Er bestaat geen waarom, waarom roept een ontelbare hoeveelheid aan vragen op waardoor je geen tijd overhoudt voor wat werkelijk van belang is. Een bodemloze put met vragen vreet je hele leven op.
Laten we zuinig zijn op onze tradities
Een volk wat zijn levende geschiedenis verliest, verliest meer dan alleen de gebruiken.
Gestaag stroomt de tijd voorbij. Bodai deel XIII
Drie dagen na zijn negentiende verjaardag vraagt hij aan de lama: ‘Ik ben nu zeven jaar in de tempel en ik heb nog steeds geen prajna-ervaring gehad. Ik denk niet dat ik echt voor lama in de wieg ben gelegd.’
Zonder enig nut
Draag niemands kleren
Zing je eigen lied
Religie zou moeten evolueren
Vanuit mijn boeddhistische beleving zie ik een gemeenschappelijke deler en heeft voor mij elke religie bestaansrecht Maar ik kan deze visie moeilijk van anderen verwachten, ze zullen mijn visie als ketters ervaren.
Bodai deel XII – Het zitten begint te wennen
Bodai wordt geplaagd door gedachten die een holle echo achterlaten.
Compassie
Wat moet een hulpverlener zonder hulpbehoevende? Hulpverlener en hulpbehoevende zijn een eenheid. De vraag is wie helpt wie?
De bel- Bodai deel XI
Na zijn buigingen vertelde Bodai in geuren en kleuren dat hij vannacht zichzelf zag slapen. Zoooooo, zei de lama, ‘als jij jezelf zag slapen,…. wie keek er dan?
Handboek voor boeddhisten
Totale tevredenheid is niet rationeel te meten om de eenvoudige reden dat het totaal is. Alles is inbegrepen, ook het willen bevatten of weten. Totale tevredenheid kan niet meer onderhevig zijn aan karma, de wet van oorzaak en gevolg.
Bodai deel X – de adem van de draak
Toen ik jong was stierf mijn vader en mijn grootmoeder, die zo lief voor me was, stierf ook. Ik werd heel hard met de dood geconfronteerd. Ik zag dat er geen ontsnappen aan geboorte en dood is.
Tuig van de richel
De kern van het onderricht dat hier gegeven wordt, is de overtuiging dat u, ik, iedereen het boeddhaschap in zich draagt. Dat zeg ik nu maar direct omdat dit de essentie van mijn lezing is.
Bodai deel IX – Varsika (de regentijd)
Bodai begon zo langzamerhand aan het kloosterleven te wennen. ’s Morgens meditatie en gym, na het eten werken en tempeldienst. Na de lunchpauze, werk en tempeldienst en na Yakusaki (dinner) meditatie en daarna naar bed.