• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – Hatha yoga (deel 2)

De kern van yoga – Hatha yoga (deel 2)

24 februari 2021 door Dharmapelgrim

Er bestaat een directe verband tussen yoga en  Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Je zult vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, of noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij. Toets het zelf. Doe dat vooral grondig.
Dharmapelgrim.

 

Je kunt bij de meeste asana’s vijf fasen onderscheiden: voorbereiden; inkomen; handhaven; uitkomen en loslaten. Iedere fase is even belangrijk (zie verderop). Wanneer je aan de éne fase minder aandacht besteedt dan aan de andere, doe je afbreuk aan het geheel. Ben je in de uitvoering (in- of uitkomen) slordig of gehaast; laat je je in de handhaving afleiden door allerlei gedachten; of verzuim aan het einde de hele oefening los te laten…dan doe je afbreuk aan de asana. Dat is jammer (maar geen ramp).

Er zijn allerlei indelingen mogelijk, afhankelijk waar je van uitgaat. De volgende indeling gaat uit van de wervelkolom: Asana’s met …

  1. een normale rechte positie van de wervelkolom;
  2. buiging voorover;
  3. buiging achterover;
  4. zijwaartse buiging naar links / rechts;
  5. torsie naar links / rechts;
  6. strekking in lengterichting;
  7. samendrukkend (omgekeerde houding)

Meer mogelijkheden heeft de wervelkolom niet. Deze indeling helpt je balans en harmonie te brengen en te houden in het opstellen van een oefenschema.  Zorg voor ‘spiegelen’ van de asana’s: doe je een keer iets naar links, doe dan hetzelfde naar rechts; doe je iets naar voren, dan ook naar achteren…. Uiteraard voor zover dat zonder enig forceren mogelijk is.

  • Na een asana met buiging voorover, past een asana met buiging achterover, vice versa.
  • Na een omgekeerde houding – die de wervelkolom altijd enigszins samendrukt – past (na een pauze) een strekoefening.

Er zijn ook indelingen mogelijk die uitgaan van spiergroepen; of van de mate waarin ze invloed hebben op energiestromen in het lichaam. Het voert te ver om deze indelingen hier weer te geven. En of al dat indelen nut heeft, is ook nog maar de vraag. Zoek gewoon asana’s bij elkaar die bij qua intensiteit en te leveren inspanning bij elkaar passen. Anders geformuleerd: doe niet zo moeilijk en streef naar balans en harmonie. Je bewijst jezelf een dienst door simpele asana’s perfect uit te voeren in plaats van jezelf te verliezen en te forceren in ingewikkelde asana’s. Het draait bij yoga nooit om het leveren van prestaties noch om competitie.

Je kunt allerlei boeken op de markt en documenten op internet vinden waarin asana’s beschreven staan, met de namen er bij. In dit werk gaat het om de essentie van yoga. Namen van asana’s zijn bijzaken. Een lijst met namen wekt slechts de schijn dat alleen genoemde houdingen belangrijk zijn, waardoor niet vermelde houdingen minder belangrijk lijken. Waar vind je bijvoorbeeld ‘de opgetilde vinger houding’?  Ik zal die hieronder beschrijven:

Leg je handen ontspannen voor je neer, met de handpalmen naar beneden. Sluit je ogen. Doorloop de vijf fasen van een asana (zie verderop), met de volgende instructies:

  1. Til de wijsvinger van je linkerhand op.
  2. Houd de wijsvinger opgetild tot je alle 10 aandachtspunten van de fase van handhaven hebt gehonoreerd. .
  3. Leg de wijsvinger neer.

Heb je de wijsvinger tijdens een in- of een uitademing opgetild? En legde je de wijsvinger tijdens een in- of uitademing neer? Was het met een in-ademing? Doe het dan eens met een uitademing. Of andersom. Merk je verschil? Je hebt aan iedere hand vijf vingers… Herhaal de oefening met iedere vinger van de linkerhand en vervolgens iedere vinger van de andere hand. Deze oefening heeft geen naam in het Sanskriet en staat in geen enkel boek. Toch noem ik ‘de opgetilde vinger’ een yogaoefening, een asana! Ik vind deze oefening belangrijker dan op je hoofd gaan staan of een knoop in je onderstel leggen.

Zo eenvoudig als het lijkt, is het in de praktijk vaak helemaal niet. Het is de bedoeling dat je een alerte toeschouwer bent en blijft door de autonome adembewegingen van jouw lijf met aandacht te volgen. Zo dien je jouw vinger pas op te heffen als de adem dat aangeeft door als vanzelf in te stromen. Zo ook: leg je vinger neer op een moment dat de adem als vanzelf uitstroomt. Wanneer jouw ademproces heel rustig verloopt, vraagt dit uiterste concentratie van je, want juist dan is de verleiding voor jouw ego bijzonder groot om in te grijpen. Nog een keer:  het ego vindt volgen heel moeilijk. Het neemt liever de leiding en geeft jouw lijf graag opdracht adem te gaan halen… Foute boel. Zolang je gezond bent en niets aan je luchtwegen mankeert, hoort de adem onbelemmerd en zonder dat jij daar bij na hoeft te denken jouw longen in- en uit te stromen. Automatisch. Als je adem moet gaan halen, is er iets niet in orde. Adem…halen is een noodzakelijk kwaad. Daar weten mensen met CARA alles van.

De voorbereidingsfase begint met nemen van het besluit dat je deze oefening gaat uitvoeren. Vervolgens laat je jouw aandacht door, over en om jouw lijf heengaan, en neem je waar hoe de situatie en gesteldheid van jouw lichaam is op het moment vóór je in beweging komt. Wat voel je? Hoe is de positie in ruimtelijke zin? Dat soort zaken. Daarna doe je de oefening eerst in gedachten, zodat je een helder idee hebt wat je gaat van doen en wat het juiste moment is om te beginnen.

De hele oefening moet harmoniëren met het ademproces. Soms valt het juiste moment om te beginnen op een uitademing en soms op een inademing; en soms precies tussen een in- en uitademing in, of tussen een uit- en inademing. Daar zit verschil tussen.

Verschillen ontdek je door aandachtig waarnemen. Het is een kwestie van je lichaam goed leren aanvoelen. Het is trouwens niet de bedoeling dat een ander jou vertelt wat jij moet voelen, het is eerder de bedoeling dat jij een ander vertelt wat jij voelt. Je longen bevinden zich weliswaar in je borstkas, maar de belangrijkste speler in het ademproces is het middenrif, de spier die borstholte en buikholte van elkaar scheidt. Let daarom allereerst op wat er met het middenrif gebeurt als je een beweging maakt. Je merkt dit vooral in de buik. Wanneer de beweging die je maakt geen invloed heeft op de buik; let dan op de borstkas, en daarna het hoofd/halsgebied. Let tenslotte op de hoeveelheid kracht die je gebruikt. Flinke krachtsinspanningen waarbij je grote spieren gebruikt, hebben direct invloed op de bloedsomloop en de drukverdeling in je lijf.

Hieronder staat het puntsgewijs:

Borstkas:

  1. Wordt de ruimte in je borstkas kleiner (en de druk hoger)? Adem uit.
  2. Wordt de ruimte in je borstkas groter (en de druk lager)? Adem in.

Buik:

  1. Neemt de druk in de buik toe? Adem uit.
  2. Neemt de druk in de buik af? Adem in.

Hoofd/hals:

  1. Neemt de druk in hoofd/halsgebied toe? Adem uit.

(de kans dat je voelt dat de druk in dit gebied afneemt, is nihil)

Krachtsinspanning:

  1. Lever je een duidelijke krachtsinspanning (met toenemende druk)? Adem uit!

Overig (geen drukverandering merkbaar in hoofd/hals; buik of borstkas):

  1. Creëert de beweging ruimte of ‘opent’ de beweging iets? Adem in.
  2. Maakt de beweging ruimte kleiner of ‘sluit’ deze iets? Adem uit.

Uitademen      Generaliserend kun je stellen dat je uitademt wanneer je:

▪          voorover buigt;
▪          zijwaarts buigt;
▪          een draaibeweging maakt (tordeert);
▪          gaat zitten;
▪          gaat liggen;
▪          iets zwaars optilt;
▪          iets met kracht van je afduwt;
▪          iets loslaat, neerlegt of sluit.

Inademen     –   Je ademt in wanneer je

▪          achterover buigt;
▪          terugkomt uit een zijwaartse buiging;
▪          terugkomt uit een draaibeweging;
▪          overeind komt;
▪          iets met kracht naar je toe haalt;
▪          ergens ruimte schept;
▪          iets opent.

In situaties waarin je tegenstrijdige ervaringen opdoet en twijfelt tussen in- of uitademend bewegen, heb je natuurlijk nog de derde mogelijkheid: niet ademen. Wat je ook doet, laat je leiden door aandachtig volgen van de adembewegingen en door voelen wat er allemaal gebeurt op gebied van toe- en afnemende druk. Dat laatste is voelbaar door het hele lichaam.

Als de druk in de buik tijdens een inademing toeneemt, zet de buik alleen uit wanneer de buikspieren niets of onvoldoende doen. Wanneer de buikspieren tijdens een inademing actief meedoen, blijft de buik plat of vrijwel plat, en verplaatst de toenemende druk in de buikholte zich naar de flanken, die zich lichtjes verbreden. Dit alles heeft grote gevolgen voor de gezondheid en het welbevinden.

Categorie: Achtergronden, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: deel 2, hatha yoga, kern van yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  2. De kern van yoga – Hatha yoga (1)
  3. De kern van yoga – hatha yoga (deel 3)
  4. De kern van yoga – raja yoga (deel 2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.