Als onderzoeksjournalist en misdaadverslaggever was ik gewend om weinig emotie te tonen in gesprekken met criminelen of slachtoffers. Af en toe een knikje ter aanmoediging, dat was het wel. Ik hield afstand om zelf niet te verzuipen in de emoties van anderen, om die tot de mijne te maken. En ook om te observeren, de lichaamshouding van mijn gesprekspartner te kunnen duiden. Dat zegt zoveel. Als je luistert, luister je, zeggen ze in het boeddhisme. Als je praat, praat je. Als je praat luister je niet.
Die gesprekken raakten mij natuurlijk wel, al die shit en ellende, regelmatig nam ik zelfgekozen verlof om met mijn gezin bij te tanken. Ik merk zelf wel dat ik nog steeds een observator ben. Ook door het kloosterleven dat ik leid.
Gisteren vertelde een vriend mij dat het mij toch wel ontbrak aan wat empathie, zo beleefde hij dat.
Ik heb een hekel aan oeverloos gezwam, het blijven praten om geen stilte te creëren. Neem je nog een Kerstboom dit jaar, vraag ik dan, soms in de zomer. Dan pas wordt het stil.
Is luisteren, liefdevol observeren, een gebrek aan empathie?
Victor Hooftman zegt
Is luisteren, liefdevol observeren, een gebrek aan empathie?
Laat.je dat dan wel merken, dat je dat doet?
Wulf zegt
Nonverbale reacties zeggen misschien nog wel meer over al dan niet empathisch zijn. Die zijn moeilijker te verbergen.
Suzanne Reijans zegt
Ik weet nu al zeker dat ik die uitspraak over de kerstboom nooit zal vergeten. Ik hoop dat ik hem ook mag gebruiken.