De Boeddha in de Dhammapada.
‘Als je een verstandige metgezel kunt vinden, een medereiziger die deugdzaam is en wijs, die alle gevaren overwonnen heeft [de stroom is overgestoken], blijf dan bij hem, gelukkig en aandachtig.
Als je geen verstandige metgezel kunt vinden, een medereiziger die deugdzaam is en wijs, ga dan je eigen weg. Zoals een verslagen koning zijn veroverd koninkrijk verlaat, of zoals een olifant in de Matanga wildernis zijn kudde [verlaat].
Het is beter om alleen te leven: een dwaas vormt geen goed gezelschap. Leef alleen en doe geen kwaad, zorgeloos, als een olifant in het bos.’
Renske de Graaf zegt
Renske
geen dwaze vrienden
één olifant in het bos
en heel gelukkig
Roelof zegt
Geen vrienden,
Maar wel een bos?
Kan dat bos ook niet weg?
siebe zegt
ik vind het maar raar als iemand zelf niet aanvoelt dat het kwalijk is om over anderen te denken en oordelen als ‘een dwaas’. Daar moet je je voor schamen vind ik. Hoe kun je menen geen kwaad te doen als je zo laag over anderen denkt en de mensheid indeelt in dwazen en wijzen?
Piet Nusteleijn zegt
Ik vind het niet raar. Je denkt: “wat een dwaas”.
Weer een ander zegt: “je mag niet oordelen, je mag een ander mens geen dwaas vinden”
Weer een ander zegt (denkt): “dat mag wél”
Weer een ander zegt ( denkt): “schaam je”.
Ik vraag: de mensheid indelen in dwazen en wijzen..we doen niet anders dan indelen, dat is onze menselijke aard…kan je toch niet ‘laagdenken’ noemen?
Het stuk van Zeshin..een goed stuk, ik begrijp het wel. Woorden zijn beperkt, laten we elkaar daar niet op vangen.
Ruud van Bokhoven zegt
Het stuk is niet van Zeshin (zen boeddhisme) maar van Guy Dubois (Theravada boeddhisme) en is een wezenlijk verschil van leer en begrip. Is er geen kennis van Theravada (en denk dat Siebe dat aan zijn reacties te zien niet heeft) dan is het reageren op wat Guy schrijft zinloos, omdat de woorden niet begrepen worden.