Het in Washington (VS) gevestigde American Centre for Law and Justice (ACLI) heeft in een petitie meer dan 82.000 handtekeningen opgehaald van mensen die menen dat het onderwijzen van mindfulness op scholen ongrondwettelijk is. De conservatieve groepering stelt dat mindfulness op het boeddhisme gebaseerd is en schoolkinderen dwingt te mediteren en verzet zich daartegen.
Het ACLJ treedt op namens ouders die tegen mindfulnessprogramma’s bezwaar maken. In sommige gevallen verzendt de organisatie brieven aan schoolpersoneel om over de volgens haar godsdienstige aard van mindfulness te informeren en te eisen dat zij ophouden met het uitvoeren van verplichte programma’s.
De mindfulness-based stressreductie werd ontwikkeld op de Universiteit van Massachusetts Medical Center in de jaren 1970. Het programma omvat yoga en training in mindfulness meditatie om mensen te helpen effectiever te reageren op stress, pijn en ziekte. In de VS zijn goede resultaten bereikt met mindfulness. Het in Chicago gevestigde Luster Learning Institute zegt dat mindfulness sinds 2007 bij ongeveer 1 miljoen studenten in de Verenigde Staten gedragsproblemen en pesterijen op scholen heeft verminderd. Het instituut zegt dat mindfulness niets met het boeddhisme of religie te maken heeft. Het programma wordt op scholen aangeboden via audio geleide oefeningen die maximaal 10 minuten duren. Het is de bedoeling dat kinderen in hun ontwikkeling worden ondersteund en beter presteren op scholen.
Grote Amerikaanse bedrijven, sportteams en zelfs militairen die naar het front gaan of terugkeren worden ook begeleid met mindfulness. Overigens is het programma dat aan schoolkinderen wordt aangeboden iets aangepast. De verbinding met het heelal als een manier om vrede en liefde binnen jezelf te ervaren is verwijderd na klachten dat deze vorm van meditatie op een idee rond een boeddhistisch principe gebaseerd is.