De Indiase Himalaya heeft in de loop der tijd een groot aantal religieuze figuren aangetrokken. De regio is al eeuwenlang een smeltkroes van verschillende religieuze tradities. Onder hen zijn Padmasambhava en Go Tsangpa, twee van de belangrijkste religieuze figuren die een diepgaande invloed hebben gehad op de boeddhistische filosofie en leer, en het religieuze landschap van de Indiase Himalaya.
Padmasambhava, ook bekend als Guru Rinpoche, wordt algemeen beschouwd als de stichter van het Tibetaans boeddhisme. Hij was een spirituele meester uit India die leefde in de 8e eeuw na Christus. Aan hem wordt de verspreiding van het boeddhisme in Tibet, India, Bhutan en Nepal toegeschreven. Hij wordt door veel volgelingen van het Tibetaans boeddhisme vereerd als een groot leraar, genezer en beschermer.
Go Tsangpa was een 14e-eeuwse Tibetaanse boeddhistische meester die veel tijd doorbracht in de Indiase Himalaya. Go Tsangpa staat bekend om zijn bijdragen aan de ontwikkeling van de Drukpa Kagyu-school van het Tibetaans boeddhisme. Hij stichtte verschillende kloosters en centra voor meditatiebeoefening in de Indiase Himalaya, waaronder het beroemde Hemis klooster in Ladakh.
Hoewel zowel Padmasambhava als Go Tsangpa een belangrijke rol speelden bij de verspreiding en ontwikkeling van het boeddhisme in de Indiase Himalaya, waren hun benaderingen van religieus mecenaat nogal verschillend.
Padmasambhava’s benadering werd gekenmerkt door een meer gedecentraliseerd en flexibel model van religieus mecenaat. Hij moedigde de oprichting aan van kleine, op de gemeenschap gebaseerde kloosters die werden gesteund door lokale beschermheren. Zijn benadering van religieus mecenaat blijkt uit de manier waarop hij in de regio kloosters en centra voor meditatieoefeningen oprichtte.
Hij legde geen nadruk op de oprichting van grote kloosters of gecentraliseerde instellingen. In plaats daarvan moedigde hij de oprichting aan van kleinere, op de gemeenschap gebaseerde kloosters die werden gesteund door lokale beschermheren. Deze aanpak zorgde voor meer flexibiliteit en aanpassing aan de behoeften van de lokale gemeenschappen.
Belangrijke inzichten in de ontwikkeling van het boeddhisme in de Indiase Himalaya en ook in het Bhutanese boeddhisme worden geboden door de modellen van religieus mecenaat van Padmasambhava en Go Tsangpa. Terwijl Padmasambhava’s benadering de nadruk legde op decentralisatie en gemeenschapsgericht mecenaat, was Go Tsangpa’s benadering meer gecentraliseerd en hiërarchisch. Beide modellen waren op hun eigen manier succesvol en droegen bij aan de ontwikkeling van een rijk en divers religieus landschap in de Indiase Himalaya.