De valse historische theorie dat het boeddhisme en de tempels in China floreerden toen ze accepteerden door de staat gecontroleerd te worden, wordt gebruikt om hen te vragen de CCP te dienen.
“Sinisering” is het sleutelwoord als het gaat om de houding van Xi Jinping ten opzichte van religie. Of ze het nu leuk vinden of niet, religies moeten “gesiniseerd” worden. De slogan werd oorspronkelijk toegepast op het protestantse christendom, het katholicisme en de islam, die zeker ver weg van China zijn ontstaan. Recentelijk heeft Xi Jinping echter uitgelegd dat zelfs het bij uitstek Chinese taoïsme en boeddhisme – die meer dan 1000 jaar geleden naar China kwamen en duidelijke Chinese kenmerken kregen – “gesinasicaliseerd” moeten worden.
Geleerden hebben uitgelegd dat “sinificeren” niet betekent dat je je moet conformeren aan de traditionele Chinese cultuur, anders zou “sinificeren” van het taoïsme geen zin hebben, maar dat je je moet conformeren aan de ideologie en de richtlijnen van de Chinese Communistische Partij.
Met het boeddhisme speelt de CCP echter een subtieler spel. Dit werd bevestigd door wat “Bitter Winter” te weten kwam over een interessante conferentie genaamd “Sinicization of Buddhism and Lingyan Temple History and Culture Forum”, die vorige maand werd gehouden in de Lingyan Tempel in Jinan, de hoofdstad van de provincie Shandong, met deelname van verschillende hoge bureaucraten van het United Front Work Department, dat verantwoordelijk is voor het controleren van religies en het organiseren van zowel binnenlandse als internationale propaganda.
Iedereen gaat graag naar de Lingyan Tempel, die ongetwijfeld een cultureel, religieus en artistiek juweeltje is. Hoewel de tempel oorspronkelijk werd opgericht in de 4e eeuw na Christus, bloeide hij op en verwierf hij grote faam en macht onder de Tang- en Songdynastieën, d.w.z. van de 7e tot de 13e eeuw na Christus, en bleef hij belangrijk tot de val van het keizerrijk. De lokale autoriteiten en de door de overheid gecontroleerde Boeddhistische Vereniging van China spannen zich in om de tempel te promoten als een centrum van toerisme en (door de CCP gecontroleerde) religie, zo niet om hem in zijn oude glorie te herstellen.
Het Forum was de gelegenheid om Lingyan te gebruiken als voorbeeld van het sjabloon waarmee de CCP de geschiedenis van het Chinese boeddhisme herinterpreteert. Het is waar, werd herhaald op het Forum, dat het Boeddhisme in China al voor het jaar 1000, zo niet eerder, werd geïnsiniseerd. De speciale kenmerken van het boeddhisme tonen echter aan dat het “voortdurend gesiniseerd” moet worden.
Aan het Verenigd Front gelieerde geleerden gebruiken “Sinificatie” in het geval van het boeddhisme met de betekenis van “onderwerping aan de macht van de staat”. Zij beweren, ten onrechte, dat in tegenstelling tot andere landen het boeddhisme in China tot bloei kwam toen het een “staatsboeddhisme” werd en accepteerde dat het door de staat gecontroleerd werd. In feite, zo wordt beweerd, groeide het toen het zichzelf onder de staat plaatste en ging het achteruit toen het onmogelijke dromen van autonomie nastreefde. Lingyan wordt gebruikt als voorbeeld van hoe boeddhistische instituten in China grote invloed en glorie bereikten toen ze accepteerden onder leiding van de staat te werken, wat naar verluidt gebeurde onder de Tang en Song dynastieën en wat de opkomst van Lingyan verklaart.
Deze reconstructie van het verhaal van het Chinese boeddhisme is simplistisch en onjuist. Het boeddhisme handhaafde zichzelf en groeide zelfs terwijl het vervolgd werd, en grote boeddhistische centra waren vaak fel onafhankelijk. Toch heeft de pseudo-historische reconstructie van het Chinese boeddhisme een duidelijk doel. Ten eerste om te beweren dat het boeddhisme, om zich aan te passen aan China, moest accepteren dat het de staat diende, en dit was in zijn voordeel. Ten tweede om te benadrukken dat deze sinisering van vroeger vandaag niet volstaat omdat het boeddhisme zich aanpaste aan de keizerlijke staat en zijn principes, terwijl de communistische Volksrepubliek China duidelijk anders is. Daarom moet het boeddhisme zich nu aanpassen aan de CCP en, zoals het Forum benadrukte, “Xi Jinpings ideeën over religie” overnemen en prediken. Het is historisch bedrog, maar een handige manier om de controle van de CCP over het boeddhisme – en alle religies – te bevestigen.