Chef is het wel gewend dat mensen met een vergiet op het hoofd rond lopen. Zijn inmiddels overleden schoonmoeder deed dat bijvoorbeeld. Ze droeg een kunststof vergiet want ze zon kan goed branden in het binnenland van Nederland waar Chef toen met zijn gezin woonde en metaal geleid uitstekend. Moeder verstopte zich ook in de struiken in de tuin zodat Chef luidkeels moest roepen als hij het vergiet nodig had voor het wassen van de groente. Ze was niet krankjorum maar wilde het kleine kleinkind vermaken. En wat doe je dan? Juist, dan zet je een vergiet op je hoofd.
Je zou de schoonmoeder van Chef de grondlegger van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster kunnen noemen. De organisatie is dit jaar officieel als kerkgenootschap ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. De kerk houdt diensten in een gebedsruimte –de Maria kapel- in Nijmegen.
Er is natuurlijk niks mis met de verering van het spaghettimonster. Er zijn miljoenen mensen die een vader die ook de zoon is aanbidden zonder dat er enig fysiek bewijs is dat vader/zoon bestaan. Er zijn ook mensen die de Boeddha aanbidden als een god. Ze slaan op trommels en rinkelen met belletjes. Geloof is ook niet op bewijs gestoeld, dus dat is okay. De aanhangers van de Kerk van de Vliegend Spaghettimonster heten pastafarians. De Nederlandse poot van deze kerk is nieuw, maar bestaat in de VS al sinds 2005. Oprichter Bobby Henderson stoorde zich zo aan het godsdienstonderwijs dat hij in 2006 zelfs een spaghetti-evangelie publiceerde.
In The Gospel of the Flying Spaghetti Monster staat onder meer beschreven hoe de mens is ontstaan: een onzichtbaar spaghettimonster creëerde hem in een dronken bui.
Het vergiet is voor pastafarians een ‘religieus symbool’. En dus mag je om religieuze redenen met een vergiet op een officiële foto staan afgebeeld, net als dat met een keppeltje of een hoofddoek mag, vinden ze. Dirk Jan Dijkstra is de aartsbisschop van de Nederlandse tak van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster. Hij wil een identiteitskaart met een foto van een vergiet op zijn hoofd. De gemeente Emmen, waar de bisschop woont, weigert dat. De bisschop is daar tegen bij de rechtbank in beroep gegaan en hoopt binnen zes weken meer te weten.
‘Het vergiet is belangrijk, omdat het voor ons een manier is om onze god te eren en om te laten zien dat we trotse pastafarians zijn’, zegt Dijkstra. In landen als Oostenrijk en Tsjechië lukte het aanhangers wél om met een vergiet op een identiteitsbewijs te staan.
Chef heeft vanavond in de keuken van de Kloosterbunker een vergiet gepast. Een stalen, met twee handgrepen. Hij zag er uit als een trotse Viking.
Piet Nusteleijn zegt
Inderdaad. Een onbedwingbare drang om te reageren. Bij deze: Er zijn nog veel meer attributen en gedachten hierover. Ook deze kunnen opgewaardeerd worden en worden uitgebouwd tot religies. Een citaat: Het is zoiets als aan de oever van een rivier zitten en het water voorbij zien stromen. Je kunt aan dat water niets veranderen, je kunt evenmin de aard als de loop van dat water veranderen. Precies zo is de ordeloosheid in haar werking een deel van ons, terwijl ze tegelijkertijd ook langs ons heen stroomt. Je moet er dus naar kijken.
Dit citaat las ik vanmorgen. En daarna las ik over Sussokan, ook deze dag te lezen in het BD. Je krijgt er lucht van. Het lucht op.
Joop Ha Hoek zegt
Fijn dat je het BD leest, Piet. Ik wens je een lang en gelukkig leven.
Ujukarin zegt
Onder ons nerds is het Pastafarianisme vrij populair ja ;-) En het is gewoon een goed concept om in veel landen de relativiteit van vrijheden-toebedeeld-aan-religies te testen: als de volgers van die over water lopende Palestijn van 2000 jaar geleden recht zus-en-zo hebben wat andersdenkenden niet hebben, dan is er wat mis.
With folded palms,
zeshin zegt
Staat erg stoer zo’n vergiet, mag je die ook dragen als je zelf geen pastafaries bent?
Joop Ha Hoek zegt
Ik ben iedereen, iedereen is mij.
zeshin zegt
RAmen