• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zich bevinden in het Reine-Land

Reine land boeddhisme

Zich bevinden in het Reine-Land

19 oktober 2022 door gastauteur

Zich bevinden in het Reine-Land , zijn dié momenten dat men vrij van elk oordeel, belemmering of visie de wereld om zich heen ervaart. Het Reine-Land is ‘hier en nu‘ en Amida Boeddha is niemand anders dan onze ontwakende, inherent aanwezige Boeddhanatuur.

We hoeven om het Reine-Land te bereiken geen inspannende dingen , ontzeggingen of zware meditatietechnieken doen zoals monniken of opleggen aan onszelf. Om zich in het Reine-Land te bevinden hoeft men enkel maar durven loslaten: Onze vooringenomenheid, opinies, opvattingen, geconditioneerdheid, illusies. Naar het Reine-Land gaan is naar de wereld kijken met de onbevangen blik van een kind, oordeelloos en met een open geest. Het Reine-Land is eerder dan een bestaande plaats om te vertoeven, een staat van ‘zijn‘, een gemoedstoestand waarin alles helder en duidelijk wordt voor ons, een moment van innerlijke vrede en balans.

Meer nog: door niet te zoeken zal men op een haast natuurlijke manier het Reine-Land betreden om erin te vertoeven. Het Reine-Land noemt men ook wel eens het onbezoedelde land (of de mindset). Het volstaat vertrouwen te hebben in het besef dat we allen al verlicht zijn, de roep te ‘horen’ van onze ontluikende Boeddhanatuur. Het pad naar het Reine-Land noemt men in tegenstelling tot de monastieke weg , de ‘gemakkelijke‘ weg; maar juist door dagelijks met twee voeten in de ‘realiteit‘ van het leven te staan maakt dat het gemakkelijke pad, niet echt gemakkelijk is. Immers, de beste gevangenisbewaker van onze cel onze eigen gedachten en vooringenomenheid zijn die verhinderen dat we door de open deur onze cel verlaten om het Reine-Land te betreden. Wij houden nu eenmaal zo graag vast aan onze (v)oordeeltjes, opvattingkjes, het vertrouwde wereldje dat we kennen.

Buiten het ‘hier en nu‘ bestaat er geen Reine-Land; de wereld van Samsara, de wereld van het Reine-Land zijn met mekaar verweven, het is aan ons om te besluiten of we in de ene dan wel de andere wereld willen vertoeven. De Boeddha is niet in de wereld gekomen om die te veranderen of te verbeteren, hij had maar één duidelijk analyse: In het leven bestaat er lijden en hij reikte tools aan om dit lijden te beëindigen. Alle methodes, technieken, meditaties, rituelen zijn dus slechts upaya’s, hulpmiddelen om allemaal hetzelfde te bereiken: het beëindigen van dit lijden, niet meer, niet minder.

Zoals in vele spirituele stromingen heeft men ook in het Reine-Land een visuele voorstelling nodig in de figuur van Amida Buddha, die, in momenten van twijfel, ons kan helpen als hulpmiddeltje om , zoals de uitdrukking nog al eens zegt: Bij de les te blijven‘. Een anker dat ons behoedt voor het afdrijven in de wilde stroom van het leven op weg naar de andere oever, naar dat ‘ Reine-Land’. Of zoals Shinran Shonin (1173 – 1262 ), patriarch van de Japanse Reine-Landstroming, zei: ‘Buiten het uitspreken van de Nembutsu bestaat er geen Amida Buddha.’

Noem Amida Boeddha onze Boeddhanatuur, onze innerlijke gids, ons kattenbelletje dat ons helpt als we het effe niet meer weten…net zoals de Nembutsu, Namu Amida Butsu, de verklanking is van onze verzuchtingen, hoop of wanhoop, geluk of emoties, een verklanking van het leven zelf. Zenmeditatie, Tibetaanse rituelen, vipassana beoefenen, … we trachten allemaal hetzelfde te bereiken: een einde stellen aan het lijden en een veilige overtocht verwerven naar de andere oever. Het zijn allemaal, net zoals de voorstelling van het Reine- Land hulpmiddelen, en dit doorweven met een grote dosis compassie voor de anderen.

Namu Amida Butsu. Shaku Kajo.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Reine Land Tags: Reine Land, Shaku Kajo

Lees ook:

  1. Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
  2. Vertrouwen, meditatie, zen, Reine-Land? Je doet maar!
  3. Kijken met de geest, onderzoeken met de geest?
  4. Het sprookjesbos van Shakyamuni

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.