De Extinction Rebellion boeddhisten werd in april 2019 opgericht. Onder hen veel leden van DANCE, het Dharma Action Network for Climate Engagement, en enkele onafhankelijke boeddhisten die ook gealarmeerd waren door de klimaatwetenschap en gemotiveerd waren om actie te ondernemen.
‘Wij geloven dat wij, als boeddhisten, iets unieks te bieden hebben aan Extinction Rebellion en de eco-activisme beweging als geheel. We tellen nu in de honderden en hebben leden uit het hele Verenigd Koninkrijk uit veel verschillende boeddhistische tradities. Tijdens de rebellie van 2019 oktober organiseerden we acties, hielden we dagelijkse meditatie- en loopmeditatiesessies. Sommigen van ons werden gearresteerd (sommigen van ons meer dan eens!) terwijl ze in meditatie op de weg zaten – een voorbeeld van een geweldloze en vreedzame maar krachtige benadering van burgerlijke ongehoorzaamheid. Sommigen hebben ook lokale groepen van boeddhisten opgericht en lokale acties georganiseerd. We ontmoeten elkaar regelmatig online voor wederzijdse steun en we hebben een Facebook-groepen (UK & internationaal), een Twitter-account, een website, en een mailinglijst.’
Boeddhisme en de klimaatcrisis
Door Kaspa
Vorige week bracht het IPPC zijn zesde rapport uit. De kop van het persbericht van het IPPC luidt: klimaatverandering: snel, wijdverspreid en intensivering.
Dit is een langer bericht dan gewoonlijk. Maar het is een belangrijk onderwerp om te behandelen. Misschien wel het dringendste onderwerp van de dag. Ik wilde ook de video van de oefensessie van afgelopen zaterdag met jullie delen, met daarin onze eerste toevluchtsceremonie sinds de naamsverandering van de tempel: Oefening, Sh*t, en toevlucht.
De afgelopen weken is het nieuws vol geweest van overstromingen in Europa en bosbranden over de hele wereld, in Turkije, Griekenland, Californië, Siberië, enzovoorts. De brand in Californië beslaat nu 724 vierkante mijl. Er zijn daar altijd bosbranden geweest, maar door de klimaatcrisis zijn ze nu groter, schadelijker en onbeheersbaarder.
Op maandagochtend heb ik het begin van de live-streaming van de persconferentie van het IPCC gevolgd. Ik luisterde naar een paar sprekers en toen kon ik niet meer luisteren. Ik stond op en besloot verder te gaan met het werk van de dag. Ik ging naar de slaapkamer om mijn schilderkleren aan te trekken, zakte in elkaar op het bed en snikte.
Na een minuut of zo krabbelde ik weer overeind, kleedde me om en ging verder met mijn dag. De hele ochtend bleven het verdriet en de ontsteltenis achter bij mijn andere gedachten en gevoelens. Later die dag tweette professor Kimberly Nichols en vroeg: Hoe vinden we de moed om de klimaatcrisis onder ogen te zien?
Ze suggereerde dat er vijf stadia zijn van radicale klimaatacceptatie:
1.Onwetendheid
2.Vermijding
3.Verdoemenis
4.Alle gevoelens
5.Doel
Ik denk dat ik in ‘alle gevoelens’ zat.
Ik heb het geluk dat ik ruimtes heb waar ik mijn emotionele reactie kan delen en gehoord kan worden. Ik moedig je aan om die ruimtes ook te vinden. Het is zo belangrijk dat we onze eigen reacties op wat er in de wereld gebeurt, kunnen horen en voelen. Met mededogen naar je geluisterd worden, of met mededogen naar jezelf geluisterd worden, kan ons helpen om door de hierboven geschetste stadia heen te komen.
Ik heb ook het geluk dat ik binnen XR-boeddhisten een gemeenschap heb gevonden die een gezamenlijk doel heeft in het aanpakken van de klimaatcrisis. Maar toch vraag ik me soms af hoe andere boeddhisten al dan niet met deze noodsituatie omgaan.
Sommigen zouden kunnen zeggen dat het voor boeddhisten belangrijk is om te ontwaken. We weten dat deze wereld er een van lijden is, en de Boeddha onderwees ofwel om deze wereld van lijden te verlaten door na de dood het nirvana binnen te gaan, ofwel om verlicht te worden binnen deze wereld van lijden, afhankelijk van wie je het vraagt. Hij zei niet veel over het verbeteren van de wereld.
Er zijn niet veel voorbeelden van de Boeddha als activist. Het advies dat hij geeft aan koningen is een heel goed advies, maar hij geeft het op een heel diplomatieke manier, en in tegenstelling tot sommigen van ons is hij nooit gearresteerd omdat hij op de weg mediteerde en het verkeer ophield. Maar keer op keer worden we aangespoord om vriendelijk te zijn. Ons wordt geleerd mededogende reacties op elkaar en op de wereld te geven. We bevinden ons nu in een wereldwijde noodtoestand – en wat kan er vriendelijker en barmhartiger zijn dan dat samen onder ogen te zien?
Wat?
Dr. Charlie Gardener somt de vijf belangrijkste dingen op die we kunnen doen als antwoord op de crisis:
1.communiceren
2.beïnvloeden
3.activisme
4.bouwen van betere alternatieven, en
voor onszelf zorgen
Het belangrijkste wat we kunnen doen is praten over de klimaatcrisis en druk uitoefenen op onze leiders om de veranderingen door te voeren en af te dwingen die we nodig hebben. 67% van de koolstofuitstoot is afkomstig van fossiele brandstoffen. Hoewel persoonlijke verandering belangrijk is, zal persoonlijke verandering samen dat niet verminderen.
Satya reist over een paar weken naar Londen om opnieuw op straat te demonstreren, een aantal van ons van de tempelgemeenschap zal een dag met haar meegaan. Satya en ik zullen opnieuw de straat opgaan voor de internationale klimaatconferentie in Glasgow in november.
Hoe?
Als boeddhisten hebben we het geluk dat we praktijken en leringen hebben die ons ondersteunen om het innerlijke werk te doen dat nodig is om zowel effectief te reageren als een manier van zijn te tonen die niet gebaseerd is op hebzucht, kwaadwilligheid en onwetendheid.
Wanneer we onze antwoorden op de klimaatcrisis formuleren, is het belangrijk om deze beide aspecten samen te brengen: Wijze, effectieve actie kiezen en die actie uitvoeren op een manier die mededogen en liefdevolle vriendelijkheid voor iedereen belichaamt.
Ik moedig je aan om moedig te zijn en je eigen compassievolle antwoord op deze noodsituatie te vinden. Er staan veel bronnen op de website van XR Boeddhist.
Namo Amida Bu
Kaspa
Bron XR Buddhist UK http://xrbuddhists.com/2021/08/11/a-response-to-the-ippc-report/
Extinction Rebellion is een internationale beweging die geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheid gebruikt in een poging om massale uitsterving te stoppen en het risico van sociale ineenstorting te minimaliseren.
Marielle zegt
Dank, Kaspa, voor je bijdrage. Ik vind de ontwikkelingen ook beangstigend en overweldigend. Ik heb veel gehad aan de EcoSattva Training van OneEarthSangha, die we in een kleine groep hebben gevolgd. In die training komen deels dezelfde mensen aan het woord die ook onder jullie ‘Resources’ genoemd worden, David Loy, Yanai Postelnik. Een goede manier om vanuit een boeddhistisch perspectief naar deze systeemcrises te kijken, en ermee om te (leren) gaan. Peace and joy!
Giel Geldof zegt
Goedemorgen, beste mensen. 2500 Jaar geleden was De Boeddha een wereldhervormer van formaat. In zijn tijd met zijn inzichten, mogelijkheden en wetenschap was hij een waardevol maatschappelijk en religieus hervormer die nieuwe perspectieven inzichtelijk maakte. Vandaag zijn wij daardoor in staat om met onze energie actief deel te nemen aan de wereldwijde samenleving en de bedreigingen van vandaag, waarvan klimaatverandering zich het meest aandringt. Overigens weten wij al sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw dat dit op ons afkomt.
G.J. Smeets zegt
Beste Giel,
een beetje realiteitszin lijkt me wel wat. Wij weten dankzij de literatuurwetenschap al eeuwenlang dat de Boeddha een literair verzinsel is en geen historische figuur. Over de historische Gautama Shakyamuni is nagenoeg niets bekend, behalve dat hij 2500 jaar geleden een rondreizende leraar was in een kleine regio van het enorme subcontinent dat nu India heet. Hoezo ‘wereldhervormer van formaat’?
Het klopt dat sinds de jaren zestig vorige eeuw klimatologen gewezen hebben op het effect van toenemende broeikasgassen (CO2, methaan, waterdamp) op de globale temperatuur. Geen boeddhistische (of christelijke, etc.) voorganger die het ook maar iets kon schelen of iets heeft bijgedragen aan het wetenschappelijke werk. Anno 2021 doet menig boeddhist alsof er een “boeddhistisch perspectief” is op klimatologie en ecologie.
Je kent het verhaaltje wel van de muis die over een brug loopt en tegen de olifant die naast hem meeloopt zegt:”Wat stampen we lekker, he?”