Het blijft maar rondzingen, het aantal boeddhisten dat Nederland zou tellen. Volgens een min of meer officieel cijfer zijn het er rond de 190.000. Ik behoor daar in ieder geval niet bij, want ik ben geen boeddhist. Ik bestudeer en leef naar de leer van de Boeddha en laat me niet in een hokje duwen. Wie dat wil mag me wel een aanhanger van de Boeddha noemen.
Vandaag las ik op de site van Thailand.nl, in een berichtje van Cor Verhoef, dat er zo’n 480.000 boeddhisten in Nederland zouden zijn. Verhoef: ‘Onlangs vernam ik dat het boeddhisme de snelst groeiende religie in Nederland is. Volgens de cijfers van de Boeddhistische Unie Nederland telt Nederland zo’n 480.000 ‘boeddhisten waarvan de helft autochtoon is. Vierhonderdtachtigduizend! Dat zijn er nogal wat. Kennelijk heeft het boeddhisme in NL haar imago van geitenwollensokkendragers die hun tanden poetsen in de lotushouding afgeworpen.’
Verhoef vraagt zich af of de groei van het aantal boeddhisten in Nederland een goede zaak is. Hij beantwoordt die vraag in eerste instantie bevestigend. ‘Het boeddhisme is in de kern een uitstekende levensovertuiging: Boeddhisten vinden dat je niets of niemand het leven mag ontnemen, dat materialisme en begeerte tot ongeluk leidt en de gulden middenweg de beste weg is (…) Het meest aantrekkelijke aspect van het boeddhisme is dat het een levensovertuiging is die tolerantie hoog in het vaandel heeft staan.’
Verhoef vraagt zich af of Nederland, met dat groeiende aantal boeddhisten, op de goede weg is. Hij is daar somber over. Verhoef: ‘Wanneer je naar een land als Thailand kijkt, waar 95% van de bevolking boeddhistisch is, ben ik bang van niet. Thaise ouders geven hun kinderen bijnamen als “Volvo”, “Benz” en “Money”. De Thais zijn de grootste shopaholics van Azië, na de Hong Kong Chinezen en 85% van de ondervraagden in een recentelijke poll vond dat het belazeren van je zakenpartner een legitieme vorm van zakendoen is. Thailand is een lid van de steeds exclusiever wordende club van landen die de doodstraf hanteert en uitvoert, terwijl het boeddhisme de officiële staatsgodsdienst is. Er is een cultuur van aflaat ontstaan. Als je in de fout gaat, offer je geld en je zonden worden je vergeven.’
Dan misschien toch maar beter ons Tulpenboeddhisme. Het Boeddhistisch Dagblad start vandaag een serie waarin drs. Jacques de Boer beschrijft hoe het boeddhisme wortel kon schieten in Nederland.
Marty zegt
De levenswijsheid, de houding, de tolerantie, het achtvoudige pad. Ik omarm het, maar Boeddhisme een religie of godsdienst noemen, levert bij mij geheid een allergische reactie.
Joop Hoek zegt
Nog even geen pillen innemen, Marty. Er is een verschil tussen religie -wat ons bindt- en godsdienst.
Marty zegt
Haha, maar toch. Ik stoei daar zo vaak mee. Iedereen moet er uit halen wat hij of zij wil, natuurlijk.
Joop Hoek zegt
Wat maakt het uit, Marty, het gaat er toch om hoe wij persoonlijk zaken ervaren. Het zijn maar woorden en door mensen ingevoerde begrippen, toch.
Joop Romeijn zegt
We moeten niet alles geloven wat de mensen schrijven, heten kinderen in Thailand echt ‘benz’ of ‘volvo’? Misschien een enkeling, maar in Nederland zijn er ook rare ouders.
Het getal van 480.000 kan ik wel plaatsen, het is één van de vele getallen die in de loop der jaren door de BUN zijn genoemd. Als iemand het interessant vindt, wil ik de geschiedenis van dit getal wel opschrijven. Het heeft te maken met het onderzoek in opdracht van de BOS in 2009 waarvoor de BUN nu een boete moet betalen (kom journalisten, volg de besluitvorming van het Commissariaat voor de Media hierover).
Joop Romeijn
geitenwollensokkendrager