De prijsvraag is gesloten. Dank voor alle inzendingen.
De Boeddha van de Badkamer Tom Hannes
ISBN 9789490382995
Witsand Uitgevers. 19,95 euro.
Het is even wennen om het nieuwe boek De Boeddha van de Badkamer van de Vlaamse auteur en zenbeoefenaar Tom Hannes te lezen. Het is net als het eten van een heerlijke maaltijd met –tegelijkertijd- twee vorken. Welke breng je het eerst naar de mond. De teksten over de Fontein van de Franse kunstenaar Marcel Duchamp en de praktijk van zen worden parallel gepresenteerd. Maar wie honger heeft naar de betekenis en gevolgen van- en op moderne kunst en het eeuwenoude zen, en de paralellen daartussen, vindt vanzelf een oplossing bij het op de meest comfortabele wijze lezen van het boek.
In het boek De Boeddha van de Badkamer vertelt Hannes over de invloed van een ongebruikte pisbak, een urinoir, die door Duchamp onder de fictieve naam R. Mutt onder de titel Fontain in 1917 wordt ingestuurd als object voor de tentoonstelling van avant-gardekunst van de Society of Independent Artist in New York. Hij kocht de pisbak in een winkel en zette hem op een sokkel. De inzending wordt geweigerd. Wat is dit voor iets? Hetzelfde vragen twaalfhonderd jaar geleden boeddhistische monniken zich af als ze geconfronteerd worden met de Chinese chan-school (zen).
De wereld staat in 1917 in brand. In Europa woedt de Eerste Wereldoorlog, meer bekend als de Great War of de Groote Oorlog. Miljoenen soldaten sterven op de slagvelden en honderdduizenden burgers in de in puin geschoten steden. Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de door Duitsland begonnen oorlog uitbrak. De slagvelden en de loopgraven, gifgas, de pisbak van een gefrustreerde samenleving. De Waarheid gezien door verschillende ogen, die van de winnaars en de verliezers.
Hoe kunnen we een zinnig leven leiden als elk spoor van een Absolute Waarheid verdwenen is? In de zesde eeuw vraagt de Chinese keizer aan de boeddhistische monnik Bodhidharma wat de eeuwige waarheid is. Bodhidhdarma antwoordt: ‘Eén grote leegte, niets heiligs!’ De keizer is not amused. In 1917 dient de Franse kunstenaar Marcel Duchamp voor een tentoonstelling zijn werk Fontein in. Het is niet meer dan een urinoir op een sokkel. De organisatie vertrouwt het zaakje niet en weigert de inzending. Uit Bodhidharma’s krasse stijl ontwikkelt zich een van de meest opmerkelijke scholen van het boeddhisme: de zen. En in 2004 wordt Duchamps Fontein door een internationale jury uitgeroepen tot het meest invloedrijke kunstwerk van de twintigste eeuw.
Win een exemplaar
De uitgeverij Witsand heeft de redactie van het Boeddhistisch Dagblad drie exemplaren van dit boek ter beschikking gesteld, die door de redactie worden verloot onder de lezers. De drie lezers die het eerst de hiernavolgende vraag goed beantwoorden, krijgen het boek toegestuurd.
Vraag:
‘Hoe heet het door Tom Hannes gestichte centrum voor hedendaags boeddhisme in Antwerpen?’
Gebruik onderstaand formulier om uw antwoord op te sturen. Of mail aan redactie@boeddhistischdagblad.nl
Je antwoord:
De prijsvraag is gesloten. Hier stond een contactformulier
De redactie voert geen correspondentie over het toewijzen van de winnaars.
Over Tom Hannes
Tom Hannes leerde vijfentwintig jaar geleden het werk van Marcel Duchamp en de praktijk van de zen bijna tegelijk kennen. De twee zouden een onuitwisbare impact hebben op zijn verdere leven. Vanuit die dubbele fascinatie schreef hij dit heel bijzondere boek, waarin hij, in twee parallelle teksten, zijn beschouwingen over de Fontein en over de zen wel heel erg letterlijk laat spiegelen met elkaar. Dit levert niet alleen een boekje over pis- en kakuitspraken in de klassieke zen op, of de opmerking dat Duchamps urinoir toch wel iets van een zittend boeddhabeeld heeft. De twee essays bevatten in hun naadloze spiegeling ook een opvallende beschouwing over het wezen van onze tijd… Tom Hannes is de auteur van Zen of het konijn in ons brein, Let’s get mythical en De vijf gezichten van angst, veelgelezen boeken over zen en de noden van onze tijd.
Tom Hannes (1970) brak een wetenschappelijke studie af toen hij in contact kwam met de wereld van het zenboeddhisme en de moderne kunst. Hij studeerde schilderen en literatuur en probeerde de nieuwe gevoeligheden van de avant-garde en de traditionele methode van de zen elkaar te laten vinden.
Tom is sinds 1996 intensief beoefenaar van het boeddhisme. Hij studeerde onder vipassanaleraar Goenka en onder de zenleraren Roland Rech (die hem tot zenmonnik wijdde) en Frank Dewaele. Hij was lange tijd verantwoordelijke van een traditioneel zencentrum in Antwerpen.
Sjoerd Windemuller zegt
De essentie van Duchamp’s urinoir en zen is slechts dat zij beiden de toegang tot de leegte bieden en verhullen door hun aanwezigheid.