• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De meeste mensen deugen – een boeddhistische kijk

De meeste mensen deugen – een boeddhistische kijk

3 maart 2021 door gastauteur

Op mijn verjaardag gaf mijn vader me een boek dat ik al snel uitlas: De meeste mensen deugen van Rutger Bregman. Deze bestseller heeft recentelijk een NS publieksprijs gewonnen, evenals een prijs voor het Gouden Boek. Het is de laatste maanden veel aangehaald, in het kader van de coronacrisis en klimaatverandering: het heeft een duidelijke impact. Sommige mensen vinden het boek geweldig, anderen ergeren zich er aan. Sommige historici vinden het boek wetenschappelijk verantwoord, anderen vinden het onzin.

Tekst Lp Sander Khemadhammo

Het is misschien wel een van de meest fundamentele vraagstukken ooit. In dit boek probeert historicus Rutger Bregman het tegendeel te bewijzen van wat mensen in het algemeen, en wetenschappers in het bijzonder veel beweren: dat wij mensen enkel aan de oppervlakte aardig en beleefd zijn, maar dat we eigenlijk diep van binnen verdorven en gewelddadig zijn, en dat die diepere aard zich in momenten van crisis plotseling kan manifesteren.

Maar Bregman is het hier dus niet mee eens. In een indrukwekkende overzicht van wetenschappelijk falen en cynisch bedrog laat hij zien dat de grote psychologische experimenten die moesten aantonen hoe slecht we van binnen zijn eigenlijk allemaal verdraaid en verzonnen waren. Zelfs oorlogen brengen niet het slechtste in mensen naar boven: integendeel, de meeste soldaten vermijden het gevecht zodra hun commandant even niet kijkt.

De meeste mensen deugen is zeker een boek dat je aan het denken zet. Maar het is niet de eerste keer dat deze kwestie me heeft beziggehouden. In de tijd dat ik nog student was en het boeddhisme net had leren kennen, had ik ooit een hele leerzame ontmoeting in de trein. Het was een jongeman die diep gelovig christen was. Hij zag dat ik een boek aan het lezen was over het boeddhisme, en dit leidde tot een interessante uitwisseling. En één van de onderwerpen die we bespraken was dus de kwestie of mensen van nature goed of slecht zijn. Op dat moment worstelde ik om een antwoord te geven op die vraag vanuit boeddhistisch oogpunt.

Het probleem zit hem erin dat het Thaise boeddhisme, in navolging van de vroege teksten, niet veel aandacht besteed aan een menselijke aard of natuur. De vroege Pāli-teksten gaan eerder over hoe onze geest werkt dan wat we zijn. In talloze leerredes legt de Boeddha uit hoe lijden ontstaat in onze geest, hoe we het kunnen overwinnen en overstijgen, en hoe we het kunnen opheffen—de diepe vrede, het ware geluk.

In latere teksten wordt de Boeddhanatuur een belangrijk onderwerp dat vaak wordt aangehaald. De kiem van de verlichting is in ieder mens te vinden, en de kunst is dit potentieel volledig te verwezenlijken. Maar de oude teksten reppen niet over een Boeddhanatuur. Er is wel een vaak aangehaald citaat waarin de Boeddha zegt: “Lichtend, monniken, is deze geest, maar hij is bezoedeld door erbij gekomen bezoedelingen.” (A i.10)* Dit kan erop wijzen dat mensen van nature helder van geest zijn, alhoewel de interpretatie verschilt per leraar en traditie.

Maar de meeste teksten in het Thais boeddhisme hebben het meer over wat we doen, en hoe we onszelf vormen door onze gedachten, woorden en daden, dan een natuur. In de tekst Udāna zegt de Boeddha: “Door een goed mens is het goede makkelijk te doen, / door een slecht mens is het goede moeilijk te doen. / Door een slecht mens is het slechte makkelijk te doen, / door de edelen is het slechte moeilijk te doen.”(Ud. 61)* Ik interpreteer dit als: mensen zijn niet van nature geneigd tot goed of slecht, maar het ligt eraan waar mensen aan gewend zijn. Wanneer je een nieuwe, goede gewoonte wilt opbouwen is dit moeilijk in het begin; maar na een tijdje word je het gewoon. Als je nog nooit thuis hebt gemediteerd, voelt het de eerste keer vreemd en onnatuurlijk. Als je eenmaal dagelijks mediteert, is het gemakkelijk en natuurlijk geworden om te mediteren. In de woorden van onze leraar Luang Pho Dattajīvo: de geest beheerst het lichaam, maar wat beheerst de geest? Gewoontes. Of zoals de filosoof William James zei: “Gewoonte is onze tweede natuur – sterker nog, tien keer de natuur.” Maar gewoontes kunnen veranderen, en een goede gewoonte kan uiteindelijk je helpen een verkeerde gewoonte te overstijgen.

Een van de voorbeelden die Bregman met trots aanhaalt, is dat van de schipbreukelingen in de eilandengroep Tonga, een verhaal wat hij zelf “de echte Lord of the Flies” noemt. Het is een bemoedigend en ontroerend verhaal van zes ondeugende jongens, die per ongeluk verdwalen op de oceaan en op een onbewoond eiland stranden. Tot dusverre lijkt dit verhaal zeer op dat van het boek Lord of the Flies, waarin ook een verhaal wordt verteld van kinderen die proberen te overleven op een afgelegen eiland. Maar terwijl in de Lord of the Flies de kinderen vervallen tot geweld en wreedheid, weten de schipbreukelingen van Tonga op het onbewoonde eiland te overleven en zelfs een harmonieus bestaan op te bouwen. Bregman haalt dit voorbeeld meteen aan in het begin van zijn boek en zet daarmee de toon: omdat schrijvers, journalisten en wetenschappers telkens weer ervan uitgaan dat de mens van nature slecht is, zijn we het allemaal gaan geloven. Maar de werkelijkheid is vaak anders dan we denken.

De werkelijkheid is inderdaad vaak anders, maar ook complex. In 1864 verging een schip, de Grafton geheten, aan de kust van de Aucklandeilanden. De bemanning van het schip moest twee jaar lang overleven op een eiland, maar wist ondanks alle tegenslag hun menselijkheid te bewaren. De bemanningsleden zorgden goed voor elkaar, zieken werden verpleegd en de bemanning was solidair met elkaar. Met andere woorden, het verhaal van de Grafton lijkt Bregmans visie te ondersteunen: mensen zijn toch eigenlijk heel goed, ook wanneer ze in een lastig parket zitten. Maar de Grafton was niet het eerste schip dat op de Aucklandeilanden schipbreuk leed: vier maanden daarvoor was er een ander schip, de Invervauld, gezonken aan de andere kant van hetzelfde eiland. Maar in tegenstelling tot de Grafton had de bemanning geen goede leider. Ze verlieten hun schip zonder nuttig materiaal mee te nemen, en lieten daarbij een zieke achter in het zinkende schip. Hun gebrek aan solidariteit groeide uiteindelijk uit tot geweld en egoïsme—heel vergelijkbaar met het duistere Lord of the Flies.

Beide schepen met hun bemanning kwamen in een hele vergelijkbare situatie terecht, maar eindigden heel anders. Wat hun lot bepaalde was niet hun aangeboren aard van goedheid of slechtheid, maar de gewoontes die ieder van hen had opgebouwd. Ik wil daarmee niet zeggen dat Bregman het helemaal bij het verkeerde einde heeft. Hij heeft wel zeker gelijk dat ons mensbeeld vaak te negatief is, verwrongen door cynisme. Maar door te zeggen dat we van nature deugen slaat hij de plank weer mis, en maakt hij eigenlijk dezelfde fout als de cynici doen. Of we goed of slecht zijn, is niet de juiste vraag; de vraag die je moet stellen is wat doen we nu? Hoe vormen we onszelf nu door onze daden, woorden en gedachten?

“Laat men het kwaad niet onderschatten:
‘Het zal niet bij mij terugkeren’
Door het vallen van waterdruppels
wordt een hele waterkruik gevuld.
Een dwaas wordt met het kwaad gevuld,
ook al vergaart hij het beetje bij beetje.

Laat men het goede niet onderschatten:
‘Het zal niet bij mij terugkeren’
Door het vallen van waterdruppels
wordt een hele waterkruik gevuld.
Een dwaas wordt met het goede gevuld,
ook al vergaart hij het beetje bij beetje.”

(De Boeddha, Dhp. 121-122; cursief is van mij)*

* Alle vertalingen zijn van De Breet en Janssen, uitgeverij Milinda Plus.
Tekst Sander Oudenampsen, LP (Khemadhammo)
Illustraties: Arnold Meert
De meeste mensen deugen
Paperback
Druk 1
Verschijningsdatum september 2019
Aantal pagina’s 528
Auteur Rutger Bregman
Uitgever de Correspondent Bv
EAN 9789082942187

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk Tags: De meeste mensen deugen, Grafton, Khemadhammo, Lord of the Flies, LP, Rutger Bregman, Sander Oudenampsen, schipbreuk

Lees ook:

  1. Dagelijks live meditatie voor iedereen door trainers en begeleiders
  2. Ontzuiling
  3. Boeken – gratis geld voor iedereen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Djana Mileta zegt

    3 maart 2021 om 13:40

    Heel mooi artikel !
    Dank !

  2. Arjan Schrier zegt

    4 maart 2021 om 08:45

    Met plezier gelezen. Dank

  3. Henk van Kalken zegt

    4 maart 2021 om 11:32

    Goed geschreven, al denk ik een beetje anders over dualistische begrippen als goed en kwaad…

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.