• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De natuurlijke gang van het leven (III)

De natuurlijke gang van het leven (III)

30 december 2023 door Ronald Hermsen

Gaandeweg leven en loskomen van fixaties op zaken die de natuurlijke gang van het leven belemmeren. Hoe doe je dat in je dagelijks leven? Met vallen en opstaan, zou ik zeggen.  Eerst iets over fixaties, voor de meesten van ons bekend terrein.

Van Dale, groot woordenboek der Nederlandse taal:

Fixatie, het gefixeerd-zijn; overmatig sterke binding aan een vroeger ontwikkelingsstadium of een ervaring, en daarmee verbonden personen.

Op mijn stukje Smachten, eerder op dit blog, kreeg ik een reactie van een vriend.

In zijn e-mail schreef hij o.a.:

Eén vraag komt in mij op, maar misschien is het antwoord te privé. Wat deed jou zo smachten dat je dit stukje schreef?

Waarop ik antwoordde:

Wat mij deed smachten was (en dat is het bijna altijd) fernweh. Ik verlangde naar de westkust van California [in mijn jeugd heb ik daar een jaartje gewoond] en wilde heel graag weer naartoe. Ik wil op zo’n moment ergens anders zijn dan waar ik ben, op een plek die ik prachtig vind, waar schoonheid en rust zijn en waar de cultuur mij aanspreekt. Ik ken dit al zolang als ik mij kan herinneren.

Net zoals jij weet dat je zonder geliefde gelukkig kunt zijn, weet ik dat ik hier, waar ik ben, vervuld kan leven, want dat is vaak genoeg het geval.

Maar dit is mijn smachten en het is echt bitterzoet. Er zit namelijk ook iets ‘lekkers’ in. Verwachting, de hoop van grotere vervulling, groter geluk.

Bij dit smachten, deze fixatie hoort een zachte, dwingende drang, als de gestage trekkracht van eb, of de zuigende kracht van drijfzand. Om helemaal in te verzwelgen.

Er huist ook een idealist in mij. Hij streeft naar een toestand van volkomenheid en heeft zo zijn voorstellingen van het volmaakte. Wanneer de idealist doordraaft, wordt hij moralist. Dan hoort iets zo en niet zo, dan wordt zijn kijk op de werkelijkheid dé werkelijkheid en dé waarheid. Met als  gevolg verstarring die fysiek voelbaar is. Ik zet me schrap. Dit soort fixatie voelt anders dan het zwelgen. Er zijn tal van redenen waardoor je je schrap kunt gaan zetten. Je kunt je bijvoorbeeld gekleineerd voelen, ondergewaardeerd of aangevallen. Als je oplet voel je het gebeuren. Een fixatie werkt vernauwend. Er is geen of weinig ruimte meer voor andere gevoelens, gedachten en andersdenkenden. Alsof je door een trechter kijkt.

Fixaties zijn ervaarbaar in eigen lichaam en geest – als je alert bent. Het is mogelijk om los te komen uit de dwang die ze uitoefenen, hoe hardnekkig ze ook zijn. Jezelf hiertoe dwingen is volgens het taoïsme ‘even tegenstrijdig als jezelf ertoe dwingen spontaan en natuurlijk te zijn’*. Je kunt uit hun greep raken door zonder oordeel bij de ervaring te blijven. Dit is dan de pure gewaarwording van wat zich afspeelt in je lichaam en geest, zonder oordeel, zonder (zelf)veroordeling. Eigenlijk doe je dus niets met wat je in het moment ervaart.

En dan zijn we aanbeland bij een belangrijk begrip in het taoïsme: niet-doen (wu-wei). Niet-doen betekent onder meer ‘niet-dwangmatig handelen’, ‘niet-opzettelijk handelen’ en is in de Chinese taal wat betekenis betreft verwant aan het woord ‘zwerven’. Een ‘zwervend’ leven leiden, gaandeweg leven, heeft dus alles te maken met niet-doen, met niet-dwangmatig handelen. Nogmaals een citaat uit Zwervend met Zhuang Zi, blz. 198.

Men kan de hoofdlijnen in Zhuang Zi’s gedachtegang ook nog als volgt samenvatten: de reden waarom hij niet-doen als echt geluk beschouwt, is dat hij niet-doen opvat als een beoefening van het ontdoen. Het betrachten van het niet-doen houdt in dat men het handelen ontdoet van wat daarin gefixeerd en gekunsteld is geraakt. Juist daardoor komt er een ongekende creativiteit vrij die zowel haar eigen krachtbron als bron van geluk is. Dat ontdoen is zelf niet een project, maar een geleidelijk loskomen van overspannen en overhaaste activiteit. Het is een voortgaande oefening in ontvankelijkheid (leegte) die resulteert in een verhoogde concentratie en de intensivering van de aanwezigheid bij de tienduizend dingen [de wereld waarin we leven met alles erop en erin, RH]. De betekenis van het Chinese woord wu in de uitdrukking wu-wei kan daarom goed vergeleken worden met de betekenis van het voorvoegsel ‘ont-’ in woorden als ontspannen en onthaasten.

Niet-gefixeerd niet-gekunsteld, niet-doen, ontvankelijk, ontspannen en onthaast: gaandeweg leven.

* Zwervend met Zhuang Zi – Wegwijs in de taoïstische filosofie, René Ransdorp, uitg. Damon, 2007, blz. 187.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Ronald Hermsen Tags: de natuurlijke gang van het leven, fixatie, Tao, wu-wei, Zwervend met Zhuang Zi

Lees ook:

  1. Wuivend riet
  2. Stil is het hart van de wijze
  3. De natuurlijke gang van het leven (I)
  4. Taigu – Ondertoon van ‘ietsisme’ in nieuw boek van Dick Verstegen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    30 december 2023 om 11:16

    Leuk artikel.

    Mijn geest pikte vooral “schrap zetten” op. Dit herken ik goed.
    Volgens mij komt schrap zetten vooral van een omgeving waarin naar je eigen ervaring de problemen, ellende, gedoe op de loer ligt. Niet als fantasie maar ook echt. In een omgeving leven waarin je een soort prooi bent zoals in de wilde natuur, in een omgeving van misbruik, maar ook in de markt economie. Iedereen wil wel wat van je…Het is niet veilig, vertrouwenwekkend, dus mensen zetten zich schrap. Het is een nare omgeving om in te leven als er op je geloerd wordt zeg maar en je een prooi bent.

    Dat schrap zetten is ook een hele natuurlijke gang van zaken. Net zo natuurlijk als open en losjes door het leven gaan. Alleen de belasting verschilt nogal. Maar je kunt ook niet zeggen dat je het je allemaal maar inbeeldt dat gedoe, problemen, ellende, misbruik, pijn op de loer ligt.

    De natuurlijke gang van het leven is jagen en bejaagd worden.

Primaire Sidebar

Door:

Ronald Hermsen

Beoefenaar en publicist/journalist op het gebied van boeddhisme, taoïsme, bewustwording en vertaler van boeken over het boeddhisme. Houdt erg van (o.a.) Ryokan, Zhuang Zi en leven in eenvoud en verbondenheid. website 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.