Met een voelbaar gevoel van spirituele en culturele superioriteit heeft de genocide ontkennende boeddhistische monnik Thaw Bi Ta van Birma (Myanmar) in een interview met de BBC verklaard dat het “ware nationalisme” van Myanmar, dat verankerd is in de “universele verklaring van boeddhistische waarheden”, zelfs superieur is aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Hij deed zijn schokkende bewering in het Birmaans op het invloedrijke BBC Birmaanse platform – via Facebook en YouTube – als onderdeel van zijn 12 minuten durende interview ter gelegenheid van de VN Dag van de Mensenrechten. De in Birma gevierde monnik zette zijn standpunten uiteen over mensenrechten, nationalisme, racisme, multiculturalisme en de eeuwige kwestie van typische genderdiscriminatie in de oosterse boeddhistische religie.
Thaw Bi Ta is een volgeling van de door het leger gesteunde Sitagu, die berucht is om het feit dat hij militaire commandanten in Birma openlijk rechtvaardigingen in boeddhistische teksten aanreikte voor het doden van ongelovigen (zoals de moslimminderheid, met name Rohingya). Heel slim besprenkelde Thaw Bi Ta zijn grotendeels monoloog “interview” met enkele regels uit boeddhistische soetra’s, esoterisch academisch jargon zoals “postmoderne burgermaatschappij”, het liberaal klinkende “multiculturalisme” of “mensen als één grote familie”. Dat was meer dan genoeg om indruk te maken op wat de monnik zelf karakteriseerde als “onwetend, slecht opgeleid of ongeschoold” Birmees publiek, dat nog nooit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens heeft gelezen (of de boeddhistische teksten begrijpt die gewoonlijk in Pali, het boeddhistische equivalent van Latijn, worden gereciteerd en geschreven).
Tijdens het lange interview stelde de BBC journaliste in Londen slechts één keer een kritische vraag over wat bekend staat als het eeuwige probleem dat de uitsluitend mannelijke boeddhistische orde heeft geteisterd, namelijk de behandeling van vrouwen en meisjes als inferieure mensen in vrijwel alle boeddhistische samenlevingen, of het nu de mahayana sekte van Tibet en Bhutan is, die het best geïdentificeerd wordt met de Dalai Lama, of de theravada sekte die door de staat wordt gepatroneerd in Birma, Sri Lanka, Cambodja, en Thailand.
Voorts concludeerde Thaw Bi Ta: “Met de infusie van multiculturalisme, de aanmoediging en steun van de Birmese staat, binnen de wet van het land, voor NGO’s en activiteiten van de burgermaatschappij, zullen wij als boeddhisten zelfs westerse samenlevingen ver overtreffen in de bevordering van mensenrechten, gebaseerd op het ware nationalisme van boeddhistisch Birma.”
Het interview werd beluisterd en bekeken in chatgroepen in het Birmaans, en heeft het in opspraak geraakte Birmese boeddhistische publiek een goed gevoel gegeven over het “ware nationalisme” dat de overweldigende meerderheid heeft omarmd, in het licht van de wereldwijde veroordelingen over de genocide op de Rohingya, en vooral sinds de lidstaat van de Organisatie van Islamitische Samenwerking, Gambia, de genocidezaak tegen Birma heeft aangespannen bij het in Den Haag gevestigde Internationale Gerechtshof, het strafhof voor lidstaten van de VN.
That Bi Ta vloog zelfs helemaal van Yangon naar Nederland om zijn steun te betuigen aan zijn beschermvrouw, de staatsraadgever Aung San Suu Kyi, die als de bij het internationale gerechtshof geregistreerde vertegenwoordiger van Birma de beschuldigingen van genocide tijdens de openbare hoorzitting ontkende en van tafel veegde, zonder enig erbarmen te tonen jegens de 740.000 Rohingya die de genocidale zuivering van 2017 overleefden en zonder de goed gedocumenteerde massaverkrachtingen van vrouwen en meisjes te erkennen. Suu Kyi’s waarneembare misdadige onverschilligheid was van dien aard dat het een diep emotioneel, zij het bruusk, commentaar opleverde van de gerenommeerde volkenrechtgeleerde en Gambia’s raadsman professor Philippe Sands: “Mevrouw de raadsvrouw, uw zwijgen spreekt meer dan uw woorden” (over de schokkende verhalen van de overlevenden over seksueel geweld tegen Rohingya gepleegd door het leger van haar vader).