• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mathieu Ricard – ‘Ik ben geen medeplichtige aan deze ‘wet van het zwijgen’

Mathieu Ricard – ‘Ik ben geen medeplichtige aan deze ‘wet van het zwijgen’

12 september 2022 door de redactie

Matthieu Ricard wordt in de documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ [‘Boeddhisme, de wet van het zwijgen’] (voor)kennis verweten in de misdragingen van de zogenaamde boeddhistische meester Robert Spatz. De film beschrijft in detail de misdaden die in de jaren 1980 en 1990 zijn begaan door de zogenaamde boeddhistische meester Robert Spatz en de misbruiken van het systeem dat door Sogyal Rinpoche in het leven is geroepen, tot 2017. In een tekst van 9 september 2022 bestrijdt Ricard die (voor)kennis. Hieronder zijn verklaring:

‘De omvang van de gemelde misbruiken en het lijden van de vaak zeer jonge slachtoffers is angstaanjagend. Dit is des te weerzinwekkender omdat zij werden toegebracht door mannen die beweerden deel uit te maken van een godsdienst en filosofie die gebaseerd zijn op wijsheid, mededogen en de uitroeiing van lijden. Er moet worden geluisterd naar het immense lijden van de slachtoffers, en hun stem moet worden aangemoedigd om te worden gehoord, zodat er geen nieuw leed wordt toegevoegd.

Het boeddhisme is een menselijke gemeenschap, en zoals elke menselijke gemeenschap kan het het toneel zijn van perversies en zelfs misdaden begaan door valse meesters. Opgegroeid in Frankrijk, maar op 21-jarige leeftijd besloten alles achter te laten om bijna vijftig jaar in Azië te leven met authentieke Tibetaanse meesters, is dit een onderwerp waar ik gevoelig voor ben en waaraan ik vele pagina’s, interviews of blogposts heb gewijd. Het risico om een valse meester tegen te komen is des te groter in het Westen omdat het proces om tot een gemeenschap toe te treden vaak zeer snel verloopt, terwijl het traditioneel sterk wordt aanbevolen om de kwalificaties van een instructeur gedurende verscheidene jaren te controleren alvorens men hem zijn vertrouwen schenkt.

Mijn veroordeling van de daden van Robert Spatz, Sogyal Rinpoche en de valse meesters is totaal. Het is in die zin dat ik in twee programma’s van Sagesses bouddhistes op France 2 in 2021 heb herinnerd aan de kwaliteiten van een authentieke leraar en de gebreken van charlatans die ten koste van alles vermeden moeten worden. Ik heb dit onderwerp ook besproken in 2011 op France Inter en in andere programma’s. Ik heb ook een heel hoofdstuk aan dit onderwerp gewijd in mijn memoires Carnets d’un moine errant (Notitieboekjes van een zwervende monnik) en in 2017 een blog over Sogyal Rinpoche gepubliceerd. Ik heb ook verwezen naar de misdaden van Robert Spatz in een interview met de Belgische RTBF in 2021. Deze overtuiging heb ik in 2017 ook uitgesproken in een brief aan de slachtoffers van Robert Spatz, waarin ik hen vertelde dat zij dit als bewijsmateriaal konden gebruiken in het proces van 2019, dat de schrijvers van de film in hun bezit hebben. Dit belet hen niet mij voor te stellen als medeplichtige aan deze “wet van het zwijgen”.

Om de verwarring over zo’n ernstig onderwerp niet nog groter te maken, zou ik willen preciseren dat ik nooit hecht bevriend ben geweest met Robert Spatz, dat ik hem alleen bij openbare gelegenheden heb ontmoet en voor het laatst in 1994, toen in 1997 de eerste beschuldigingen de kop opstaken, dat ik nooit in het bezit ben geweest van niet-openbare informatie of informatie die niet reeds aan justitie is doorgegeven over de misbruiken van Robert Spatz of Sogyal Rinpoche, en dat ik nooit enig materieel belang heb gehad bij een boeddhistisch centrum of klooster. In feite heb ik geen enkel materieel belang, aangezien ik 100% van de royalty’s van mijn boeken, foto’s en lezingen aan liefdadigheidsinstellingen schenk, en ik geen materiële goederen bezit, afgezien van mijn computer en camera’s.

Een van de journalisten van de documentaire heeft een gefilmd interview afgenomen. Om die te verkrijgen, legde hij uit dat hij een film aan het voorbereiden was over de geschiedenis van het boeddhisme en de relatie ervan met neurowetenschappelijk onderzoek. Ik heb in goed vertrouwen ingestemd om deel te nemen. Toen de journalist in het midden van het interview abrupt van onderwerp veranderde en valse beschuldigingen uitte over Robert Spatz, besefte ik dat het filmproject dat ik hem had gestuurd nep was. De volgende dag besefte ik dat de titel van de documentaire “Gekke Wijsheid: De Leugen van het Tibetaans Boeddhisme” moest zijn. Als iemand die mijn leven heeft gewijd aan de studie en het behoud van het Tibetaans boeddhisme, kon ik niet meewerken aan deze documentaire, noch kon ik een journalist vertrouwen die mij had misleid om een getrouwe bewerking van mijn woorden aan te bieden. Daarom vroeg ik dat mijn interview niet zou worden gebruikt.

De ambitie van deze documentaire is heilzaam, want het is moeilijk de stem van slachtoffers vrij te krijgen. Het is een enorme en noodzakelijke taak. Wanneer wij geconfronteerd worden met de ergste uitingen van de menselijke natuur, kunnen wij opnieuw de wens uitspreken zin te geven aan ons bestaan, en onszelf herinneren aan het buitengewone potentieel waarover ieder van ons beschikt om concreet te werken en te handelen voor een rechtvaardiger en meer verenigde samenleving.’

https://www.matthieuricard.org/blog/posts/au-sujet-du-film-bouddhisme-la-loi-du-silence-diffuse-sur-arte

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Media, Misbruik, Zorg Tags: 'Bouddhisme, ARTE, interview, la loi du silence', Mathieu Ricard, medeplichtige, ontkenning, Robert Spatz, Sogyal Rinpoche

Lees ook:

  1. Documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ over misbruik in Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen nu online te zien
  2. Documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ over misbruik in Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen nu online te zien
  3. Onderzoeker – Rigpa dient zich te distantiëren van Sogyal Lakar
  4. Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.