• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 112 – etiquette

Het jaar 2020 – dag 112 – etiquette

21 april 2020 door Joop Ha Hoek

Toen ik politieverslaggever was had ik me te houden aan een bepaalde etiquette en omgangsvormen in de contacten met criminelen. Regelmatig spraken mijn collega en ik -beiden een dagblad misdaadteam vormend- in hotels en restaurants af, meestal in de randstad, Amsterdam bijvoorbeeld, om te praten met doorgewinterde criminelen. Die het geweld niet schuwden.

We arriveerden altijd een half uur van tevoren bij die locaties om de omgeving te inspecteren want je weet nooit hoe de bui van het contact is op die dag of dat er mogelijk zaken zijn gebeurd waarin jij als de kwaaie pier wordt genoemd. Terwijl ik de locatie binnenging- ik was de oudste en had dus al het langst geleefd, en iedereen gaat op een dag dood, zei mijn maat, hield hij vanuit zijn eigen auto het parkeerterrein en de locatie in de gaten of er geen gevaar dreigde voor de verslaggevers. Om zich daarna bij het gezelschap te voegen.

Contacten tussen journalisten en criminelen zijn gebaseerd op vertrouwen zonder dat de ontmoetingen een brij van saamhorigheid werden. Eenieder speelt zijn rol. De crimineel verstrekt informatie om anderen te schaden en wij namen die informatie tot ons om die te gebruiken in onze verslaggeving.

Tijdens de contacten was het zaak voor ons om een bepaalde zakelijkheid uit te stralen, niet geëmotioneerd te raken als er werd verteld over liquidaties of andere treurnis en vooral niet te lachen of een lachende trek om de mond te hebben tijdens het luisteren. Dat kan verkeerd opgevat worden. En altijd de volle aandacht gevend. En vriendelijkheid uitstralend, niet te verwarren met compassie en empathie. En zeker niet bang worden als de crimineel ineens naar iets onder de tafel greep, sommigen hadden een enkelbandholster met een vuurwapen erin. Zo af en toe informerend ‘hoe het thuis was’, want ook criminelen hebben een thuissituatie.

We zorgden altijd in een publieke ruimte te blijven, want daar is het risico dat er wordt geschoten wat lager dan buiten. Soms ging een crimineel even naar het toilet om even later met een witte cocaïne neus weer aan tafel aan te schuiven. Maar daar maakten wij nooit opmerkingen over.

Kledingvoorschriften waren er niet, eenieder droeg wat hij prettig vond.

Dit werk kan je alleen maar doen als je geen kille robot bent of wordt maar je eigen emoties tijdens zo’n gesprek weet te verbergen. Criminelen hebben een goede neus voor onwaarachtigheid of schijn.

Mijn contacten met informanten die soms ook voor de politie werkten, vonden meestal plaats op begraafplaatsen. Meestal staan daar op beschutte plekjes bankjes van waaraf je het hele terrein kunt overzien zonder gezien te worden. Ook hier gold: veiligheid eerst. En het is er lekker rustig.

De ontmoetingen met rechercheurs vonden meestal plaats in restaurants waar we dan vele uren doorbrachten. Tussen de gerechten door stelden we vragen en kregen we informatie. Die ontmoetingen waren gemoedelijker dan met criminelen. We hoefden dan niet voor ons leven te vrezen en het eten was altijd lekker.

De misdaadwereld is een vreemde maar ook boeiende wereld. Alles wat in het boeddhisme van belang is – hebzucht, haat en onwetendheid- kom je er tegen. Eigenlijk zou elke boeddhist een tijdje misdaadverslaggever moeten zijn, dat levert meer op dan je hele leven op een kussen of bankje te mediteren. De praktijk is leerzamer dan de theorie.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: contacten, criminelen, gesprekken

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenvijfentachtigste dag – levensnetwerk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    21 april 2020 om 19:40

    joop je hebt wel een hele opmerkelijke voorstelling van meditatie

    • Marcel Rouweler zegt

      22 april 2020 om 11:46

      En dat siert je en maakt je dagelijkse column zo leesbaar.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    22 april 2020 om 15:33

    Praktijk is de beste leermeester op ieder vakgebied, maar zeker ook op meditatie.
    En van alles zijn deel tot je nemen geeft je een meer heldere kijk op het totaal.
    Namasté ?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.