• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Seksueel wangedrag – nieuwe omstandigheden, oude moraal

Seksueel wangedrag – nieuwe omstandigheden, oude moraal

6 augustus 2018 door de redactie

In 1983 publiceerde de Amerikaanse journalist Katy Butler, toen verslaggever van de San Francisco Chronicle, een artikel over de seksuele relaties van Richard Baker Roshi met zijn studentes in het San Francisco Zen Center (SFZC). Dat was in een tijd voordat schandalen in boeddhistische gemeenschappen vrijwel gemeengoed waren en voordat er een precedent was voor het benaderen van en schrijven over die gemeenschappen vanuit een journalistieke blik.

Butler, destijds student aan het SFZC, verliet de gemeenschap. Zeven jaar later, in 1990, schreef ze over een schandaal in een andere boeddhistische groepering- Vajradhatu, na de dood van zijn invloedrijke stichter, Chogyam Trungpa Rinpoche. De nieuwe leider van Vajradhatu (nu Shambhala International), Osel Tendzin, had met studenten geslapen zonder hen te vertellen dat hij met HIV besmet was. Minstens één van zijn seksuele partners stierf als gevolg van aids. Tendzin stierf in 1990, 47 jaar oud, aan de gevolgen van aids. Zijn zoon Sakyong Mipham rinpoche wordt momenteel beschuldigd van seksueel wangedrag en trad onlangs terug als leider van Shambhala International.

In een interview met Emma Varvaloucas van Tricycle vertelt Butler hoe de reacties waren op die artikelen en hoe ze nu de schandalen van boeddhistische leraren met volgelingen beoordeeld. Toen het SFZC-artikel in 1983 verscheen had Butler er vertrouwen in dat het gezond was de waarheid boven tafel te krijgen en die te benoemen. Achteraf zegt ze onvoldoende oog te hebben gehad voor de gevoelens van mensen die hun leven lang hadden gewerkt voor boeddhistische beoefenaars – mensen die daar werkten, woonden en hun kinderen opvoeden. De hele gemeenschap was aan het wankelen, mensen vertrokken om Baker te volgen en mensen die hem niet steunden vonden dat zij de vuile was had buiten gehangen door haar artikel en zaken erger had gemaakt. Butler: ‘Ik hoorde het equivalent van “Je bent gewoon een beginner. Je begrijpt het boeddhisme niet. Je woont hier niet eens. Wie ben jij om te spreken?”

Butler zegt in het interview in Tricycle dat haar kijk op de oorzaak van het gedrag van de daders is veranderd. Ze zegt zich gelukkig te voelen met de stem van de slachtoffers, dat ze gehoord worden. Er is in deze kwesties ook een andere kant, vindt Butler. De daders worden maatschappelijk gestigmatiseerd en gedemoniseerd, ook een gevolg van de #MeToo beweging. Butler zegt dat de normen zijn veranderd waar de daders bij stonden. Gedrag dat ooit geaccepteerd werd of nauwelijks als overschrijdend werd beoordeeld wordt volgens Butler nu soms als bewijs gezien dat er iets wezenlijk mis is met deze personages. Ze zegt de dingen momenteel vanuit een socialer gezichtspunt te bezien, namelijk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor het creëren van normen – niet alleen de vrouwen die het slachtoffer worden en niet alleen de mannen die er mee wegkomen door te stellen dat het iets in de privésfeer is. Butler zegt dat het in zekere zin de omstanders zijn die er echt toe doen. Butler: ‘Als toeschouwers een betere omgeving voor ons leven creëren – en in boeddhistische gemeenschappen, mensen vasthouden aan de leefregels – hoeven we deze mannen misschien niet zo diep te demoniseren en tot zondebok te maken.’ Voorkomen is beter dan genezen, vindt Butler.

Zij wijst erop dat de Boeddha zei dat er geen inherent essentieel zelf is, dat we het product zijn van meerdere oorzaken en condities. De Boeddha zei niet dat er inherent slechte mensen zijn en inherent goede mensen. In de praktijk gaat het erom onszelf niet al te serieus te nemen en ons zelfbesef niet te verstevigen, en te begrijpen dat het zelf uiterst kneedbaar is op basis van de cultuur die ons omringt en de inspanningen die we persoonlijk leveren.

In de tijd van de Boeddha was er één keer per maand een vollemaanceremonie tijdens het regenseizoen. Iedereen kwam bij elkaar en de mensen beleden openlijk de manieren waarop ze de regels van de sangha hadden overtreden. Dat, zegt Butler, is iets wat we nog niet praktiseren. We bevinden ons nog steeds in een fase van onthullen, benoemen en verontwaardigd zijn en het wijzen op de gevolgen voor diegenen die deze normen overtreden. Butler meent dat die fase van ijking binnen sangha’s er aan zit te komen.

Butler zegt dat het een illusie is te denken dat boeddhistische gemeenschappen op de een of andere manier veilig zullen zijn. Boeddhisme is mensenwerk. Dertig jaar geleden hadden jonge beoefenaars een zekere grandioosheid en hoop te helpen bij het vestigen van een oude traditie in een nieuw land. Butler zag het boeddhisme als iets dat zij kon gebruiken om te ontsnappen aan haar eigen karma.

Butler: ‘Maar het blijkt dat wij Amerikaanse boeddhisten niet beter en niet slechter zijn dan de cultuur waar we uit voortkomen, ook al noemen we onszelf Sensei of Roshi, of Lord This and Lady That, zoals ze bij Vajradhatu deden.’

Lees hier het artikel in Tricycle https://tricycle.org/trikedaily/katy-butler-metoo/?utm_source=Tricycle&utm_campaign=aef6466d74-Newsletter_18_08_06_NS&utm_medium=email&utm_term=0_1641abe55e-aef6466d74-308250681

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: #MeToo, daders, Katy Butler, normen veranderd, seksueel wangedrag, slachtoffer, volle maan

Lees ook:

  1. Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’
  2. Boeddhistische monnik gearresteerd voor seksueel wangedrag met jongen (15)
  3. Abt Shi Xuecheng van wereldberoemd Longquanklooster in Peking beschuldigd van seksueel wangedrag jegens boeddhistische nonnen
  4. Eunice Frijde – ‘Waarom we veel kunnen leren van koans in dit #metoo tijdperk’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bay Hagebeek zegt

    7 augustus 2018 om 20:36

    “Man, man, man” “Vrouw, vrouw, vrouw”
    Ik beschouw deze typeringen als zeer kwetsend, het is tijd voor een genderneutraal boeddhisme. Daar heb ik een interview over gegeven.
    https://bodhitv.nl/2018/07/05/gender-en-identiteit-binnen-het-boeddhisme/

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.