• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » STERKE VERHALEN – Filmsamenvattinkjes als spiegel

STERKE VERHALEN – Filmsamenvattinkjes als spiegel

6 maart 2015 door André Droogers

Al jaren lees ik dagelijks de korte filmrecensies die in TV-gids of krant staan. De plot wordt samengevat, maar de afloop wordt nooit vermeld. ‘Ga zelf maar kijken’, is de boodschap. Waarom ben ik verslaafd aan deze lectuur? Heb ik niets beters te doen?

Ik kan vier redenen bedenken.

1.Allereerst hebben de samenvattinkjes een geheel eigen literaire stijl. Het zijn onaffe super ultrakorte verhalen (SUKs), korter dan A.L. Snijders of Lydia Davis ze weet te schrijven. In honderd woorden krijg ik een indruk van een verhaallijn. Omdat de clou niet wordt weggegeven, ga ik zelf zitten bedenken hoe het afloopt.

2.Ik lees die tekstjes door mijn antropologenbril. Ik krijg een portret voorgeschoteld van een bepaalde cultuur of samenleving. Vergelijk ik SUKs over Franse films met die over Hollywood-films, dan zie ik meteen het verschil. Het meest interessant vind ik films die over cultuurverschillen gaan. Ik kijk ook altijd of religie een rol speelt in een film.

3.De SUKs bieden een merkwaardige mengeling van fictie en werkelijkheid. De scenarioschrijvers bedenken scenes die in de film moeten ogen als echt. Je ziet de verbeelding aan het werk. Soms staat er in de SUK bij dat de film gebaseerd is op een ware gebeurtenis. Maar ook al is alles puur fictie, de plot moet iets waarschijnlijks hebben. Zelfs overduidelijke fictie, Science-Fiction-films voorop, moeten we als werkelijkheid kunnen ervaren – minstens zolang de film duurt.

4.Tenslotte boeit me dat de scenarioschrijvers vaak met macht spelen. Voor een lekker dramatische plot heb je machtsconflicten nodig. De manier waarop mensen proberen elkaars gedrag te beïnvloeden – want dat is macht – biedt een goudmijn aan scenes. De betere dramafilms draaien om een machtsstrijd. Een geliefd sub-thema is de strijd tussen goed en kwaad, zoals in Westerns. Vooral als de slechterik tot het laatst toe lijkt te winnen, leeft de toeschouwer mee.

Vier redenen dus voor mijn verslaving: Het SUK-format, de culturele setting, de spanning tussen echt en fictie, en de dramatische rol van macht. Maar dan nog blijft de vraag waarom die stukjes mij zo aanspreken.

Ik vermoed dat de SUK ergens anders voor staat. Ik betrap me er namelijk op dat ik mijn eigen leven zit te spiegelen aan de plots van de besproken films. En dat doet deze idioot dus op dagelijkse basis! SUKs bieden kennelijk een heilzame zelftherapie. In de SUK-spiegel herken ik vaak mijn eigen thema’s, hoewel ik ook regelmatig denk: Hoe verzinnen ze het? In beide gevallen gaat het om sterke verhalen.

Al spiegelend ben ik primair uit op herkenning. Mijn testvraag is: Wat schiet ik op met deze film? Of eigenlijk: wat win ik met deze SUK? Want ik word zelden verleid tot kijken. Voor mijn doel is de SUK beter dan de film. Dat scheelt ook nog een hoop tijd.

Maar wát schiet ik er dan mee op? Dat spiegelen heeft iets dubbels. Enerzijds maakt de SUK-spiegel me ervan bewust dat mijn levensverhaal uniek is. Ik ben mijn eigen film nog niet tegengekomen. Anderzijds zie ik dat mijn leven aan elkaar hangt van stereotiepe scenes. De confronterende vraag is vervolgens hoe afwijkend dan wel aangepast ik wil zijn.

SUKs nodigen mij uit om de film van mijn levensverhaal te regisseren, als verbeelding van mijzelf, van anderen om mij heen, van mijn wereld, van wat mij bezig houdt. Ik werk levenslang aan mijn eigen script. SUKs stimuleren mijn zelfbewustzijn, inbegrepen de machtspatronen en stereotypen van mijn voorkeur. Ze zetten me langs een schaal van één tot vijf sterren. Ik merk dat het aantal sterren dat ik mijzelf geef wisselt per scene.

Zo speel ik met SUKs, en SUKs spelen met mij. Een mens verbeeldt zich heel wat.

Categorie: Columns, Media Tags: spiegel, sterke verhalen, SUK's, tv-gids

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de driehonderdenvijfenveertigste dag – rare mees
  2. De apenval
  3. Het jaar 2020 – dag 29 – crazy birds
  4. De spiegel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.