• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

17 mei 2022 door de redactie

Ter gelegenheid van Boeddha Purnima heeft de Tibetaanse spirituele leider Dalai Lama er maandag bij de mensen op aangedrongen meer aandacht te besteden aan de woorden van Gautama Boeddha voor ware gemoedsrust.

In een videoboodschap op Vaishakha Buddha Purnima Divas, georganiseerd door de Internationale Boeddhistische Confederatie zei de 14e Dalai Lama: ‘Vandaag vieren we Vesak, dat de verlichting van Boeddha herdenkt na zes jaar van verzaking te hebben doorstaan. Boeddha adviseerde ons: ‘O monniken en geleerden, zoals goud wordt beproefd door het te verhitten, te snijden en te wrijven, zo moeten jullie ook mijn leer grondig onderzoeken en het dan pas aanvaarden – niet alleen uit respect voor mij!’ Dit (standpunt) onthult een bijzondere eigenschap van de Boeddha. Ik respecteer alle religieuze tradities. Ze zijn allemaal van grote waarde omdat ze allemaal mededogen onderwijzen. Maar alleen de Boeddha vraagt ons zijn leer te onderzoeken, zoals een goudsmid de zuiverheid van goud onderzoekt. Alleen de Boeddha beveelt ons dit te doen. Een andere van zijn belangrijkste instructies was deze: Wijzen wassen geen ongezonde daden weg met water, noch verwijderen zij het lijden van voelende wezens met hun handen, noch transplanteren zij hun eigen realisaties in anderen, het is door het onderwijzen van de waarheid van het ware dat zij wezens bevrijden’.

Dalai Lama herinnerde eraan dat Boeddha zijn leerlingen had opgeroepen om hun eigen spirituele ervaringen te ontwikkelen door na te denken over de waarheid.

‘De Bhagawan Boeddha, de verlichte, die van nature mededogend is, zegt dat hij zijn eigen spirituele ervaring en realisatie niet zomaar uit liefde en mededogen op zijn leerlingen kan overdragen. Discipelen moeten hun eigen spirituele ervaringen ontwikkelen. Daarom vind ik zijn drie keer draaien van de dharmawielen zeer betekenisvol,’ zei de Dalai Lama.

Hij legde het ‘eerste Draaien van het Wiel’ uit als volgt: ‘Het onderwijst de Vier Edele Waarheden – het ware lijden, de oorsprong van het lijden, de ware beëindiging van het lijden en het ware pad dat naar die beëindiging leidt. Hij zei dat we leren dat alle mentale kwellingen zoals verlangende gehechtheid, haat en onwetendheid hun oorsprong vinden in onze verkeerde opvatting over de manier waarop het zelf en (andere) dingen bestaan.

Hij verkondigde de viervoudige leegte beschreven in de Hart Soetra: Vorm is leegte; leegte is vorm; leegte is niet anders dan vorm; en ook vorm is niet anders dan leegte. ‘Het krachtigste tegengif voor ons grijpen naar een onafhankelijk bestaand zelf is de wijsheid die zich realiseert dat alles een absolute identiteit ontbeert. Het is hierdoor dat het mogelijk is om de ware beëindiging te bereiken die onderwezen wordt in het Eerste Keerpunt van het Wiel. We moeten uitzoeken of er een tegenkracht is voor onze misvatting van een absoluut zelf of niet, en als die er is, of we ons volledig op de hoogte kunnen stellen van die tegenkracht of niet. Als we dat kunnen, dan kunnen we de misvatting van een absoluut zelf elimineren. Het is dus heel wetenschappelijk.’

Dalai Lama zei dat de Boeddha de cyclus van leringen gaf die de Perfectie van Wijsheid wordt genoemd. In deze toespraken onderwees de Boeddha dat alles geen inherent bestaan heeft. Voor sommige van zijn leerlingen was dit echter moeilijk te begrijpen. Om tegemoet te komen aan de moeilijkheid die sommige discipelen hebben om het ontbreken van inherent bestaan te begrijpen, en om aan te sluiten bij het intellectuele kaliber van dergelijke discipelen, onderwees de Boeddha daarom ook dat alles geïdentificeerd kan worden met de geest. Dit onderricht leidde ertoe dat deze leerlingen de non-dualiteit van objecten en subjecten begrepen, in plaats van te zeggen dat we alles wat aan onze geest verschijnt, waarnemen als iets dat inherent bestaat. Dit onthult de diepgang van de leer van de Boeddha in filosofische termen,’ zei de spirituele leider.

De Dalai Lama: ‘Wat mij betreft, ik ben een eenvoudige boeddhistische monnik die de traditie van de Boeddha volgt. Elke ochtend, zodra ik wakker word, denk ik na over de onderlinge afhankelijkheid van de dingen en over de altruïstische geest van verlichting. Ik vind ze zeer behulpzaam voor mijn geest. Wanneer je de uitleg bestudeert die de grote meester Nagarjuna geeft over de Perfection of Wisdom Sutras in zijn Wisdom: De Fundamentele Stanza’s van de Middenweg, verwonder je je erover. Hoe dieper je begrip van leegte wordt, hoe meer medeleven je voelt met hen die in gehechtheid en woede verzonken zijn omdat ze de leegte niet kennen. Je hebt een sterke wens om hen te helpen hun ingewortelde onwetendheid over de werkelijkheid te elimineren,’ voegde hij eraan toe.

Bron BNN

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Onderwijs Tags: Boeddha, verlichting, vesak

Lees ook:

  1. Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
  2. Guy – De Boeddha is een leraar, geen profeet
  3. Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
  4. Mudita: vreugdevol spiritueel een-tweetje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerda Weerelds zegt

    17 mei 2022 om 15:08

    Goede dag. Mijn vraag is, waar kan ik de Boeddhistische leer bestuderen cfr Boeddha’s uitspraak.
    Ik ben van België, Limburg, Tongeren.

    Dank u wel, Gerda

    • Joop Ha Hoek zegt

      17 mei 2022 om 18:07

      Zoek contact met de BUB en de BUN, of kijk goed om je heen.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    18 mei 2022 om 13:15

    Ga naar de site SLEUTEL TOT INZICHT en je krijgt een volledige uitgebreide informatie die jekennis kan vergroten mbt het theravada boeddhism,
    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en wekelijks krijg je nieuwe onderwerpen.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
  • Ludo – Zijn
  • Taigu – De lijn en de cirkel

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens