• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Transformatie van inspiratie

Transformatie van inspiratie

28 februari 2020 door Jules Prast

Wij zijn pas echt bevrijd wanneer we bevrijd zijn van het boeddhisme, wanneer we alle vlottenbouwerij achter ons hebben weten te laten.

Boeddhisme mag zich verheugen in veler belangstelling, maar ontpopt zich als zompig gedrocht wanneer het moet worden gereconfigureerd voor toepassing in een moderne, geseculariseerde wereld. De eigenlijke vraag is heel simpel: hoe komen we in vredesnaam van het boeddhisme af?

Temidden van alle doctrinaire rimram en marginaal samenscholen is er één waarheid tot het zien waarvan boeddhistische tunnelvisie bijna geen beoefenaar werkelijk in staat stelt: dat boeddha een door tijd en plaats bepaalde soortnaam is voor charismatisch, visionair zienerschap, dat zich niet laat beperken tot de tradities die volgelingen door de eeuwen heen telkens weer hebben geprobeerd erop te grondvesten.

Jezus zou bij zijn terugkeer op aarde niet weten wat hij meemaakte wanneer hij in een christelijke gemeente belandde en zijn gelovigen zouden niet in staat zijn hem te zien voor wie hij was. Hetzelfde geldt mutatis mutandis voor de Boeddha.

Wie aan deze erkenning toe is, zal openstaan voor de verreikende gevolgen ervan. Wij zijn pas echt bevrijd wanneer we bevrijd zijn van het boeddhisme, wanneer we alle vlottenbouwerij achter ons hebben weten te laten. Pas dan zijn wij in staat om klein te beginnen en één voor één, anderen bij te staan in hun bevrijding.

Er is geen tijdloze dharma die ons als de ster van Bethlehem de weg wijst naar het heil. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst; het tegendeel is eerder het geval. Het wiel moet steeds opnieuw worden uitgevonden, het zienerschap worden geherformuleerd in een doorbrekend inzicht dat actuele uitdagingen samenbundelt in een nieuw, groots perspectief.

Wie echt gegrepen wordt door de boeddhadharma kan de zaak geen groter dienst bewijzen dan boeddhisme af te zweren en op de golven van onzekerheid het soortgenootschap te belichamen waarvan boeddha’s, wie zij ook zijn geweest, slechts één genus vormen. Boeddhisme, ten diepste verstaan, vraagt om een innoveren dat zichzelf weginnoveert, dat zijn bijziende blindheid aflegt ten faveure van een andere belichaming in een bevrijde bewogenheid voor wat hier en nu aan de orde is.

Wie neemt de handschoen van ‘service before self’ op en wordt de eenvoudige veerman die mensen het water overzet terwijl hij (of zij) met hen een dromerige dialoog voert waarin alles wat door de kieren van het leven wegvalt ineens oplicht in een nieuwe samenhang?

Het voorbijgaan aan het voorbijgaan wordt door Hermann Hesse zo treffend gekenschetst in zijn roman Siddhartha, met in de hoofdrol een spirituele zoeker die tijdens zijn omzwervingen de Boeddha ontmoet en hem niet volgt; in plaats van volgeling wordt hij, in een transformatie van de inspiratie, uiteindelijk de hiervóór beschreven veerman.

Boeddha’s, groot en klein, klein ís groot en vice versa: wie de handschoen past, neme hem op.

Leestips: Hermann Hesse, Siddhartha (1922); Ton Lathouwers, Meer dan een mens kan doen (2011).

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Bevrijding, boeddhisme afzweren, Herman Hesse, Taigu, Ton Lathouwers

Lees ook:

  1. Genade
  2. Wat is bevrijding?
  3. Nieuwlichter en uitleggers: De dharma is niet modern of oud
  4. Het oprijzen van gedachten wordt de meditatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    28 februari 2020 om 15:36

    Bovenstaand artikel is dermate nihilistisch dat ik er afstand van neem. Mogelijk schreef Taigu dit omdat hij het inzicht heeft bereikt dat het boeddhisme zo geperverteerd is dat het complete en schadelijke onzin is. Dus rijp voor de mestvaalt van de geschiedenis.

    • G.J. Smeets zegt

      29 februari 2020 om 21:22

      “…rijp voor de mestvaalt van de geschiedenis”
      Maak van mestvaalt maar composthoop. Boeddhisme is cultureel afval, dat heeft het stukje hierboven goed samengevat. Hetzelfde geldt voor het Christendom. En binnenkort zakt ook de Islam in het Midden-Oosten door de knieën als niemand meer de olie uit die regio nodig heeft. Follow the money, dat is de sleutel voor elk -isme. Inclusief boeddhisme.

  2. Marianne Wijnhamer-de Sterke zegt

    28 februari 2020 om 22:16

    Vaker las ik jouw bespiegelingen, maar deze komt voor mij tot de kern. Ondersteund door precies 2 boeken waar ik altijd naar terugkeer. Uit Meer dan een mens kan doen bleef mij het meest de zin bij: Laat het niet stollen! En dat is wat m.i. bijna altijd gebeurd als een aantal, min of meer gelijkgestemden, zich verhouden tot een onderwerp. Dus inderdaad onderzoek, neem je verantwoording en ga je pad. In dank, Marianne

  3. Piet Nusteleijn zegt

    29 februari 2020 om 09:59

    Da Free John in “de knie van luisteren” op p.161:
    “Zij die geen inzicht hebben als werkelijkheid in het hart, denken alleen maar in het hoofd. Zij zijn in ballingschap. Zij zoeken. Dus bewandelen zij allerlei zintuigelijke en spirituele paden, de wegen van uitbuiting en afgescheidenheid. Maar inzicht en waarachtig onderzoek zijn werkelijkheid zelf en zij zoeken hun toevlucht tot geen enkel middel dat lijden met zich meebrengt. Inzicht is de onafgebroken handeling van bewustzijn, ook bij diegene die volmaakte kennis geniet. Hij blijft daarom onberoerd door wat zich voltrekt, maar zoekers als Narcissus trachten onkwetsbaar te worden. Hun worsteling is even eindeloos als zijn gelukzaligheid”.
    Taigu, ik moest nadenken over jouw oproep-tekst en wist niet te reageren. Toen las ik dit stukje tekst van Da Free John en dacht: “Ja..”.

  4. robq zegt

    29 februari 2020 om 10:15

    Dank u Taigu. Deze korte tekst vat de huidige realiteit zo mooi en vooral indrukwekkend samen. Onmogelijk iets op aan te merken voor me want het staat er allemaal in.

  5. Henk van Kalken zegt

    29 februari 2020 om 10:18

    Ja maar, vóór je het weet ontstaat er een veermannisme met een Grote Roerganger aan het hoofd. Of de veerman dat nou wil of niet.

  6. kees moerbeek zegt

    29 februari 2020 om 17:30

    ‘Wij zijn pas echt bevrijd wanneer we bevrijd zijn van het boeddhisme, wanneer we alle vlottenbouwerij achter ons hebben weten te laten.’

    Hou toch op! De Boeddha liet niet de boel, de boel. Het afzien van het bouwen van vlotten voor mensen die de metaforische overkant willen bereiken is niet zijn stiel.
    Tegen mensen die de ‘overkant’ willen bereiken zei hij niet dat zij er niets van begrepen hadden, want er valt niets te zoeken of te bereiken. Of dat hun stuurman niet Verlicht is en daarom gewantrouwd moet worden. Ook zei hij niet dat waar ze aanlanden per definitie een vergissing is, omdat er niets te zoeken of te vinden valt. Hij kwam met, voor wat het waard is, het Achtvoudige Pad.

    Laat je niet meesleuren door negativisme Taigu! Namu Guanshiyin pusa!

  7. Zeshin zegt

    1 maart 2020 om 10:57

    Als je nu eens het woordje ‘wij’ door ‘ik’ vervang dan klinkt het al een stuk beter.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.