel gebruikt.
Daarnaast geeft handelsnaamrecht maar heel beperkte bescherming op de bedrijfsnaam. Niet op de producten of diensten die je levert. En tevens is deze in beginsel ook nog eens lokaal van aard.
Sinds de komst van het internet is dit licht achterhaald, maar toch geldt deze regel nog steeds. Daarnaast kun je met jouw handelsnaam nog gewoon merkinbreuk plegen. Pas als jouw merknaam geregistreerd is als officieel merk, weet je zeker dat je deze mag gebruiken en niet zomaar kan worden aangesproken.
Zo creëer je die toestand van blijvend, onvoorwaardelijk geluk.
Om de procedure voor het aanvragen van een merk niet onnodig ingewikkeld en belastend te maken, is het goed om te weten hoe dit werkt. Zo zorg je er altijd voor dat je jouw merknaam eerst onderzoekt. Je checkt hiermee of het aan alle vereisten voldoet en of het beschikbaar is.
Zo mag een merknaam niet beschrijvend zijn. Dat betekent dat het niet direct iets mag zeggen over de producten of diensten die je levert. Doe je dit wel, dan wordt de merkaanvraag geweigerd en dat is zonde, want dat is prima te voorkomen.
Hieronder zie je voorbeelden van sterkere en zwakkere merken. Daarbij zul je ook ontdekken dat merken die in beginsel zwakker lijken door toevoegen van een goed logo gewoon te registreren én beschermen zijn.
Stel dat je nu groente vervangers gaat verkopen onder de naam Vegetarische Slager, maar dan met een ander logo dan het vrouwtje met de peentjes, dan krijg je geheid gedonder. En dat moet je natuurlijk niet willen.
Als je het merk onderzocht hebt, moet je de beschermingsomvang optimaliseren. Dit betekent dat je bepaalt welke producten of diensten je levert en in welke klassen deze vallen. Dat kan makkelijker lijken dan het is. Dit kun je zelf doen of er een merkenbureau voor inschakelen.
Merkregistratie procedure
Zodra de beschermingsomvang geoptimaliseerd is, dan moet het merk gedeponeerd worden. Dit betekent dat je het merk indient in de landen waar je bescherming nodig hebt. Dit kan in de Benelux, EU of eigenlijk elk land wereldwijd.
Buiten de Benelux en EU moet per land worden geregistreerd, dus in één klap wereldwijde bescherming krijgen zal niet gaan.
Op het moment dat het merk is ingediend, wordt het beoordeeld door de overheidsinstantie die het merkenregister beheert. Als het merk aan alles vereisten voldoet, wordt het gepubliceerd en gaan de wettelijke termijnen lopen waarbinnen oudere merken bezwaar mogen maken. In de Benelux is dit twee maanden, in de EU drie en internationaal over het algemeen ook drie maanden.
Wordt geen bezwaar gemaakt, dan wordt het merk gewoon ingeschreven en krijg je 10 jaar bescherming. Na deze periode kun je het merk gewoon weer verlengen voor periodes van tien jaar.
Goed om te weten is dat er veel acquisitiefraude plaatsvindt. Als je jouw merk gedeponeerd hebt, ontvang je vrijwel zeker post met een factuur. Die lijkt echt, maar moet je absoluut niet betalen. Je wordt dan opgelicht en bent je geld kwijt.
Ook als jouw merkregistratie bijna tien jaar oud is, is de kans groot dat je post ontvangt van zogenaamde merkenbureaus die aanbieden om jouw merk te verlengen. Ga daar niet op in en verleng zelf je merk of doe dit met een BMM erkend merkengemachtigde. Op die manier weet je zeker dat jouw rechten gewaarborgd worden.
Bewaak je merk
Dat waarborgen bestaat uit merkbewaking. Eigenlijk neemt elke organisatie merkbewaking en houdt dit ingeschakeld zolang het merk actief is, omdat je zonder merkbewaking niet volledig beschermd bent en jouw merkregistratie dus eigenlijk een stuk minder waarde heeft.
Zonder merkbewaking kun je namelijk niet op tijd optreden tegen merkinbreuk door partijen die identieke of gelijkende merken aanvragen.
In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, worden dergelijke merkaanvragen niet geweigerd en gewoon ingeschreven. Dat betekent dat de rechten die je hebt op jouw merk verwateren en je in de toekomst niet sterk meer staat als je wil optreden tegen inbreuk.
Wulf zegt
Niet grote verschillen dus dan een bedrijf starten als niet-boeddhiist. Mijn insteek zou zijn dat dienstbaarheid boven winst zou moeten staan.