Vandaag waarschuwt Wakker Dier klanten van Albert Heijn dat de kip in de ‘langloop’-bonus cynisch genoeg vaak alleen kort en kreupel heeft kunnen lopen. Met de waarschuwing wordt in zeven grote landelijke kranten prominent geadverteerd.
Albert Heijn is volgens Wakker Dier de grootste verkoper van plofkip in Nederland en stunt daar nog regelmatig mee. Dit keer heeft Albert Heijn een ‘langloopbonus’ op hele (plof)kip. “Albert Heijn probeert met kiloknallers van haar dure imago af te komen, maar laat de plofkip hiervoor de prijs betalen,” aldus Wakker Dier. Veel A-merken en enkele supermarkten hebben sinds de start van de plofkipcampagne van Wakker Dier al aangegeven te stoppen met de verkoop van plofkip. Sinds september is Jumbo gestopt met reclames met plofkip na een soortgelijke advertentie van Wakker Dier.
Albert Heijn
Albert Heijn, die volgens Wakker Dier in het verleden nog voorop liep met beter vlees, zakt steeds meer richting achterhoede. Ook in de eko-telling van Milieudefensie zakt Albert Heijn gestaag van plek een in 2005 naar momenteel plek vier.
Albert Heijn gaf bij de start van de plofkipcampagne dit voorjaar gelijk aan niet af te willen van de plofkip. In juni bleek zelfs dat Albert Heijn de meest geplofte plofkippen uit stallen voor een extra lage prijs verkocht als ‘grote kipfilet’. In juni, na onze derde actie, beloofde Albert Heijn ‘een structurele oplossing’ en ‘vervolgstappen’. Sindsdien is het volgens Wakker Dier stil vanuit Zaandam over de plofkip.
Wakker Dier blijft in ieder geval acties voeren tegen de plofkip bij Albert Heijn totdat ook zij een ambitieuze einddatum kunnen noemen waarop alle plofkip zal zijn vervangen door kip met minimaal één Beter Leven ster van de Dierenbescherming.
Kreupel
Meer dan de helft van alle plofkippen is op slachtleeftijd pijnlijk kreupel. Zij hebben een ‘gait score’ van 3 tot 5 op een schaal van 5. Een score van 3 of hoger wordt geassocieerd met pijn. De kreupelheid is het gevolg van de te snelle groei van de kippen. Hierdoor krijgen ze pijn aan hun gewrichten. Dit wordt versterkt doordat de kippen door het vele liggen in hun eigen ontlasting voetzweren ontwikkelen. Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen. Oud staatssecretaris Bleker sprak over “verminderde mobiliteit bij vleespluimvee als gevolg van te snelle groei ….. Ik zie deze ongewenste erfelijke gebreken als misstanden van de fokkerij.”
Wakker Dier voert sinds dit voorjaar campagne voor een beter leven voor de plofkip. Veel A-merken en supermarkten gaven sindsdien aan over te schakelen op kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. De omschakelaars zijn onder andere Unilever, Supermarkt Deen, supermarkt Coöp (grotendeels), Wagner Pizza, Struik, Olvarit, Domino’s en Johma.