• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Monniken uit de Sri Lankaanse Mahamevnawatraditie in Nederhorst den Berg

Monniken uit de Sri Lankaanse Mahamevnawatraditie in Nederhorst den Berg

14 maart 2019 door Arjan Schrier

Sinds vier jaar is in het voormalige Vietnamese klooster in Nederhorst den Berg de eerste Sri Lankaanse tempel van Nederland gevestigd. Op dit moment verblijven er 3 monniken. Bhante Ānandagosha thera (32) is 10 jaar monnik en de abt. Bhante is een van respect getuigende aanspreektitel, Ānandagosha betekent ‘vreugde brengen door te spreken’ en thera betekent ouderling, een monnik die 10 of meer jaar ingetreden is in de sangha.

Zijn collega monnik heet bhante Sudeva. Hij is een Noor die van Benedictijner monnik omgeschoold is naar de theravādatraditie. In het Sinhala, dat nauw verwant is aan het Pāli, wordt Sudeva uitgesproken als Sudeweh.

Bhante Ānandagosha

De monniken zijn allemaal ingetreden bij bhante Kiribathgoda Gnānānanda Thero (nu 60 jaar oud), die in 1999 zijn eerste onderricht gaf aan twee mensen in een boshut klooster. Inmiddels zijn er in Sri Lanka 50 aftakkingen van dit klooster, en daarbuiten nog eens 30 kloosters gegroeid. Zowel mannen als vrouwen kunnen intreden in de Mahamevnawa traditie. Mahamevnawa betekent ‘het grote wolken klooster’, net zoals de naam van het eerste klooster van de arahant Mahinda, een zoon van keizer Ashoka, die naar het eiland voer om de bewoners ervan in kennis te stellen van Boeddha’s leer. Zijn zus, de arahant Sanghamittā meerde wat later ook aan met een stek van de dezelfde Bodhiboom waaronder de bodhisattva ontwaakte. Beiden arahants kregen meerdere kloosters en vele volgelingen en worden vereerd als de grondleggers van het boeddhisme in Sri Lanka.

Het Mahamevnawa wil dit jaar meerder programma’s aanbieden. Ze zijn geschikt voor mensen die meer willen weten, of doen, met de leer van de Boeddha. Noteer alvast: op de volle maan dag van 18 mei Wesak viering; welkom v.a. 10:00 aanvang ca. 10.30 uur. Er is vertaling voor hen die het Sinhāla of Engels niet (voldoende) machtig (denken te) zijn. Meer informatie volgt in een latere editie van het BD.

Stekken van de Bodhiboom.

Mediteer en praat met een monnik.
Zaterdag 6 april 2019, door bhante Ānandagosha thera.
Bhante is Nederlands aan het leren, maar dit zal in het Engels zijn. Nederlandse vertaler is present.

10:00 welkom en inloop
10:30 Uiteenzetting over de Boeddha’s dhamma (de leer) door bhante Ānandagosha
11:00 lunch aanbieden aan de monniken, tijd om wat rond te lopen en ervaringen uit te wisselen
11:30 lichte broodlunch voor de deelnemers die we zoveel mogelijk in stilte nuttigen. Aansluitend afruimen en afwassen in stilte
12:15 zit- en loopmeditatie, begeleid door bhante
12:45 Gelegenheid om vragen te stellen en indrukken te delen
13:30 einde programma, hierna kan wie wil nog blijven mediteren
Graag aanmelden: 0294 785 076 of info@mahamevnawa.nl

De Boeddha gaf zijn wijsheid zonder daar iets voor terug te verlangen. Het programma is gratis. De lunch voor de monniken wordt bereid door een Sri Lankaans gezin. Ook de lichte lunch wordt om niet aangeboden. Iets meebrengen voor de lunches is goed kamma. Dat er een klooster is en monniken zijn is het gevolg van vrijgevigheid van zowel de monniken als de leken volgelingen.

Mahamevnawa boeddhistisch klooster, Middenweg 65, 1394 AD, Nederhorst Den Berg.
Arjan Schrier (1969) beoefent sinds begin deze eeuw het theravadaboeddhisme. Hij studeerde in het Boedhayana centrum in Oosterwolde bij Dhammaviranatha en is betrokken bij Sangha Metta. En was ook een aantal jaren begeleider bij Dhammadipa. Nu is hij medeoprichter en actief binnen de Buurtboeddhas in Amsterdam Westerpark. Arjan bezoekt graag kloosters en was gedurende een driekwart jaar ook zelf boeddhistisch monnik.

 

Categorie: Achtergronden, Arjan Schrier, Boeddhisme Tags: middenweg, Nederhorst den Berg, Sri Lankaanse Mahamevnawatraditie

Lees ook:

  1. Ontkennen om te kunnen groeien: Anatman
  2. Tonny Kurpershoek-Scherft – De goede leer
  3. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  4. Behoor tot niets, behoor tot alles

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Lp Sander Khemadhammo zegt

    16 maart 2019 om 13:04

    Ben er zelf ook geweest. Hele vriendelijke monniken, hele krachtige traditie.

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.