Uit een analyse van Wakker Dier naar 1407 kerstaanbiedingen van de grote supermarkten blijkt dat het vlees in de kerstfolder dieronvriendelijker is dan het vlees in een gewone week. Van de 306 vleesproducten die speciaal voor het kerstdiner zijn bedoeld, blijkt slechts 8% een welzijnskeurmerk te hebben. Daarmee is het kerstassortiment dieronvriendelijker dan het normale assortiment in het vleesschap. In een normale week heeft ongeveer een op de vier vleesproducten (28%) een welzijnskeurmerk. Plofkip en industrievarken, maar ook kooikonijn, staleend en plofkalkoen voeren de boventoon in de kerstfolder. Dat is opmerkelijk omdat trendwatchers aangeven dat consumenten deze kerst juist kiezen voor biologische gerechten met minder vlees.
Van de 306 vleesproducten zijn er slechts vier kerstaanbiedingen met biologisch vlees. Zeven aanbiedingen zijn specifiek vegetarisch. Met kretologie als ‘Deluxe’, ‘Heerlyckheden’ en ‘Delicieux’ op het etiket suggereren supermarkten de beste kwaliteit, maar onder zo’n sticker zit juist vaker dan normaal plofkip en industrievarken verstopt. Het is meestal niet meer dan plofkip in flauwekulsaus. Dieptepunten zijn de kikkerbillen en het krokodillenvlees bij Emté en piepkuiken en XXL (plof)kalkoen bij Albert Heijn. Positief is dat de meeste supermarkten één of meerdere gourmetaanbiedingen hebben met vleesvervangers.
Onderzoeksopzet
Wakker Dier onderzocht de speciale kerstfolders en weekfolders in de weken 50 en 51 voor kerst van de acht grootste supermarkten. Hierin werden 1407 producten in de categorie vlees, vis, vega en zuivel beoordeeld op diervriendelijkheid. De 306 vleesproducten die specifiek voor het kerstdiner zijn bedoeld, werden nader geanalyseerd.
Onderzoeksuitkomsten
Van de aangeboden 31 kerstproducten met kip hadden er slechts twee een Beter Leven ster en was er één biologisch. Tien procent bevatte geen plofkip maar had een welzijnskeurmerk als Beter Leven of biologisch. Van de 105 producten met varkensvlees hadden er slechts negen (9%) een Beter Leven ster. Ter vergelijking: in een normale week heeft ongeveer 28% van alle vlees in het schap een dierenwelzijnskeurmerk. Dat is opmerkelijk omdat juist bij kerstproducten de nadruk ligt op luxe, genieten en kwaliteit.
Dat de kwaliteit van vlees met luxe kerststicker minder is dan normaal, valt Wakker Dier erg tegen: “Consumenten zoeken dit jaar volgens trendwatchers vooral naar biologisch, kleinere porties, en meer groenten, terwijl supermarkten hun klanten afschepen met een plofkip waarop een feestelijke kerststicker is geplakt.”
Rariteiten
Opmerkelijk zijn de aanbiedingen van kikkerbillen en krokodil bij Emté. De kikkerbillen werden begin december schielijk uit het assortiment gehaald na een Facebookactie van Wakker Dier. Voor kikkerbillen worden de poten van de kikkers gewoonlijk zonder verdoving van de kikker gesneden, een zeer pijnlijk proces. Albert Heijn heeft piepkuiken en XXL kalkoen. Piepkuikens zijn meestal plofkippen die nóg jonger worden geslacht dan gewoonlijk. Doorgaans zijn ze nog geen vier weken oud. Gangbare kalkoenen groeien zo snel dat ze evenals de plofkip grote problemen krijgen met hun gezondheid. Zo zijn veel (plof)kalkoenen kreupel.
Alle supermarkten hebben gourmetproducten waarvan de meesten ook vleesvervangers aanbieden. In de categorie ‘wild’ zijn 47 aanbiedingen en daarvan komt het meeste vlees uit stallen. Eend (15x), hert (10x), konijn (10x), haas (5x) zijn de vaakst aangeboden wildsoorten. Eenden zijn gewoonlijk ‘tam’ en worden gehouden in grote stallen met duizenden bij elkaar. Ze zien hun hele leven geen zwemwater. Herten leven vaak in stallen met een weide. Konijnen komen ook vrijwel altijd uit stallen waarin ze in krappe kooien leven. Hazen komen meestal wel uit het wild.
Bron Wakker Dier