Boeddhiste en beeldend kunstenaar Madelon Hooykaas (Maartensdijk, 1942) is een van de meest representatieve beeldende kunstenaars in Europa vanwege haar voortdurende en baanbrekende experimenten in de hedendaagse kunst. Sinds de jaren zestig heeft Hooykaas een artistieke praktijk- en visueel onderzoek ontwikkeld in fotografie en film, installatie en video, interactieve en performance kunst. Haar werken draaien om de terugkerende thema’s van fysieke en menselijke landschappen, water en licht, geheugen en mindfulness, verlies en abstractie, minimalisme en formalisme.
In deze eerste solotentoonstelling in het Threshold Art Space in Perth, Schotland, toont zij haar nieuwe performatieve tekenprojecten en nieuwste films en video’s met een fijne selectie van werken die nu zijn verworven voor de museumcollectie van hedendaagse kunst in Threshold Art Space.
De tentoonstelling ontleent haar titel aan Hooykaas’ nieuwste performance Virtual Walls | Real Walls (2017-18). Na succesvolle exposities in Venetië, Amsterdam en Berlijn gaat de voorstelling naar Perth om vraagtekens te zetten bij onze perceptie van muren als barrières en symbolen van zowel opsluiting als eenwording. Het project van Hooykaas traceert virtuele muren als een vorm van ‘burgeracupunctuur’ in een poging steden te genezen en te beschermen en regeneratie te stimuleren.
Van 1972 tot 2004 werkte Hooykaas samen met Elsa Stansfield (Glasgow, 1945- Amsterdam 2004) in het kader van het alom geprezen artistieke partnerschap Stansfield/Hooykaas. Ze ontwierpen de nieuwe kunstvorm in de voorste gelederen van video- en video-omgevingen/-installaties en exposeerden internationaal. Hun werk is te vinden in vele prestigieuze openbare en particuliere collecties in Europa en de VS, waaronder de Tate, Londen; MuHKA, Antwerpen; GOMA, Glasgow, MOMA, New York en nu Threshold Artspace, Perth. Hooykaas woont en werkt in Amsterdam.
Madelon Hooykaas
Eerste solotentoonstelling van de Nederlandse videokunstpionier in het Verenigd Koninkrijk
Curatoren Laura Leuzzi en Iliyana Nedkova
14 mei – 26 juli 2018
Gratis toegang