Een vele miljoenen dollar kostend drama over een Chinese prinses wordt vanaf 1 augustus in Lhasa opgevoerd in een poging van de autoriteiten om het aandeel welgestelde toeristen te vergroten en de Chinese propaganda boodschap omtrent het eigendom van Tibet te benadrukken.
Het Princess Wencheng spektakel zal worden opgevoerd met een cast van bijna 600 op een podium van bijna 100 meter lang in een artificieel Potala paleis dat uitkijkt op de echte Potala, de voormalige woning van de Dalai Lama. Het zal worden uitgevoerd op een moment dat Lhasa in staat van militair beleg verkeert met op de daken zichtbaar aanwezige sluipschutters en haar burgers onderworpen worden aan intensief toezicht en ideologische campagnes.
Het drama, dat volgens de Chinese officiële media 180 keer per jaar zal worden opgevoerd, is een van overheidswege geschreven verhaal waarin de Chinezen, belichaamd door Prinses Wencheng uit de 7de eeuw, Tibetanen ‘beschaven’ en harmonie te brengen naar Tibet.
De toonaangevende Tibetaanse schrijver en blogger Woeser, die beelden van de nieuwe nep Potala op haar blog postte, zei: ‘In werkelijkheid is dit een project om de geschiedenis te herschrijven, het historische geheugen en de cultuur van een volk uit te wissen. […] Dit is een ‘win-win’ project, dat zowel geld kan opleveren en een hulpmiddel kan zijn voor het hersenspoelen van mensen met propaganda.’ (Geplaatst op Woeser’s blog: Invisible Tibet, van 20 juli). Volgens Woeser verklaarden de officiële media dat in totaal meer dan 120 miljoen dollar was geïnvesteerd in het project.
Het podium in Lhasa is gereed voor het controversiële ‘Prinses Wencheng’ mega-drama, dat van start gaat op 1 augustus. Woeser publiceerde dit beeld van een replica Potala op haar blog.
Het omstreden prinses Wencheng-drama opent te midden van een toeristische hoogconjunctuur in Tibet. Vooral sinds de komst van de spoorweg in 2006, die Tibet met China verbindt, is Lhasa de belangrijkste focus. Terwijl het aantal zelfverbrandingen door Tibetanen de 120 overstijgt, hetgeen de diepe verontrusting bij Tibetanen door de Chinese onderdrukking weergeeft, zijn de Chinese autoriteiten van plan Tibet te positioneren als een exotische, ‘Shangri La’ bestemming.
Het Princess Wencheng drama is onderdeel van China’s ambitieuze plannen om grote aantallen Chinese en internationale toeristen naar door de staat gecontroleerde landschappelijke bezienswaardigheden en culturele iconen van Tibet te brengen, om hen vervolgens een door de overheid in elkaar gedraaid draaiboek voor te schotelen, dat door staatsopgeleide gidsen wordt opgediend. Het is onduidelijk of de dialoog in het Tibetaans of Chinees zal zijn, en de aantallen Tibetanen en Chinezen in de cast en het productieteam zijn ook niet bekend.
Volgens de nieuwe in de staatsmedia gepubliceerde statistieken reisden in de eerste zes maanden van dit jaar 3,43 miljoen toeristen naar de Tibetaanse Autonome Regio, een stijging van 21,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Meer dan 95 procent van de toeristen in Tibet zijn Chinees (China Daily, De Chinese autoriteiten zijn van plan om in 2015 jaarlijks 15 miljoen binnenlandse toeristen naar het centrum van Tibet te trekken.
Tsering Jampa, executive director van International Campaign for Tibet, stelt: ‘Ongeacht de manier waarop toeristen tegen een mega-productie van deze schaal aankijken, als de prinses Wencheng opera wordt gebruikt om de Tibetaanse geschiedenis en erfgoed te ontfutselen en te herschrijven overeenkomstig de politieke behoeften van de huidige Chinese machthebbers, zal het Tibetaanse volk dit op geen enkele wijze goedkeuren. Tibetanen zijn bekend met het verhaal van ‘Gyasa Bhelsa’, de opera over de Chinese en Nepalese prinsessen die de huwelijkse allianties tussen Tibet en haar twee naburige koninkrijken beschrijft.
‘Terwijl de Chinese autoriteiten Tibet proberen te slijten als een toeristische bestemming gebaseerd op de spirituele attracties van haar boeddhistische cultuur en landschap, scherpt Peking haar controle over Tibetaanse religieuze uitdrukkingen en praktijk aan. Het Tibetaans boeddhisme is een integraal onderdeel van de Tibetaanse identiteit en Tibetaans nationalisme, en wordt daarom gezien als een potentiële bedreiging voor het gezag van de staat en de ‘eenheid’ van de Volksrepubliek China. Vercommercialisering van de Tibetaanse cultuur door de autoriteiten en de promotie van het verfijnde Tibet valt samen met een trend naar toenemende onderdrukking van de Tibetaanse culturele identiteit en een hardhandig optreden van ongekende diepgang en reikwijdte.’
Bron ITC.
* ICT publiceert in september een belangrijk nieuw rapport over het toerisme in Tibet. Vroegtijdige exemplaren zullen voorafgaand aan de publicatie beschikbaar zijn voor de pers.