Greenpeace heeft 5 plastic voedselverpakkingen genomineerd voor de #Mispaksel-verkiezing. Dit is de verkiezing voor de meest onzinnige en onnodige plastic voedselverpakking.
Meike Rijksen, campagneleider plastic bij Greenpeace: ‘Als je boodschappen doet, word je opgezadeld met een enorme berg wegwerpplastic. Vaak totaal overbodig, terwijl er nog steeds elke minuut een vuilniswagen plastic in onze oceanen belandt. We krijgen steeds vaker berichten van mensen die hier klaar mee zijn. Met deze verkiezing vragen we aandacht voor de belachelijke hoeveelheid wegwerpplastic in de supermarkt en roepen we voedselbedrijven op om minder plastic te gebruiken.’
De genomineerden zijn:
Moeder Aarde heeft de winterpeen een schil gegeven, maar Albert Heijn doet er ook nog een folietje om.
Jumbo – Avocadon’t
Avocado’s in bakjes en zakjes. Alsof deze superfood dergelijke hulpmiddelen nodig hebben. Jumbo is een avocadon’t.
De bak van deze noedels? Plastic. De wikkel eromheen? Plastic. Dan het zakje kruiden. Ook plastic. Het zakje olie? Idem. Misschien een beetje minder plastic, Unox?
Douwe Egberts – De schrik van Pickwick
Pickwick Joy of Tea, de slogan? ‘Neem de tijd’. Begrijpelijk, want voordat deze theezakjes van PET-plastic zijn afgebroken, leven we in een intergalactisch tijdperk.
Red Band – Als je voor plastic bent
Red Band suikervrije winegums. Veel pret bezorgen deze winegums niet, want ze zijn per stuk verpakt in plastic. Dat is vervelend als je wilt dooreten of zeedieren wilt behouden in de oceanen.
Mispakselverkiezing
Met de Mispakselverkiezing vraagt Greenpeace aandacht voor de enorme hoeveelheid onzinnige en onnodige voedselverpakkingen in de supermarkt. Stemmen kan tot en met 26 september. Het #Mispaksel met de meeste stemmen ontvangt een plastic trofee gemaakt door Peter Smith, de kunstenaar die in 2012 het grootste kunstwerk ter wereld van plastic zwerfafval maakte.