• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Architectuur centrum Metta Vihara in Hengstdijk trekt internationale aandacht

Architectuur centrum Metta Vihara in Hengstdijk trekt internationale aandacht

17 november 2012 door de redactie

Het in mei van dit jaar in het Zeeuwse Hengstdijk geopende en door de Amsterdamse architecten SLA ontworpen centrum Metta Vihara- van de organisatie Triratna Boeddhistische Beweging ,  mag zich ook qua architectuur verheugen in internationale aandacht. Het is door de vormgeving, materiaalkeuze en ligging een echte blikvanger. In de Britse vakpers werd aandacht aan het ontwerp besteed.

Metta Vihara Centrum 6De accommodatie heeft dertien tweepersoons slaapkamers, een meditatieruimte, bibliotheek en eetzaal. De vorm en gebruikte materialen zijn afgestemd op de landelijke omgeving. Omdat het centrum gefinancierd is met giften kregen architecten en bouwer de opdracht zoveel mogelijk ruimte te realiseren, tegen lage kosten. Het gebouw moest ook rust uitstralen en mooi zijn, passend bij de filosofie van een retraite.

‘Wat we wilden was een esthetiek die mooi, maar niet al te comfortabel was,’ zegt architect Peter van Assche.  “De reden dat mensen naar een meditatiecentrum gaan is niet voor de gezelligheid, het gaat veel dieper. Het gebouw moet dat weergeven. Dat het ontwerp ook goed is gevallen bij de plaatselijke bevolking geeft het gesprek tussen twee passerende fietsers weer. De nieuwe koeienstal ziet er goed uit, maar waarom heeft het zoveel vensters?

Metta Vihara, overkapping gangDe architect koos voor het centrum voor de interpretatie van het zogenaamde mansardedak, ook bekend als het Franse dak. Passend bij de woningen en boerderijen in de omgeving van het Zeeuwse land. De gevel en het dak zijn gemaakt van gegolfd staal, goedkoop, sterk en weerbestendig. Het nadeel van het gegolfde staal is dat het niet naadloos aansluit op de andere bouwmaterialen. Voor Metta Vihara is in dit verband gekozen voor een natuurlijke overgang. Red Cedar balken en witte houten raamkozijnen markeren de overgang van het ene stalen vel naar het volgende. De horizontale belijning van de balken geven het gebouw diepte. Drie verschillende kleuren staal zijn gebruikt om het gebouw een bijna niet te identificeren uitstraling te geven. Hoe groot is het eigenlijk? Heeft het vijf verdiepingen met een lift? Of drie, twee?

Dezelfde aanpak voor het gebruik van grondstoffen is ook gebruikt bij de keuze en aanbrengen van de Velux-vensters. Bij Metta Vihara zijn de vensters omlijst met wit gelakt hout. Als contrast met de koele zakelijkheid van staal zijn de korte zijden van het centrum en het terras bekleed met hout, afkomstig van de steigers die door de bouwers tijdens de bouw van het centrum zijn gebruikt.

Metta Vihara, meditatieruimte
Metta Vihara, meditatieruimte

Het interieur is gemaakt van goedkoop, ruw bouwmateriaal, op een kunstzinnige manier aangebracht. De muren zijn bekleed met een pleisterlaag, de vloeren van ruw beton, gepolijst, met uitzondering van de meditatieruimte waar de vloer met zwart bamboe is bekleed. Niet-dragende muren zijn gemaakt van MDF-platen en geverfd in transparante kleuren. In de meditatieruimte zijn openslaande deuren aangebracht, zodat een ‘openlucht meditatie’ mogelijk is. In gesloten toestand filteren de deuren het zonlicht.

Het gebouw is medio mei van dit jaar officieel geopend met gasten uit Frankrijk, Duitsland, Estland, het Verenigd Koninkrijk, Mexico, België en Nederland.

De Triratna Boeddhistische Beweging (voormalige Vrienden van de Westerse Boeddhisten Orde, VWBO) is in 1967 in Engeland opgericht door Sangharakshita (Dennis Lingwood) (www.sangharakshita.org).

Hij verbleef meer dan twintig jaar in India, waar hij intensief het boeddhisme heeft beoefend onder leiding van leraren uit diverse tradities. Daarnaast is hij bijzonder erudiet op de gebieden van de westerse filosofie, de vergelijkende godsdienstwetenschappen, kunst en literatuur. Een belangrijk kenmerk van zijn erfgoed is het onderzoeken van de aspecten van de westerse cultuur die behulpzaam kunnen zijn bij de beoefening van het boeddhisme in onze huidige samenleving

Sangharakshita (Dennis Lingwood)
Sangharakshita (Dennis Lingwood)

Sangharakshita had geen vooropgezet idee over een nieuwe boeddhistische beweging maar hij had wel de principes helder voor ogen. Hij wilde geen organisatie of club maar een Orde. Lid worden van de Orde wordt bepaald door het aangaan van een engagement, niet door intellectuele kennis van het boeddhisme of het betalen van een lidmaatschap. De Triratna Boeddhistische Orde is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde spirituele gemeenschap van ongeveer 1800 Ordeleden. Naast de Ordeleden zijn vele duizenden geëngageerde vrienden en belangstellenden actief in de beweging.

De Triratna Boeddhistische Beweging is de naam van de activiteiten, organisaties en boeddhistische centra die door de Ordeleden in het leven geroepen zijn om de Dharma, de leer van de Boeddha, te verspreiden.

In de Lage Landen heeft de Triratna Boeddhistische Beweging stadscentra in Amsterdam, Arnhem en Gent en meditatiegroepen in Groningen, Ameland en Brussel.

Beschrijving centrum in Archdaily

Beschrijving centrum in Dezeen

 

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Media Tags: aandacht buitenland, bouw, Hengstdijk, meditatiecentrum, Metta Vihara

Lees ook:

  1. Coronavirus – Metta Vihara in Hengstdijk sluit ook de deuren
  2. Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (2)
  3. Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.