Vanaf vandaag is Wakker Dier op de radio te horen met een aanbieding voor supermarktketen Jumbo: als Jumbo stopt met wat genoemd wordt ‘kiloknallen’, dan komt Wakker Dier een dagje vakkenvullen. De stichting wil dat Jumbo stopt met de aanbiedingen voor vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk, omdat er veel dierenleed achter schuilgaat.
Wakker Dier spreekt supermarkt Jumbo aan omdat de grootgrutter in de eerste helft van het jaar hoog eindigde in de ‘kiloknallerranglijst’. Hierin worden de vleesaanbiedingen van twaalf supermarktketens met elkaar vergeleken. Jumbo eindigde hoog, omdat zij veel meer kiloknallers had dan aanbiedingen voor vlees mét dierenwelzijnskeurmerk. Maar liefst 65 procent van de vleesaanbiedingen bij Jumbo is een kiloknaller. Alleen regionale supermarktketen DEEN scoort volgens Wakker Dier in dit opzicht nog slechter, met 66 procent.
De radiospot tegen Jumbo is onderdeel van de kiloknallercampagne van Wakker Dier. Supermarkten proberen met kiloknallers zoveel mogelijk mensen naar hun winkels te lokken. Eenmaal in de winkel neemt de klant niet alleen dat vlees mee, maar ook andere producten. En daar maakt de supermarkt winst op. Wakker Dier vindt dat schandalig, winst maken over de ruggen van dieren die het toch al moeilijk hebben.