Soms kan het leven toch simpel zijn: als je de zoekmotor Ecosia gebruikt in plaats van Google, plant je bomen in de Amazone. Ecosia geeft de garantie om 80% van al haar winsten te investeren in het planten van bomen. Je ziet ook meteen hoeveel bomen je zelf hebt meegefinancierd door met Ecosia te zoeken. Voor wie het maar moeilijk kan geloven, geeft Ecosia zo veel en zo transparant mogelijk informatie (check ook hun blog). Ecosia is ook een B Corporation, net als Patagonia.
2,052,059€ donated for the environment Between December 2009 and August 2013 Ecosia supported a rainforest project run by WWF with a total of 1,271,557€. As of August 2013, we began donating to the Plant a Billion Trees program, for which we have already generated 780,502€ to help plant1,006,848 trees. Our total contribution to the environment to date is 2,052,059€.
Nu is het web niet altijd even groen. Greenpeace USA heeft daarover een interessant rapport ‘‘Clicking Clean: How Companies are Creating the Green Internet” (pdf). Cynisch dat net een bedrijf met de naam Amazon, één van de allergrootsten, het slechtste scoort als het op duurzaamheid aankomt.
Ecosia is een duurzame zoekmachine, gestart op 14 december 2009 door Christian Kroll in Wittenberg, Duitsland. Het bedrijf schenkt minstens 80% van zijn inkomsten aan de bescherming van het regenwoud via een samenwerkingscontract met het Wereld Natuur Fonds. De zoekmachine draait op technologie van Bing en Yahoo!, en het idee is gebaseerd op eerdere, gelijkaardige alternatieven zoals Forestle en Treehoo. Volgens Ecosia’s persbericht is het “de milieuvriendelijkste zoekmachine op aarde”. Het wordt tevens aangedreven door groene elektriciteit van Greenpeace Energy.
Op 9 maart 2010 had Ecosia 220.000 gebruikers wereldwijd – waarvan 60% in Duitsland – en dat jaar gaf het 510.000 Euro aan het regenwoud-programma van WWF.
De zoekresultaten haalt Ecosia van de zoekrobot Bing. Bij iedere klik op gesponsorde links geeft Yahoo een deel van zijn inkomsten aan Ecosia. Na een rapport van het TAZ mag het precieze bedrag dat Ecosia van Yahoo krijgt volgens het contract niet genoemd worden.
Zowel volgens de Homepage als volgens een melding van WWF, geeft Ecosia minstens 80% van zijn inkomsten aan een WWF-programma dat het regenwoud beschermt in het Tumucumaque-gebied in het heuvelland van Guyana in Brazilië. Om de bescherming te behouden werden plannen voor de bescherming met de houtbedrijven en de plaatselijke gemeenschappen onderhandeld en gefinancierd. De betalingen kunnen on-line geraadpleegd worden. Tot november 2011 zegt het bedrijf meer dan 500 000 euro aan het regenwoudproject gegeven te hebben. Ecosia wordt verder gefinancierd door “Eco-links”, dit zijn zogenaamde links van andere milieuvriendelijke ondernemingen, die in de Ecosia-zoekresultaten geïntegreerd zijn. De operators van on line-shops betalen Ecosia een voorschot wanneer iemand via een eco-link naar een site van een winkel gaat en daar iets koopt of een voorschot betaalt. Dit geld wordt eveneens voor de bescherming van het regenwoud gebruikt.
Niet elke zoekopdracht dertien cent
De problemen met het begrip “regenwoudbescherming” zijn vaak vernoemd. Niet met elke zoekopdracht wordt er 13 cent uitgegeven, maar met een druk op een weblink ongeveer 6.5 cent. Dat er per zoekactie gemiddeld 13 cent gerekend wordt, heeft er mee te maken dat ongeveer 2% van alle zoekopdrachten ertoe leidt dat een ad-koppeling wordt aangeklikt. De Ecosia GmbH is zelfs een sociaal gebeuren en toont sinds oktober 2010 ook aanwervingen.
Volgens Ecosia worden alle gebruikersgegevens binnen 48 uur verwijderd. Daarmee verzekert Ecosia dat gebruikersgegevens niet verder verkocht worden. Ecosia is echter wettelijk verplicht om hun partners Bing en Yahoo de IP-adressen en browserinformatie van de zoekenden door te spelen.
Als Ecosia echter toch valsspelers opmerkt die valse zoeklinks, bijvoorbeeld vacatures, plaatsen, dan worden deze links weggehaald en in het ergste geval worden de IP-adressen van de valsspelers geblokkeerd.
De zoekrobot Ecosia werd naar aanleiding van de VN-klimaatconferentie in Kopenhagen in december 2009 opgestart. Ze was een project van Christian Kroll, die reeds twee andere “groene” zoekrobots “Forestle” en “Znout” ontwikkeld had. Forestle werd samen met Google opgericht, maar na een korte periode kondigde Google aan de samenwerking stop te zetten. Ecosia bracht meer op per zoekopdracht, omdat de werkingskosten van Forestle en Znout hoger waren. Op 1 januari 2011 werden de laatste functies van Forestle in Ecosia geïntegreerd. Alle zoekopdrachten bij Forestle worden sindsdien omgeleid, wat zorgt voor een groter aantal zoekopdrachten bij Ecosia (en een hogere opbrengst).
Redactie BD en Ixquick
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad gebruikt tot volle tevredenheid en met de nodige argwaan naar andere zoekmachines Ixquick als zoekmachine. Het is de enige zoekmachine die v0lgens de organisatie zelf de privacy van de gebruiker beschermt door het IP-adres niet op te slaan.
Ixquick stelt: ‘Iedere keer dat u met een gewone zoekmachine zoekt, worden uw persoonlijke zoekgegevens opgeslagen. De grote zoekmachines slaan uw IP adres op en gebruiken traceerbare cookies om uw zoektermen, het tijdstip van uw zoekopdracht, en de links waar u op klikt bij te kunnen houden. Deze informatie wordt opgeslagen in grote databases.
Deze zoekopdrachten geven een enorme hoeveelheid persoonlijke informatie over u prijs, zoals uw interesses, uw familie omstandigheden, uw politieke overtuiging, uw medische situatie, en hoogstwaarschijnlijk nog veel meer. Deze informatie is het moderne goud voor marketeers, overheidsfunctionarissen, “black-hat” hackers en criminelen – deze zouden allemaal erg graag beschikken over uw privé-zoekinformatie.
Waarom zou u zich zorgen moeten maken?
De grote zoekmachines hebben, zonder dat men zich daarvan bewust is, de grootste database ooit van gegevens over individuele personen aangelegd. En helaas kunnen deze gegevens te gemakkelijk in verkeerde handen vallen. Een voorbeeld ter illustratie:
In augustus 2006 speelde zich in de V.S het America Online (AOL) privacy schandaal af:
Het bestand met deze gegevens is nog steeds te doorzoeken. Het laat zien hoe uw privé-gegevens op straat kunnen komen te liggen. Een absolute privacy nachtmerrie… Geschrokken? U bent niet alleen. Als we een zoekmachine gebruiken, delen we onze meest intieme gedachten. Die gedachten dienen privé te blijven.’
Europees Privacy Zegel
Op 14 July 2008 ontving Ixquick het allereerste Europees Privacy Certificaat uit handen van de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming Peter Hustinx. Het Certificaat is een officiële bevestiging van de privacy belofte die Ixquick haar gebruikers doet. Ixquick is hiermee de enige zoekmachine die is goedgekeurd door de EU. Zowel EU Commissaris Viviane Reding als de privacy toezichthouder voor Duitsland Dr. Thilo Weichert complimenteerden Ixquick met haar privacy beleid.
Bron Zeronaut.be Floris Van Cauwelaert, Wikimedi, Ixquick, Boeddhistisch Dagblad.