• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen

11 juli 2016 door Joop Ha Hoek

Chef is het wel gewend dat mensen met een vergiet op het hoofd rond lopen. Zijn inmiddels overleden schoonmoeder deed dat bijvoorbeeld. Ze droeg een kunststof vergiet want ze zon kan goed branden in het binnenland van Nederland waar Chef toen met zijn gezin woonde en metaal geleid uitstekend. Moeder verstopte zich ook in de struiken in de tuin zodat Chef luidkeels moest roepen als hij het vergiet nodig had voor het wassen van de groente. Ze was niet krankjorum maar wilde het kleine kleinkind vermaken. En wat doe je dan? Juist, dan zet je een vergiet op je hoofd.

Je zou de schoonmoeder van Chef de grondlegger van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster kunnen noemen. De organisatie is dit jaar officieel als kerkgenootschap ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. De kerk houdt diensten in een gebedsruimte –de Maria kapel- in Nijmegen.

Er is natuurlijk niks mis met de verering van het spaghettimonster. Er zijn miljoenen mensen die een vader die ook de zoon is aanbidden zonder dat er enig fysiek bewijs is dat vader/zoon bestaan. Er zijn ook mensen die de Boeddha aanbidden als een god. Ze slaan op trommels en rinkelen met belletjes. Geloof is ook niet op bewijs gestoeld, dus dat is okay. De aanhangers van de Kerk van de Vliegend Spaghettimonster heten pastafarians. De Nederlandse poot van deze kerk is nieuw, maar bestaat in de VS al sinds 2005. Oprichter Bobby Henderson stoorde zich zo aan het godsdienstonderwijs dat hij in 2006 zelfs een spaghetti-evangelie publiceerde.

In The Gospel of the Flying Spaghetti Monster staat onder meer beschreven hoe de mens is ontstaan: een onzichtbaar spaghettimonster creëerde hem in een dronken bui.

Het vergiet is voor pastafarians een ‘religieus symbool’. En dus mag je om religieuze redenen met een vergiet op een officiële foto staan afgebeeld, net als dat met een keppeltje of een hoofddoek mag, vinden ze. Dirk Jan Dijkstra is de aartsbisschop van de Nederlandse tak van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster. Hij wil een identiteitskaart met een foto van een vergiet op zijn hoofd. De gemeente Emmen, waar de bisschop woont, weigert dat. De bisschop is daar tegen bij de rechtbank in beroep gegaan en hoopt binnen zes weken meer te weten.

‘Het vergiet is belangrijk, omdat het voor ons een manier is om onze god te eren en om te laten zien dat we trotse pastafarians zijn’, zegt Dijkstra. In landen als Oostenrijk en Tsjechië lukte het aanhangers wél om met een vergiet op een identiteitsbewijs te staan.

Chef heeft vanavond in de keuken van de Kloosterbunker een vergiet gepast. Een stalen, met twee handgrepen. Hij zag er uit als een trotse Viking.

 

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen Chef corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Joop Hoek Tags: kuudmurning, vergiet

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  4. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    12 juli 2016 om 10:45

    Inderdaad. Een onbedwingbare drang om te reageren. Bij deze: Er zijn nog veel meer attributen en gedachten hierover. Ook deze kunnen opgewaardeerd worden en worden uitgebouwd tot religies. Een citaat: Het is zoiets als aan de oever van een rivier zitten en het water voorbij zien stromen. Je kunt aan dat water niets veranderen, je kunt evenmin de aard als de loop van dat water veranderen. Precies zo is de ordeloosheid in haar werking een deel van ons, terwijl ze tegelijkertijd ook langs ons heen stroomt. Je moet er dus naar kijken.
    Dit citaat las ik vanmorgen. En daarna las ik over Sussokan, ook deze dag te lezen in het BD. Je krijgt er lucht van. Het lucht op.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    12 juli 2016 om 10:52

    Fijn dat je het BD leest, Piet. Ik wens je een lang en gelukkig leven.

  3. Ujukarin zegt

    12 juli 2016 om 12:06

    Onder ons nerds is het Pastafarianisme vrij populair ja ;-) En het is gewoon een goed concept om in veel landen de relativiteit van vrijheden-toebedeeld-aan-religies te testen: als de volgers van die over water lopende Palestijn van 2000 jaar geleden recht zus-en-zo hebben wat andersdenkenden niet hebben, dan is er wat mis.

    With folded palms,

  4. zeshin zegt

    12 juli 2016 om 16:34

    Staat erg stoer zo’n vergiet, mag je die ook dragen als je zelf geen pastafaries bent?

  5. Joop Ha Hoek zegt

    12 juli 2016 om 16:43

    Ik ben iedereen, iedereen is mij.

  6. zeshin zegt

    12 juli 2016 om 16:53

    RAmen

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 83 – hondenkind
    • De boeddhistische blik – dochters en vaders
    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens