• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Frank Uyttebroeck – ‘Meer balans door de levende Boeddha’

Frank Uyttebroeck

Frank Uyttebroeck – ‘Meer balans door de levende Boeddha’

30 december 2012 door de redactie

Het magazine Onkruid belichtte in een serie over spirituele mannen de beweegredenen van Frank Uyttebroeck om de dhamma te volgen. Zo noemt hij zicht het liefst: volger van de dhamma. Een artikel van Eva van der Veen.

Frank Uyttebroeck (52) laat zich niet leiden door alle verschillende culturele interpretaties van de boeddhistische leer, maar leeft zo dicht mogelijk bij de levende Boeddha. Hij geeft bij zijn boeddhistische meditatiegroep ‘Tegen de stroom in’ meditatielessen, en daarnaast is hij werkzaam als persoonlijk raadgever en stervensbegeleider. Hij volgt een opleiding tot boeddhistisch leraar in Los Angeles en reist veel voor retraites en lezingen. Tot vijf jaar geleden was Frank werkzaam als musicus, nu leeft hij volgens een westerse benadering van de dhamma. Hij heeft hierdoor meer balans in zijn geest, hart en lichaam gevonden.

Hoe ben je op dit pad gekomen?

Frank: “In 1990 kwam ik in contact met het boeddhisme. Dat was een periode waarin ik me niet helemaal tof voelde. Ik was erg ontevreden over hoe alles liep, want gedurende de twee voorafgaande decennia had ik iedereen  van me af gestoten. Tot mijn dertigste was ik een professionele klootzak, een nare koude man. Twintig jaar op een kussen zitten heeft ervoor gezorgd dat ik nu minder naar en koud ben. Dat leidde er ook toe dat ik ook ging nadenken over waar ik als musicus mee bezig was. Ik kwam erachter dat ik nooit muzikant had willen zijn, en de afgelopen vijf jaar heb ik een omslag gemaakt. Mijn leven is nu veel meer gericht op werken en omgaan met mensen volgens de dhamma.”

Wat heeft deze weg je gebracht?

“Ik ga niet meer de ongelijke strijd aan met de onvermijdelijk pijnlijke aspecten van het leven; verlies, ziekte en dood, ik bied daar geen weerstand meer aan. Maar ik kan nu ook voor honderd procent genieten van de mooie, fijne, liefdevolle en lekkere dingen in het leven, zonder geschokt te zijn wanneer deze dingen ophouden. Wijsheid, vriendelijkheid, mededogen, plezier, gelijkmoedigheid, het zijn allemaal eigenschappen die ik door het beoefenen in mijzelf heb opgegraven. Maar altijd met mijn poten in de klei, dat dan weer wel.”

Wat maakt jou een spirituele man?

“Dat doen mensen die mij zo zien, dat doe ik niet. Ik doe wat ik doe, want wat is de definitie van een spirituele man? Het woord spiritueel is een soort uitvlucht, want je wilt bijvoorbeeld niet religieus zijn, maar toch iets doen met de transformatie van je geest: ‘laten we het dan maar spiritueel noemen’ wordt er dan gezegd. Als je naar het woord spiritueel kijkt, dan betekent *spiritus* geest in het Latijn. Alles wat ik doe gaat over voortdurend aandachtig zijn voor wat er zich in mijn geest, in mijn hart, in mijn lichaam en in mijn omgeving afspeelt. Daar probeer ik vervolgens zo vaardig mogelijk mee om te gaan. Op die manier zou je mij een spirituele man kunnen noemen, omdat ik altijd met mijn *spiritus* bezig ben. Maar dat is een heel andere manier van denken. Het vage ‘new age aspect’ van spiritueel zijn,  is mij niet bekend.”

Wat is je boodschap?

“Ik heb geen boodschap. Als mensen iets van mij willen weten, komen ze wel met vragen. Ik zeg dan wat mijn perspectief is, en ik geef zo goed mogelijk raad. Net zoals de Boeddha zeg ik altijd dat het  aan diegene zelf is om er iets mee te doen. Voor mij werkt het, maar iedereen moet het zelf onderzoeken. Ik probeer wel altijd via mijn woorden en daden te laten zien dat alle tools om gelukkig te worden in jezelf te vinden zijn. Alleen, soms hebben we die tools begraven onder allerlei ballast uit ons verleden en kunnen we er niet meer bij.”

Zit je in een mannenwereld?

“Bij boeddhistische leraren zie je vaak mannen, maar bij de leerlingen daarentegen, daar zie je heel veel vrouwen. Ik denk dat vrouwen meer open staan voor de intuïtievere aspecten van het leven. Ze laten zich niet zo makkelijk leiden door hun denkwereld, en staan daardoor makkelijker open voor deze weg.”

©Onkruid/Eva van der Veen (2012)

 

Categorie: Achtergronden Tags: Frank Uyttebroeck, Onkruid, tegen de stroom in

Lees ook:

  1. Steeds meer aanbod Vipassana in Rotterdam
  2. BUN-bestuurder Humphry Versloot: ‘Relatie tussen BUN en sangha’s moet meer inhoud krijgen.’
  3. Seksueel misbruik door boeddhistische leraren
  4. Pot en deksel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.