Wakker Dier zet vanaf vandaag tv-spots in tegen de kiloknallers van Albert Heijn en Emté. Beide supermarkten eindigden afgelopen jaar hoog in de kiloknallerranglijst van de organisatie. “De supermarkten lokken klanten door te stunten met vlees van dieren die een miserabel leven leidden. Daardoor vergroten zij de vraag naar dieronvriendelijke producten. Dat moet stoppen”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
In Nederland leven miljoenen dieren in de vee-industrie. Daarvan belanden vele als kiloknaller in de supermarkt. De welzijnsproblemen bij de dieren achter de kiloknallers is volgens Wakker Dier groot. Zo komen kiloknallerkippen nooit buiten en is er per kiloknallervarken van 25 kilo nog geen winkelwagen aan ruimte in de stal.
Wakker Dier wil dat supermarkten hun aanbiedingen inzetten om verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Hilhorst: “Als supermarkten meer aandacht zouden vragen voor diervriendelijkere alternatieven in plaats van kiloknallers, kiezen consumenten eerder voor zo’n alternatief. Daarmee krijgen ook meer dieren een beter leven.”