Het thema radical presence voor het buddhist filmfestival europe (BFFE) 2018 dat eind september in Amsterdam plaatsvindt, verwijst naar de noodzaak voor het spirituele aspect van sociaal helen, geïnspireerd door het idee ‘Jouw bevrijding is verbonden met de mijne’ van de keynote spreker in 2018, angel Kyodo Williams. Zij is zenpriester en een sociaal visionair, de tweede zwarte vrouw die ooit als een leraar in de Japanse zen-lijn werd geautoriseerd.
Tijdens haar hele bestaan zocht BFFE naar films en gebeurtenissen die het wijsheid aspect bevorderen dat een potentieel in het boeddhisme belicht waarin de wereld zelf ons vakgebied is. Is het mogelijk om een wijze, vriendelijke en menselijke samenleving te creëren, in het licht van de huidige politieke en sociale onrust? In strijd met geërfde identiteit verschuiven onze waarden wereldwijd. Ons hele wezen van zijn wordt deel van het marktdenken, waardoor onvrede ontstaat op het niveau van de ziel. Gaan we door met dit sterk geïndividualiseerde model waarin we allemaal consumenten zijn, of treden we op als participerende burgers?
De diversiteit van films die BFFE toont probeert dat aan te kaarten, of het nu gaat om de de-mystificatie van Tibet door de opkomst van authentieke Tibetaanse filmmakers, die nauwkeuriger de essentie vastleggen van het leven in Tibet, ontdaan van exotisme, of door Chinese filmmakers, een nieuwigheid die een verschuiving in de documentatie van de etnische minderheden in China benadrukt, zoals de moedige regisseur Tian Tsering, die vastberaden is een stem te geven aan de onderdrukten in Tibet, met een universeel verhaal over de liefde van ouders voor hun kinderen in zijn prachtige film Barley Fields on the Other Side of the Mountain. Dat een aantal van deze films, zoals ook Sunshine that Can Move Mountains vertoond kunnen worden naast een film van de Dalai Lama en Richard Gere die op BFFE zijn vertegenwoordigd ter herdenking van 30 jaar ICT, voelt als een kwantumsprong voor Chinese filmmakers in het democratische proces.
Angel Kyodo Williams
Vrouwelijke regisseurs zijn sterk vertegenwoordigd dit jaar met speelfilms en ook inhoudelijk. De openingsfilm The Departure van Lana Wilson gaat over een Japanse Rinzai Zen priester die bekend is voor zijn werk in preventie van zelfmoord. En de Bhutanese Dechen Roder verrast ons met haar feministische twist op ‘film noir’ met bovennatuurlijke krachten en verlichte vrouwelijke goden die vechten tegen sociale onderdrukking.
Docs door vrouwen zijn o.a. een film over het intense Kalachakra ritueel, een portret van Ruth Denison, een van de eerste vipassana leraren die met trauma’s werkte, en een docu over de noodzaak om sociale bewegingen met een spirituele en ethische basis te stimuleren in het huidige politieke klimaat van de VS, plus een korte poëtische film.
In Zen for Nothing realiseren mensen die zich van hun consumentengedrag trachten te bevrijden in een Japans klooster dat dit op wrede wijze botst met de oplossing die new age goeroes verkopen.
En in The Venerable W. van de vermaarde regisseur Barbet Schroeder (o.a. Barfly) zien we het alledaagse racisme in Birma, waar een boeddhistische monnik jarenlang dodelijke rellen uitlokte, aanzettend tot genocide.
Schoonheid en de kracht van de kunst maakt altijd deel uit van BFFE in films en de sociale interacties. BFFE brengt hulde aan de vergankelijkheid en Ram Dass met een poëtische meditatie over leven en dood, en de reis van de ziel naar huis, in Ψ-Garden, een troostruimte om de doden te gedenken en het leven te vieren. Kom en neem deel om opnieuw contact te maken met uw aangeboren compassie en die van anderen.
BFFE, 13e editie, 28, 29 en 30 september 2018 in filmmuseum EYE Amsterdam. IJpromenade 1, 1031 KT Amsterdam. Zie hier het hele programma https://www.bffe.eu/programma/?lang=nl