• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Je kent alleen wat je ziet, meer niet.’

Observatie door Ferry

‘Je kent alleen wat je ziet, meer niet.’

8 augustus 2016 door Ferry van Haastert

Laatst sprak ik een echte stedeling die, omdat hij toevallig in Amsterdam geboren is, zijn hele leven alleen nog maar in de stad had gewoond en alleen het stadse leven kende. Misschien had hij nog net een middag in een stampvol Vondelpark of Oosterpark doorgebracht. Na een tripje naar de open natuur op de Veluwe kwam ik het Centraal Station uitgelopen. De stedeling sprak me aan en zei: ‘Hey, waar kom jij zo vandaan?’

‘Oh’, zei ik, ‘Ik ben net in de natuur geweest.’

‘De natuur?’ riep de Amsterdammer. ‘Wat bedoel je daarmee? Er is geen natuur, zoiets heb ik nog nooit gezien. De natuur is niets.’

‘Nou’, zei ik vriendelijk, ‘Als je dat wil denken, dan mag dat uiteraard; niemand kan je daarvan weerhouden. Maar ik ben er hoe dan ook geweest.’

‘Och kom’, zei de stedeling. ‘Zeg eens wat zinnigs. Hoe ziet die natuur eruit, zijn er duizenden mensen die er wonen en werken?

‘Nee’, zei ik, ‘er zijn niet duizenden mensen die er wonen en werken.’

Daarop vroeg de stedeling: ‘Rijden er dan auto’s, bussen en trams doorheen?’

‘Nee’, zei ik, ‘er rijden geen auto’s, bussen en trams doorheen.’

‘Staan er grote stenen gebouwen?’

‘Nee, er staan geen grote stenen gebouwen.’

‘Kan ik er naar een theater om een optreden te zien en naar een bioscoop om een film te kijken?’

‘Nee, er zijn geen theaters om een optreden te zien en geen bioscopen om een film te kijken.’

‘Kun je er dan naar een restaurant of winkel gaan en geld ruilen voor eten of andere spullen’, zei de stedeling ongeduldig.

‘Nee, zover ik het heb gezien zijn er geen restaurants en winkels waar je geld kunt ruilen voor eten of andere spullen’, antwoordde ik naar eer en geweten.

‘Ha, zie je wel’, zei de stedeling triomfantelijk. ‘Zei ik niet dat die natuur van jou niets is? Ik heb je net gevraagd, en jij hebt geantwoord, dat er niet duizenden mensen wonen en werken, dat er geen auto’s, bussen en trams doorheen rijden, dat er geen grote stenen gebouwen, theaters, bioscopen, restaurants en winkels zijn. En als al deze dingen er niet zijn, dan kan het toch alleen maar niets zijn?’

‘Okay, okay’, zei ik, ‘Als jij vastbesloten bent om te denken dat de natuur niets is, dan moet je dat maar blijven denken. Maar iedereen die weet wat de stad is en wat de open natuur is, zou zeggen dat je een onnozele stedeling bent’, waarna ik hem een fijne dag wenste en verder liep.

Het moraal van dit verhaal? Je kent alleen wat je kent, meer niet. En het gaat nooit helemaal lukken om aan iemand die alleen de stad kent uit te leggen wat de open natuur is. En het gaat die stedeling nooit helemaal lukken om te begrijpen hoe de open natuur is, zolang hij uitsluitend door de stad dwaalt. De enige optie is dat de stedeling zelf naar de natuur gaat, om het zelf te ervaren. Als hij dat had gewild, had ik hem wel de weg kunnen wijzen. Dan is het bijzonder handig als hij mijn aanwijzingen vertrouwt, anders twijfelt hij bij elke splitsing of hij links of rechts zal gaan. En dat maakt de reis alleen maar langduriger en vol omwegen. Maar mocht hij onderweg om wat voor reden dan ook toch verdwalen, dan hoop ik dat hij in ieder geval van zijn omgeving geniet. Fijne dag nog!

© Copyright (kuch kuch) Boeddhistische Omroep Stichting / Ferry van Haastert

Deze uit dertien afleveringen bestaande serie columns werd in de zomer van 2012 in het Boeddhistisch Dagblad geplaatst. Wat mooi is heeft waarde, daarom in deze zomer een herpublicatie.

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: Ferry van Haastert, kijken, omgeving, Veluwe, Vondelpark, zien

Lees ook:

  1. ‘Kijk namelijk gewoon eens om je heen’
  2. Binnen en buiten
  3. ‘Tegenwoordig laat ik me bijten door muggen’
  4. Hallo, mijn naam is Klaas en ik ben boeddhist

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ferry van Haastert

is columnist bij de BOS. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.