Komende vrijdagavond wordt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam ‘Branded Protest’ georganiseerd, een thema-avond over Branding, het neerzetten van een protestbeweging als merk. Branding is een middel geworden om eenheid te creëren binnen een beweging en het protest een visuele identiteit te geven.
De Britse Clare Farrell, mede-oprichter van Extinction Rebellion en met haar XR Art team verantwoordelijk voor het succesvolle design van XR, is te gast in Pakhuis de Zwijger. Op de thema-avond zullen internationale activisten, designers, strategen en kunstenaars een presentatie geven en met elkaar in discussie gaan over hoe je zoiets aanpakt. De avond is genoemd naar het boek ‘Branded Protest’, samengesteld door Ingeborg Bloem en Klaus Kempenaars, met interviews met vertegenwoordigers van tal van protestbewegingen uit de hele wereld.
Clare Farrell is fashion designer en visueel kunstenaar. Zij runt haar eigen bedrijf, is actief voor Extinction Rebellion en geeft daarnaast gastlessen aan Fashion & Art academies in o.a Londen. Ook was ze vorig jaar te gast op de Fashion week in London, maar omdat de veranderingen te traag gaan hield ze later in de Australische Vogue een pleidooi voor een shutdown van de Fashion Weeks. Vrijdag geeft ze een gastcollege aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. ‘Vaak wordt mij dan ook gevraagd om over mijn ontwerp voor Extinction Rebellion te praten’, zegt Clare Farrell, ‘De XR beweging gaat het debat op een veel bredere manier aan, wat ik vertel wordt daarom wel gezien als methodologie om de discussie in de creatieve industrie open te breken. ‘ Iedereen weet dat de mode-industrie klimaat technisch gesproken buitengewoon slecht presteert.
“What is glamorous about living in a dying world, and what is fashion doing to the planet, and is it really worth it?”, states Clare Farrell at Business of Fashion event 2019, Oxfordshire, UK.
Boek
Het boek ‘Branded Protest’ is uitgegeven door BisPublishers en vertelt verhalen van bewegingen als Black Lives Matter, Pussy Riot, Amnesty International, Women’s March, Extinction Rebellion en anderen. De avond in Pakhuis de Zwijger is Engelstalig. ‘Het thema van de avond is ‘the power of the people is stronger then the people in power’ (de macht van gewone mensen is groter dan van de mensen aan de macht), vertelt co-auteur van het boek Ingeborg Bloem: ‘De reden dat we naast mensen van XR Art ook mensen van Amnesty International hebben uitgenodigd is dat die de manier van campagnevoeren recent hebben veranderd en een boodschap van ‘hoop’ toevoegen, terwijl Extinction Rebellion er juist voor kiest om te vertellen dat er geen hoop is zonder radicale disruptie van het systeem.’
Beeldtaal van de nieuwe generatie
Het in de markt zetten van een protest is herkenbaar voor de huidige generatie die opgegroeid is met en gewend aan merkentaal in een visuele wereld. Voor Ingeborg Bloem komt XR door de beeldtaal die het gebruikt over als ‘een beweging die zich presenteert alsof het een modemerk is. Ze zijn zich heel erg bewust van wat een logo, branding en visuele taal doet met een beweging.’