Afgelopen zaterdag is door de UNESCO-vereniging voor intercultureel en interreligieuze dialoog in het Spaanse Malaga aan lama Ole Nydahl en diens in 2007 overleden vrouw Hannah de prijs voor dialoog, co-existentie en vrede uitgereikt. De prijs werd toegekend voor hun bijdrage aan de vrijheid van meningsuiting, mededogen en de ontwikkeling van vrede en goedheid. Paus Franciscus I werd ook met een onderscheiding geëerd. Lama Ole Nydahl is de oprichter van groepen en centra van het Diamantweg-boeddhisme in Nederland.
Tijdens de ceremonie in het Palacio de Congresos benadrukte voorzitter Lorenzo Rodriguez de la Peña de unieke rol van Ole-Nydahl en zijn overleden vrouw Hannah in de bevordering van universele waarden en de menselijke vrijheden en hun steun aan innerlijke vrede en welvaart.
De prijs zal voortaan jaarlijks worden toegekend met als doel het versterken van uitwisseling tussen individuen, groepen en instellingen, om tot individuele en sociale vrede te komen. Deze moeten bijdragen tot het behoud van culturele en religieuze waarden, gebaseerd op tolerantie en vrijheid.
De ‘Asociación para la UNESCO promoción del Diálogo interculturele e interreligioso nl Málaga” werd opgericht in 2006 en is een van de verenigingen van UNESCO in Spanje. De leden zijn vertegenwoordigers van alle grote wereldgodsdiensten en verschillende culturele organisaties.
Lama Ole Nydahl (1941) is in Denemarken geboren en één van de weinige westerlingen die volledig gekwalificeerd is als meditatieleraar in de boeddhistische traditie van de Karma Kagyu linie. Na drie jaar van intensieve meditatie en studie begon Ole in 1972, op verzoek van de 16e Gyalwa Karmapa, boeddhistisch onderricht te geven in het Westen. Sindsdien reist hij als gevolmachtigd lama onophoudelijk de wereld rond om de transmissie van de linie over te dragen. Bijna elke dag geeft hij in een andere stad les. Met zijn diepe kennis en dynamische aanpak inspireert hij duizenden mensen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland, Rusland en Azië.
De charismatische lama combineert een moderne aanpak met klassieke wijsheid. Hij geeft op een heldere en voor iedereen toegankelijke manier les. In zijn lessen benadrukt hij dat spiritualiteit in de praktijk toepasbaar moet zijn en stimuleert hij zelfstandigheid.
Zijn activiteit is belangrijk voor de overdracht van het boeddhisme naar het Westen; hij heeft tot nu toe wereldwijd meer dan 650 Diamantwegcentra opgericht. Zijn vrouw Hannah reisde een groot deel van de tijd met hem mee, maar besteedde daarnaast ook veel tijd aan vertaalwerkzaamheden voor de hoogste Rinpoche’s van de Karma Kagyu linie.
In 1968 ontmoetten Ole en Hannah Nydahl in Nepal hun eerste boeddhistische leraar, Lopön Tsechu Rinpoche. Hij moedigde hen aan om de 16e Gyalwa Karmapa te ontmoeten. Karmapa had een diepgaande invloed op hun leven. Hannah en Ole Nydahl werden zijn eerste Westerse leerlingen. Hij herkende Ole als een beschermer van de Karma Kagyu linie. Tussen 1969 en 1972 studeerden Ole en Hannah onder directe leiding van de 16e Karmapa. Ze ontvingen vele essentiële inwijdingen en transmissies, zowel van Karmapa als van andere grote meditatiemeesters.
Het Diamantweg-boeddhisme van de Karma Kagyu linie behoort tot één van de vier belangrijkste scholen van het Tibetaans boeddhisme. De meditatiemethoden die worden gebruikt binnen het Diamantweg-boeddhisme zijn allemaal traditioneel maar worden aangeboden op een moderne, westerse wijze, die voor iedereen toegankelijk is.
De Karma Kagyu linie is een linie van directe mondelinge overdracht van leraar op leerling, waarin de focus met name op meditatie ligt. Door interactie met een gekwalificeerde leraar kan dit leiden tot de volledige en directe ervaring van de aard van de geest. In het Diamantweg-boeddhisme wordt de geest in essentie begrepen als grenzeloos, zoals de ruimte: open, onbevreesd, en vreugdevol. Het Diamantweg-boeddhisme gebruikt authentiek Karma Kagyu-onderricht en vertaalt dit in westerse talen, waardoor veel meer mensen toegang krijgen tot de waardevolle instructies over het werken met de geest, zonder onnodige culturele bagage.
Eelco zegt
Over de relatie leraar-leerling gesproken…
Macho Buddhism: Gender and Sexualities in the Diamond Way BURKHARD SCHERER (Religion and Gender, vol. 1, no. 1 (2011), 85-103).
Sexual Ethics in the Diamond Way The Diamond Way is clearly ‘sex-positive’: Nydahl propagates a selfproclaimed ‘non-neurotic approach’ to sexuality: while celibacy pertains to monks, it is not for a lay person like himself. Nydahl was happily married to his wife Hannah until her death in 2007. Nydahl was also openly promiscuous, sleeping with many female students during his earlier teaching tours in the 1970s and 1980s. In 1990 he committed himself to a steady second intimate partner, Caty Hartung, a relation which lasted for fourteen years. Nydahl is propagating healthy and joyful (hetero-)sexuality and an unabashed hetero-machismo. Traditional Indian and Tibetan lay Buddhist sexual ethics regarding promiscuity is ambiguous and heterosexist, privileging the male lay person and providing ample loopholes. In this context, Nydahl’s promiscuity is not completely modernist. Nydahl states publicly that he has a strong personal libido and sees sexual activity as an important part of a full, mentally healthy life. He also frames this joyfully lived (hetero-)sexuality and his frequent sexual innuendos and jokes as part of his missionary work: by his rationale, this keeps neurotic and difficult people away from his centres.
(Einde fragment)
Borisboyo zegt
Nobelprijs voor mededogen en vrede, hmmmm, kijken wat zijn vrouwelijke pupillen daarvan vinden…….
Willem zegt
Als leerling van Lama Ole Nydahl, vind ik het jammer om deze reacties te lezen op basis van een aanname. Dit doet het jarenlange harde werk van Hannah en Ole ook geen eer aan.
UNESCO heeft besloten om de prijs toe te kennen aan deze onuitputtelijke kracht, die ik zonder één keer twijfelen continu heb zien inzetten voor anderen. Een welverdiende prijs!
Vriendelijke groet,
Een trotse leerling van Lama Ole Nydahl
Kaarin zegt
Beste Willem, Misschien kan het naast elkaar bestaan. Zou dan kunnen? Of is de bewondering daarvoor te groot?
Is zoveel trots en bewondering verstandig? Of een signaal.
Borisboyo zegt
Hoi Willem, ongetwijfeld zal Lama Ole Nydahl heel goed werk verrichten en zal die zijn prijs verdienen. Helaas is op dit moment het misbruik door boeddhistische leraren veel in het nieuws. Er komt ook steeds meer boven water. Dus men is extra alert!! Ik weet niet of bovenstaande alleen een aanname is, hij geeft het zelf toe. Ik heb mijn twijfels, maar ik ken hem verder niet.
Anne zegt
Ik vraag me af wat iemand die roept neurotische en problematische mensen uit zijn centers te willen houden bijdraagt aan de wereld. Dat klinkt mij niet naar het bevorderen van universele waarde en menselijke vrijheden. Voor mij is dat meer een teken van het willen starten van een privé club met alleen het soort mensen dat je welgevallig is.
Helen zegt
Anne, dit moet je volgens mij niet letterlijk nemen maar in de context bekijken. Hij is zoals hij is en daardoor zullen bepaalde mensen zich niet bij hem willen aansluiten. Sowieso kun je beter niet op grond van een stukje tekst een (ver)oordeel vellen
Anne zegt
Stellen dat iets niet letterlijk moet zijn als de consequenties van woorden niet welgevallig zijn is niet echt mijn ding.
Willem zegt
Uiteindelijk creëer je je eigen waarheid. Ik heb in de 7 jaar dat ik leerling ben van Lama Ole geen enkel vermoeden gehad van misbruik. Daarentegen zie ik wel hoe hij met enorme compassie en zonder eigenbelang zich inzet voor anderen.Ik heb maanden meegereisd en dagelijks gezien op wat voor manier hij met mensen omgaat. Ik neem mijn rol als leerling heel serieus, en geloof me, ik heb ‘m gecheckt.
Anne zegt
Er staat in het stukje tekst dat hij met vrouwelijke leerlingen sliep maar nergens dat er ook aantijgingen zijn dat daar sprake is geweest van machtsmisbruik of erger. Het is niet uit te sluiten dat de dames geheel vrijwillig meededen.
Ik vind de opmerking aan het einde over het buiten houden van neurotische en moeilijke mensen veel opvallender.
Stefanie zegt
Met Lama Ole is het what you see is what you get , hij is een open boek zonder verborgen agenda, dat kan hem kwetsbaar maken, maar op mij komt het juist betrouwbaar over. Ik heb geen behoefte om me te verdiepen in zijn romantische avonturen, maar als ik op dat gebied advies wil hebben weet ik bij wie ik moet wezen.
Kaarin zegt
Dat van dat open boek en geen verborgen agenda is echt een aanname van je. Misschien wel een domme.
Willem zegt
En zo doen we allemaal aannames. Laten we elkaars ervaringen niet ter discussie stellen. Dat wordt welles nietes. De enige zekerheid die we hebben is dat we dood gaan. Verschillende scholen, voor verschillende mensen; ik ben praktiserende en mijn Lama motiveert me om dit pad te bewandelen.
Henk Molenaar zegt
In de Bhutaanse samenleving is het openlijk geaccepteerd dat de vrouwen promiscue zijn. We blijven in het calvinistische Nederland soms nog te vaak steken in onze eigen concepten.
Stefanie zegt
Het is inderdaad een aanname, en ik sluit me bij Willem aan, we doen het allemaal …. aannemen, maar laat ik het dan zo zeggen op mij komt de leraar zo over en dat is belangrijk om vertrouwen te hebben en zo ook zijn lessen te kunnen volgen.
We kunnen spijkers blijven zoeken op laag water, maar we kunnen ook blij zijn voor elkaar, ik kies het laatste.
Eelco zegt
Ik heb deze week een reactie gegeven op het artikel over het toekennen van een UNESCO-prijs aan Lama Ole Nydahl en Hannah Nydahl (overleden in 2007). Die reactie was – terugkijkend – tekort door de bocht en daarmee niet zorgvuldig. Ik wil dat bij deze proberen recht te zetten.
De toegekende prijs is een erkenning voor het vele werk dat zijn vrouw en hij hebben verricht voor hun bijdrage aan de vrijheid van meningsuiting, mededogen en de ontwikkeling van vrede en goedheid. Ik ben ervan overtuigd dat Nydahl en zijn vrouw veel goed werk hebben verricht. ‘Willem’, die op mijn reactie reageerde, beaamt dat op basis van eigen ervaring.
Ik heb geen vanzelfsprekende verbinding met een van de boeddhistische tradities. Jaren geleden heb ik een aantal sangha’s bezocht om te onderzoeken of er een sangha zou zijn waar ik m’n toevlucht toe zou kunnen nemen. Ook las ik over de tradities en sprak met betrokkenen. Zo ook een sangha van de Diamantweg. Wat mij opviel waren de stellige uitspraken van de leider en het (kennelijk op Tibetaanse leest geschoeid) conservatisme dat daarin besloten lag. Het tweede dat mij opviel was de enorme devotie van volgelingen die (de alwetende) Nydahl zelfs meer dan eens occulte krachten toedichtten. Nydahl zet zich af tegen homoseksualiteit, veroordeelt de Islam en baseert zijn visie op verschillen tussen man en vrouw op archaïsche beelden. Nydahl is er niet onduidelijk over waar hij staat en het verbaast mij dat volgelingen zijn woorden afdoen als die van ‘flapuit’ en reflecties op zijn woorden als ‘aannames’ of ‘spijkers op laag water’. Voor mijn gevoel doen zij daarmee hun eigen leider en zijn overtuigingen tekort. Om geen misverstand te laten bestaan over de overtuigingen van Nydahl heb ik hieronder een aantal doorverwijzingen naar interviews en boeken van Nydahl op een rijtje gezet.
De persoon Nydahl is voor mij net zo onbelangrijk als ikzelf. Ik heb niet de minste behoefte om hem zwart af te schilderen, ter verantwoording te roepen of wat dan ook. Ik zou ook niet weten met welk ‘recht’ ik dat zou kunnen, want ik weet uit de eerste hand – en ik zeg dit oprecht – dat ikzelf met elke ademhaling afdwaal van het achtvoudig pad. (Dus als iemand nog ’s roept ‘Wil de echte Boeddhist opstaan?’, dan blijf ik zitten.)
Maar ik mag niet zwijgen als mensen gekwetst worden. Ik heb dat geleerd van mijn ouders. Voor mij is dat metta. Lama Ole Nydahl is in het Westen spiritueel leider van Het Diamantweg-boeddhisme van de Karma Kagyu linie, die – naar eigen zeggen – tot één van de vier belangrijkste scholen van het Tibetaans boeddhisme behoort. Zijn woorden worden door veel mensen gehoord. Ze inspireren maar ze kwetsen ook. Beide is waar. Niemand zou in mijn ogen moeten willen dat één van die twee waarheden (of welke waarheid dan ook) wordt verzwegen. Laten we ons niet verstoppen voor elkaar. Laten we delen en leren van elkaars woorden, gedachten,.. Nydahl ‘s woorden inspireren mij om opnieuw zorgvuldig te onderzoeken hoe ik nu eigenlijk sta tegenover homoseksualiteit, tegenover de Islam, tegenover vrouwen. Maar zijn woorden doen ook zeer. Want ik ben zelf homoseksueel, Islamiet en vrouw.
Over homosexualiteit:
http://www.lama-ole-nydahl.de/fragen/?p=163:
Okay, ich muss schon zugeben, dass ich zweimal hingucke, wenn ein paar Herren sich küssen oder Händchen halten usw. Da bin ich halt ein bisschen altmodisch.
… bei einigen Vereinigungspraktiken auf Diamantwegsebene, wo es um Verschmelzung von Energien im männlichen und weiblichen Körper geht, gibt es wohl keine homosexuelle Praxis.
‘Man empfiehlt sie (homoseksualiteit) nicht im Buddhismus. Sie scheinen mehr Leid, Krankheit und Störgefühle auszulösen als normale Verbindungen.’ In M. Zemlicka, ‘Ein Interview mitLama Ole Nydahl’ in Buddhismus Heute 32 (2001), 14-23, 20.
Over vrouwen:
http://www.buddhismus-heute.de/archive.issue__42.position__4.de.html
Dit is een interview met Nydahl over vrouwen, waarin hij onder anderen uitlegt waarom vrouwen zoveel aandacht aan het uiterlijk geven en zo vaak ‘nee’ zeggen als ze ‘ja‘ bedoelen.
Over de Islam:
http://www.wweek.com/portland/blog-5866-lama_ole_nydahl_controversial_unconventional_lama_.html
Islam, I warn against. I know the Koran, I know the life story of Mohammad and I think we cannot use that in our society today.
People like the Sufis and Bahá’ís are different, right. They are usually being killed as soon as the mainline Muslims come in, they start killing the other guys. They want you to believe just because it’s said, and you should not have any proof.
We have about 600 centres now, worldwide. Nothing in Africa because…well, they’re probably not in an abstract mindset right now.
Algemeen:
http://www.academia.edu/1470188/_Macho_Buddhism_Gender_and_Sexualities_in_the_Diamond_Way_in_Religion_and_Gender_1_2011_pp._85-103
Verder twee boeken (er zijn er meer):
Boeddha en de Liefde van Lama Ole Nydahl
Hoe de dingen zijn van Lama Ole Nydahl.
Willem zegt
Lama Ole Nydahl over:
Vrijheid (innerlijk en uiterlijk)
http://m.youtube.com/watch?v=2Y9fwIl1jCM
Homoseksualiteit:
Hij heeft leerlingen die homoseksueel zijn. Ook sommige leraren in onze school zijn homoseksueel.
Liefde en relaties:
http://m.youtube.com/watch?v=QpFyu5s1fBg
Make up your mind :)