• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Maar wie was jouw moeder dan?

Maar wie was jouw moeder dan?

1 december 2022 door Wouter ter Braake

De bovenzaal van het prachtige, middeleeuwse stadsbierhuis De Waag in Doesburg, vormde zondag 27 november het decor voor de presentatie van mijn boek Annigje Opdevelde. Zestig belangstellenden werden meegevoerd in verhalen over en rond het boek. Deze setting bood mij de gelegenheid voor een verhaal over de achtergronden van de roman en de persoonlijke betekenis ervan voor mij als schrijver.

Verhaal over het verhaal

Bijna 74 jaar geleden werd ik in Doesburg geboren. In de Zandbergstraat. Vier jaar na de tweede wereldoorlog. Het land was in wederopbouw. Soberheid regeerde. Ik weet niet of alles in 1949 al zonder distributiebon verkrijgbaar. Maar rijk als nu was het leven toen beslist nog niet. Ik groeide op als oudste van zes naoorlogse kinderen. Voor en in de oorlog waren er een broer en drie zussen. We woonden naast de aan het eind van de oorlog weggebombardeerde Mauritskazerne. In mijn jonge jaren waren daar fabrieken, de chemie van Ligtermoet, de Superrol en de ATF (de Aaltense Tricotage fabriek). Het terrein kende aan twee kanten bunkercomplexen, waar we als kind graag op en in speelden en griezelden.

Dat alles is verdwenen. Mijn geboortehuis in de Zandbergstraat is jaren geleden gesloopt. Deze omgeving en diverse andere straten en plekjes in Doesburg vormen een uitgebreid beschreven decor waartegen het levensverhaal van Annigje en haar lijden zich afspelen. De oorlogsjaren en de twee laatste weken voor de bevrijding (het beleg van Doesburg) spelen een prominente rol in het leven van Annigje Opdevelde en in de trauma’s die ze opliep.

Als kind heb je niet zo’n besef van soberheid zolang er genoeg te eten is, er kleren zijn en er een bed is om in te slapen. Maar als kind kun je lijden onder de situatie thuis. Dat komt aan bod in mijn eerste boek ‘Waar een wil is, is een omweg. Een ziel op zoek naar zin’. In dit verhaal reflecteer ik op belangrijke levensgebeurtenissen in mijn jongste jaren, als opgroeiende jongeling en volwassen wordende man. Het verhaal vertelt over een ‘ontdekkingsreis’. Een reis die leidde naar het loslaten van de hoop op een beter verleden. Het vertelt over stappen die werden gezet om de weg van vergeving te vinden, en een weg om gewoonten los te laten die liefde en mededogen in de weg staan.

Een verhaal van feitelijkheden en van het hart

‘Waar een wil is, is een omweg’ leverde veel reacties op. Sommige mannen herkenden de pijn van een emotioneel afwezige vader. Anderen herkenden de pijn van afwijzing en verlatenheid. Maar er kwamen ook vragen. ‘Maar wie was jouw moeder dan?’ Wat weet je van haar, wat kan je over haar vertellen?’ Vanuit deze vragen rijpte een hartstochtelijke belangstelling om het verhaal van het leven van mijn moeder te leren kennen. Sommige zaken wist ik op te halen in gesprekken met broers en zusters. Enkele intuïties werden bevestigd. Maar er bleef ook veel onhelder achter de sluiers van de vergetelheid.

En toen was er het inzicht: ‘Er is een verhaal van de feitelijkheden en er is een verhaal van het hart. Er is een schrijver die beide sporen kan verdichten in een roman’. Het werd een roman over het leven van Annigje Opdevelde. Bepaalde gebeurtenissen in de roman zijn ‘echt gebeurd’. Soms vul ik mogelijkheden literair in.

Vincent Duindam schreef over het boek: ‘Hoe zou het leven van Annigje verlopen, als er een psycholoog in haar leven was opgedoken die haar hielp? Een psycholoog die Annigje helpt haar pijn te doorleven en te verwerken? (…) ‘Echt goede boeken gaan niet alleen over de auteur, het onderwerp/de inhoud maar ook over de ontmoeting met de lezer. Dit boek nodigt uit tot reflectie’.

Lenie van Schie schreef een reactie: ‘De roman schetst een tijdbeeld. We lezen in Annigje niet alleen het verhaal van een vrouw die de oorlog door moet komen, maar ook krijgen we een inkijk in het leven van een vrouw halverwege de vorige eeuw. Een tijd zonder voorbehoedsmiddelen, waar dochters naar huis werden gehaald na de lagere school om mee te helpen in een gezin dat al lang uit haar voegen barstte, waar het leven vaak hard was en de armoede op de loer lag. Het is nog maar vijftig jaar geleden dat deze vrouw overleed’.

Antipsychiatrie

De hoofdlijn van het verhaal gaat over Annigje en haar geschiedenis, levenstrauma’s en haar heling. En met haar ontwikkelt zich de jonge psycholoog, Eelco. Zijn stappen in het werkveld van psychiatrische hulp vinden plaats in de jaren van de antipsychiatrie. Hij heeft stagegelopen in het in die tijd geruchtmakende Dennendal in Den Dolder, waar alternatieven voor de geestelijke gezondheidszorg werden onderzocht. In de visie van Dennendal moesten patiënten, cliënten worden genoemd en worden gezien als volwaardige mensen die juist door hun eerlijkheid en oorspronkelijkheid veel te bieden hadden aan de vervreemde moderne mens. Het is de tijd van de vraag ‘Ooit ’n normaal mens ontmoet? en…, beviel ‘t?’ Morele waarden veranderen. Feminisme en emancipatie van de vrouw worden belangrijke items, evenals de seksuele bevrijding van de vrouw – én aansluitend ook van de man – en de bestrijding van seksueel geweld tegen vrouwen.

Eelco ontdekt in zijn ontmoetingen met Annigje allengs beter en dieper wat de helende kracht van verhalen kan zijn in (psychiatrische) hulpverlening. En hij aarzelt niet lichaamswerk vanuit de bio-energetica een plaats te geven in zijn ondersteuning van Annigje.

Liefde heelt alle wonden.

Ik geloof dat alles met alles verbonden is. Alles verdwijnt én alles blijft. Met het schrijven van deze roman heb ik stappen gezet in het verder vrijmaken van mijn ziel, maar ook – zo geloof ik – heb ik de geest van mijn moeder recht gedaan, en naar deze geest liefde gezonden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boekbespreking, Geluk

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan
    • De ingang van het non-dualisme is de uitgang van het non-dualisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens