• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Xinjiang, Tibet, Mongolië: Culturele genocide in theorie en praktijk

Xinjiang, Tibet, Mongolië: Culturele genocide in theorie en praktijk

28 september 2020 door de redactie

Het beleid van de Chinese Communistische Partij (CCP)  om culturele, religieuze en linguïstische identiteiten uit te roeien is systematisch en vloeit voort uit de beschouwingen van de Chinese leider Xi Jinping over de val van de Sovjet-Unie.

door Massimo Introvigne

Bitter Winter heeft in de afgelopen weken de escalatie van de culturele genocide in Xinjiang, Tibet en Binnen-Mongolië gedocumenteerd. In alle drie de zogenaamde “autonome regio’s” worden de taal, cultuur en religie van andere mensen dan de Han-Chinezen vernietigd. Sinds de massale opsluiting, buitengerechtelijke executies en systematische verkrachting van vrouwen, schrijven sommige van onze lezers aan Bitter Winter dat dit nu meer is dan “culturele” genocide en in feite genocide in zijn klassieke vorm is.

Los van de juridische vragen over de definitie van genocide is het zeker dat het onder Xi Jinping van kwaad tot erger gaat. Waarom gebeurt dit?

Voorzitter Mao lanceerde een beleid van het aanwijzen van “erkende nationaliteiten” (minzu, 民族), waarbij enkele beperkte rechten werden erkend met betrekking tot het gebruik van hun taal en het behoud van (geselecteerde delen van) hun cultuur. Uiteindelijk werden 55 minzu erkend. Geleerden als Gerald Roche en James Leibold beweren dat dit al een “papieren genocide” was, omdat er binnen de grenzen van China honderden onderscheidende groepen zijn met een eigen cultuur en taal, en niet alleen 55 minzu. Het bestaan van andere groepen buiten de 55 minzu werd gewoonweg genegeerd, of ze werden samengevoegd tot een van de 55 erkende nationaliteiten. Zo zijn bijvoorbeeld de Baima en de Ersu van Sichuan “gefuseerd” tot de Tibetaanse minzu en beschouwd als Tibetanen, wat zij beweren niet te zijn.

In 2014 maakte Xi Jinping een einde aan de hoop van niet-erkende minderheden om een plaats te vinden op de lijst van minzu, door aan te kondigen dat er niet alleen geen nieuwe minzu zal worden erkend, maar dat het aantal bestaande minzu’s uiteindelijk zal worden verminderd door een aantal van hen te “samen te voegen”.

Als “papieren genocide”, gedefinieerd als ontkenning van hun bestaan, het lot is van de niet-erkende minderheden, dan worden degenen die erkend zijn als onderdeel van de 55 minzu geconfronteerd met een andere bedreiging, namelijk culturele genocide – en mogelijk ook fysieke genocide.

De officiële naam waaronder culturele genocide in CCP-taal wordt verborgen is “etnisch beleid van de tweede generatie” (第二代民族政策). Dit betekent dat de maatregelen die een beperkte bescherming van minzu-talen en -culturen mogelijk maken, aanvaardbaar waren voor de eerste generaties, die tijd nodig hadden om zich aan te passen aan het door CCP gedomineerde systeem. Maar ze zouden moeten verdwijnen voor de tweede generaties. Het was bijvoorbeeld redelijk om uitzonderingen toe te staan voor sommige minzu op de regels die het aantal kinderen beperken, omdat ze tijd nodig hadden om het CCP-systeem te begrijpen en zich eraan aan te passen. Maar het is niet redelijk om deze uitzonderingen vandaag de dag te handhaven, noch om minzu-kinderen te helpen met extra punten in de universitaire toelatingsexamens. Uiteindelijk zou minzu volledig onuitvoerbaar moeten zijn, en zouden ze Chinees moeten leren gebruiken als hun hoofdtaal, waardoor hun traditionele talen worden gereduceerd tot culturele en folkloristische overblijfselen die als een soort dode talen moeten worden bewaard en bestudeerd.

Xi Jinping en de CCP-leiders van zijn generatie zijn geobsedeerd door de val van de Sovjet-Unie en andere communistische landen in Oost-Europa. Voor hen is het begrijpen van wat daar fout is gegaan letterlijk een kwestie van leven en dood, omdat hun probleem is te voorkomen dat de CCP hetzelfde lot van de communistische partijen in Oost-Europa deelt. Xi Jinping is van mening dat de kritiek op Stalin en de vrijheid die aan de onafhankelijke religie wordt overgelaten, een van de redenen is voor de val van het communisme in Rusland en zijn buurlanden. Om deze reden blijft Xi de godsdienst hard aanpakken en verwijst hij naar Stalin in zijn toespraken en geschriften.

Er is echter één punt waarop Xi gelooft dat Sovjet-Rusland eigenlijk een slechte invloed had op China. De republieken die de Sovjet-Unie vormden waren nooit volledig autonoom, of zo autonoom als de Sovjet-Grondwet voorschreef. Toch geloven sommige CCP-ideologen dat hun autonomie, beperkt als ze was, te veel was, en dat het voorbeeld van de Sovjet-Unie ten onrechte werd gevolgd door het communistische China toen het te veel rechten toekende aan de minzu. Dit is verenigbaar met Xi’s bewondering voor Stalin, aangezien het Sovjet “federalisme” kan worden voorgesteld als een vergissing van Lenin, of van de mensen om hem heen, en oorspronkelijk tegengesteld aan Stalin – een opvatting die overigens wordt gesteund door Vladimir Poetin in termen die opvallend veel lijken op die van de CCP-ideologen.

In China werd dit standpunt in 2011 bepleit door Hu Angang en Hu Lianhe van Tsinghua University’s Center for China Studies. Zij verbonden het “federalistische” systeem met de val van de Sovjet-Unie en creëerden de formule “etnisch beleid van de tweede generatie”. Terwijl Hu Angang al een zeer invloedrijke CCP intellectueel was lang voordat Xi Jinping de Secretaris-Generaal van de Partij werd, is het Xi geweest die het nieuwe etnische beleid van harte heeft overgenomen.

Op 14 september 2020 sprak You Quan, lid van het secretariaat van het Centraal Comité van de CCP en hoofd van de afdeling United Front Work van het Centraal Comité van de CCP, tijdens een conferentie over “etnische solidariteit” in Chengdu, Sichuan, waarin hij opriep tot “meer inspanningen om het gebruik van Mandarijnse en Chinese karakters uit te breiden”.

Dezelfde conferentie werd bijgewoond door Bater, die You Quan’s plaatsvervanger is bij de United Front Work Department en zelf een etnische Mongool. Bater is ook het hoofd van de Nationale Commissie voor Etnische Zaken van de CCP.

Bater schreef een diepgaande theoretische verontschuldiging voor de campagne die minzu dwong om het Chinees als hun hoofdtaal te adopteren, door Karl Marx te citeren dat wie de taal beheerst de gemeenschap beheerst, en zijn lezers eraan te herinneren dat het Romeinse Rijk, Engeland en Frankrijk historisch gezien hun hegemonie hebben gevestigd door hun taal op te leggen.

Massimo Introvigne (1955) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is oprichter en directeur van het Center for Studies on New Religions (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze stromingen bestuderen. Hij is lid van de redactie van het Interdisciplinair Tijdschrift voor Onderzoek naar Religie en van het bestuur van de Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij de “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Observatorium voor Religieuze Vrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om de problemen op het gebied van religieuze vrijheid op wereldwijde schaal te monitoren.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/xinjiang-tibet-mongolia-cultural-genocide-in-theory-and-practice/

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten, Politiek Tags: CCP, genocide, Mongolië, Poeting, Sovjet-Unie, Stalin, Tibet, Xi Jingpin

Lees ook:

  1. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  2. Hoe de CCP de rellen in Washington ziet: “Het einde van de V.S. is nabij.”
  3. Mongolië, de vergeten genocide: Deel II en slot
  4. CCP: Koreaanse strips mogen geen ‘separatisme’ of religie promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • India hekelt China’s hernoeming van plaatsen op zijn grondgebied als ‘ijdel en belachelijk’
    • ‘Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.